Winstgevende bedrijf failliet laten gaan

boos
Topic Starter

Re: Winstgevende bedrijf failliet laten gaan

#31 , 18 jan 2016 05:20

Zal ik doen.
Hopelijk dat zo een fiscaal advocaa wel geheimhouding heeft.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#32 , 18 jan 2016 08:34

Zal ik doen.
Hopelijk dat zo een fiscaal advocaa wel geheimhouding heeft

.
Die is wel gebonden door het beroepsgeheim, en zal zeker nooit iets zegen tegen derden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

boos
Topic Starter

#33 , 18 jan 2016 18:07

Terug van advocaat. Heeft mij verteld beter zelf het faillissement aan te vragen en de boeken neer te leggen. De curator zal dan alles verdelen. Klopt het dat de curator naar alle rekeningen gaat kijken dus ook de spaar rekeningen en zichtrekenkngen?

Reclame

denlowie

#34 , 18 jan 2016 18:52

Klopt het dat de curator naar alle rekeningen gaat kijken dus ook de spaar rekeningen en zichtrekenkngen?
In eerste instantie neen enkel de rekening van de vennootschap, maar als men daar de lijn ziet waar er geld naar toe gesluisd word dan wel.

Maar het is een VOF dus jullie alle drie gaan mee in faillissement, jullie zijn alle drie onbeperkt aansprakelijk.

Hebben jullie privé eigendommen ?

boos
Topic Starter

#35 , 18 jan 2016 22:34

Samen aansprakelijk, ik heb een auto prive, zaak auto, en andere zaakvoerder nog een auto.

boos
Topic Starter

#36 , 18 jan 2016 23:08

Beste

wat gebeurd er dan als ze de lijn zien?
Moet ik dat allemaal terug betalen met afbetaling s plan of?

denlowie

#37 , 19 jan 2016 08:46

Samen aansprakelijk, ik heb een auto prive, zaak auto, en andere zaakvoerder nog een auto.

Die gaan er alle drie wel aangeslagen worden, als ook jullie alle drie bank en spaarrekeningen.

Bij een faillissement van een VOF worden al de vennoten in faillissement gesteld, en privé bij een VOF is bij een faillissement niks privé.
Heb je een eigendom want die gaat er anders er ook aan!!

denlowie

#38 , 19 jan 2016 08:50

Beste

wat gebeurd er dan als ze de lijn zien?
Moet ik dat allemaal terug betalen met afbetaling s plan of?
Je inboedel daar word beslag op gelegd, wat voor beslag vatbaar is, als je gaat werken zal er ook beslag gelegd worden , maar na 6 maanden kan je als er geen strafbare feiten zijn gepleegd verschoonbaarheid aan vragen, dan word er een spons geveegd over je schulden.

Een VOF is een zeer slechte vennootschapsvorm, dit is het zelfde als je een één man zaak zou hebben.

boos
Topic Starter

#39 , 19 jan 2016 09:01

Ik heb een auto op mijn naam maar die zal ik dan maar verkopen.
Dan heb ik het geld om de schulden te betalen.
Wat bedoeld u met strafbare feiten? is het doorsluizen van een zakelijke rekening naar een spaarrekening een strafbare feit?
Inboedel zijn stoelen en een tv, maar ik zou graag geen deurwaarders aan de deur hebben maar een afbetaling plan bekomen met de curator, kan dit ook? of komen ze meteen na een faillissement het huis leeg plunderen?
Wat zal gebeuren als ik geen werk nog gevonden heb en niets kan betalen? ga ik dan de gevangenis in?
Schuld is ongeveer 30.000

denlowie

#40 , 19 jan 2016 09:17

Ik heb een auto op mijn naam maar die zal ik dan maar verkopen.
Dan heb ik het geld om de schulden te betalen.
Wat bedoeld u met strafbare feiten? is het doorsluizen van een zakelijke rekening naar een spaarrekening een strafbare feit?
Inboedel zijn stoelen en een tv, maar ik zou graag geen deurwaarders aan de deur hebben maar een afbetaling plan bekomen met de curator, kan dit ook? of komen ze meteen na een faillissement het huis leeg plunderen?
Wat zal gebeuren als ik geen werk nog gevonden heb en niets kan betalen? ga ik dan de gevangenis in?
Schuld is ongeveer 30.000

1/Het doorsluizen van geld naar een andere rekening is strafbaar (diefstal)

2/inboedel verkopen is onttrekking van activa is strafbaar.

3/Neen er komen niet onmiddellijk deurwaarders, na het vonnis komt na 1 a 2 dagen de rechter commissaris en de curator tot bij jullie om een PV van inventaris op te stellen, er word ook uitleg gegeven over het verloop en de samen werking, werk zeer goed mee kan van belang zijn bij de verschoonbaar verklaring.
4/ er zal niks gebeuren als je geen werk geeft, en neen jullie moeten niet meer naar de gevangenis zoals ten tijde van Napoleon, het is geen schande om in faillissement gesteld te worden zoals vroeger je hebben ten minsten geprobeerd.

5/ 30.000€ is niet niks maar ook niet onoverkomelijk, hebben jullie nooit over wogen om een WCO aan te vragen en als zo een faillissement te vermijden , als het een winst gevende zaak is moet dit toch lukken.

boos
Topic Starter

#41 , 19 jan 2016 11:14

Hoi

punt 1 is inderdaad strafbaar en dan bedoel ik kunnen we daarom meteen de gevangenis is of hoe moet ik dit zien?

punt 2 , ik zal de auto niet verkopen maar als ik wel de schuld netjes op tijd betaal dan gaan ze uiteraard niet aan mijn auto zitten?

punt 3 Wat als de andere zaakvoerders niet aanwezig zijn en de curator alleen mij aantreft?

punt 4 als ik wel wat bijverdien in het zwart kan ik de schulden dan afbetalen of moeten het aangegeven inkomsten zijn dat de curator nodig heeft ?

Het is niet veel inderdaad dat bedrag maar goed ik zit er erg mee dat er gelden zijn overgemaakt naar andere rekeningen.
En ook dat mensen een product gekocht hebben en rechtstreeks betaald hebben op een prive rekening en ik daar dan geen verkoopfactuur van gemaakt heb ( het is in het zwart verkocht)

boos
Topic Starter

#42 , 19 jan 2016 11:19

En dan nog een vraag: we hebben een groot magazijn en daar staan veel producten die effectief al betaald zijn en die enkel geleverd meten worden.
Alleen de zaakvoerders willen mij de sleutel niet geven zodat ik in ieder geval de leveringen kan doen.
Ik heb nu wel de sleutels weten te krijgen van de eigenaar, mag ik zomaar die mensen contacteren en hen laten weten dat ze de product kunnen komen ophalen waarvoor ze betaald hebben of moet ik op de curator wachten?

denlowie

#43 , 19 jan 2016 12:00

mag ik zomaar die mensen contacteren en hen laten weten dat ze de product kunnen komen ophalen waarvoor ze betaald hebben of moet ik op de curator wachten?

Je bent nog niet in faillissement, dus je kan perfect de goederen leveren aan die mensen, want als je in faillissement gaat zal die mensen waarschijnlijk nooit hun goederen krijgen, de curator zal hem daar zeker niet met bezig houden dit zal openbaar verkocht worden en het geld van opbrengst is voor het faillissement.

boos
Topic Starter

#44 , 19 jan 2016 14:41

wat als de zaakvoerder geen toegang verleend?

denlowie

#45 , 19 jan 2016 15:13

wat als de zaakvoerder geen toegang verleend?
U bent toch ook zaakvoerder.

Ik begrijp de handel van jullie vennootschap niet, jullie verkopen producten en je ontvangt geld van de klanten maar je levert hun die producten niet ?

Terug naar “Handelspraktijken”