Wat gebeurt er met de website na faillissement?

boos
Topic Starter

Re: Wat gebeurt er met de website na faillissement?

#61 , 13 mar 2016 08:56

Ik weet wel zeker dat mijn oude schuldeisers mij zullen herkennen als ik een ander bedrijf start. Hoe zit het dan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#62 , 13 mar 2016 09:04

Ik weet wel zeker dat mijn oude schuldeisers mij zullen herkennen als ik een ander bedrijf start. Hoe zit het dan?
De CEO van SABENA die word ook dagelijks herkent, en dan ??

Het is de VENNOOTSCHAP die in faillissement is gesteld met als gevolg dat u meegesleurd bent !

Als iedere zaakvoerder zich zorgen zou moeten maken om dat zijn vennootschap in faillissement is verklaart, dit zou nogal wat geven zeker, het is spijtig en daar stopt het, en maak je zelf zeker niet depressief daarvoor, en er zijn erger dingen in het leven!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Xenophon

#63 , 13 mar 2016 09:30

Kan allemaal zijn, maar er zijn wel degelijk leveranciers die (zeker als ze nog vorderingen openstaan hebben) die zullen weigeren zaken te doen of enkel mits voorafbetaling van het volledige bedrag. Kan men hen ook niet kwalijk nemen. Ik heb geen problemen met ondernemerschap maar dan wel op voorwaarde dat de ondernemers in kwestie ergens een flauw benul hebben over waar ze mee bezig zijn. Gewoon de schouders ophalen en redeneren dat men behalve als het echt de spuigaten uitloopt wel verschoonbaar zal verklaard worden vind ik makkelijk. Uiteindelijk blijft iemand, ergens met de gebroken potten zitten. Er is ook nog zoiets als verantwoordelijkheid.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

denlowie

#64 , 13 mar 2016 09:56

@Xenophon denk je dat één zelfstandige zich voor zijn plezier zich laat in faillissement verklaren ??

Weet ook dat de periode voor een faillissement erg tot zeer erg is voor een zelfstandige die misschien geen enkele fout heeft begaan !
mocht je ook weten hoeveel huwelijken er kapot zijn gemaakt door een faillissement, daar zou men nogal van opkijken.
Een werknemer heeft het allemaal gemakkelijk zeggen, als zij zonder werk komen te zitten of een probleem tot werken heeft dan vallen ze terug op een vangnet van werklozensteun of ziektegeld, een zelfstandige kon tot 10 jaar geleden bij niemand terecht of bij het OCMW waar ze je liever verloren had of gevonden hadden, het is inderdaad met de nieuwe wet op het faillissement zeer veel verbeterd, en ook de omgeving kijkt er ook anders naar dan 20 jaar geleden dan was je een crimineel en kon je een maand of 3 in de cel gaan zitten alsof je een gangster was.

Ik heb enorm veel mensen gekend die een faillissement hebben gekend en de meesten onder hun zijn getekend voor jaren !

Enkele bekend faillissementen :
Henry Ford stichter van Ford Motor in faling 1903

Donald Trump nu zeer bekend in faling 1990

Abraham Lincoln Amerikaans president in faling 1833

en natuurlijk onze Belgische SABENA waar de Belgische staat groot aandeelhouder van was

Xenophon

#65 , 13 mar 2016 10:20

@denlowie: Sorry maar ik ben niet akkoord dat 'een werknemer het gemakkelijk zeggen heeft', ten eerste klopt dat niet, ten tweede: men kiest voor een bepaald stelsel in volle besef van de voordelen en nadelen. Als het dan verkeerd gaat beginnen jammeren is flauwekul. Ik heb nu bij sommigen meer de indruk dat ze maar opdoen en als het misgaat, och, pech onderweg, we proberen direct opnieuw. Waar de vroegere regelgeving overdreven draconisch was is men nu teveel naar de andere kant doorgeslagen (mijn persoonlijke opinie). Op zijn minst meen ik dat een faillissement ERNSTIG zou moeten onderzocht worden en dat men restrictiever met die verschoonbaarheid dient om te gaan. U zegt het hoger in deze draad zelf: snel-snel eea opkalefateren en trachten te verbergen dat er onmiddellijk in het oog springende onregelmatigheden zijn in de kritieke periode. Is dat ernstig t.o.v. de schuldeisers (die vaak ook ondernemingen zijn)? Een verplichte begeleiding en toezicht opleggen + bepaalde vennootschapsvormen uitsluiten bij personen die failliet verklaard werden en willen herbeginnen lijkt me wel het minimum. Nu kiest men vaak voor een GCV, VOF....louter omdat dat de goedkoopste vormen zijn om snel terug te starten. Goedkoop neemt de plaats in van overdacht en een gezond businessplan.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

denlowie

#66 , 13 mar 2016 10:54

Weet je wat hier te traag werkt, dit is de solvabiliteits-kamer die veel te traag op gang komt die schiet maar in werking na 3 veroordelingen dat je u schulden moet betalen, dan is het al te laat, vroeger schoot de rsz reeds na 6 maanden in actie voor je veroordeling in faillissement, nu als er niks op zit doen ze ook geen moeite meer, één van de reden van dat er het laatste jaar minder faillissementen zijn uitgesproken.
Ook veel te veel zelfstandigen die hun job niet 100% kent, ik heb restaurantjes gekend die niet tot nauwelijks konden koken laat staan een prijs van hun product te berekenen en zijn dan verbaast dat men in faling verklaart worden, ook te weinig kennis van de boekhouding, de boekhouder zal het wel doen, maar den brave man kan enkel verwerken van wat men hem toevertrouwd.

En wat betreft snel een andere zaak opstarten, wel de meeste zelfstandigen die een faillissement hebben mee gemaakt die kunnen niks anders dan terug beginnen, kunnen niet genieten van een werklozensteun, dus zit er niks anders op bij gebrek aan werk, en meestal is de tweede keer een succes, vergeet niet dat men niet hoeft een vennootschap oprichten daar men de dag na het vonnis volledig vrij is om terug opnieuw zelfstandig te worden.
hoe je er ook mag overdenken de gefailleerde word nog steeds te weinig geholpen door de overheid, en er nog steeds een smet op hun naam, over grote NV's die in faillissement verklaart worden daar word met geen vinger gewezen naar de bestuurders !

boos
Topic Starter

#67 , 13 mar 2016 17:45

Inderdaad, een hele discussie...
Ik had het ook anders gewild en het is zeer moeilijk om failliet te gaan en emotioneel ook erg zwaar

boos
Topic Starter

#68 , 14 mar 2016 10:02

Kan men ondertussen al wel een andere zaak openen en daarna faillesement aanvragen voor de andere zaak?

denlowie

#69 , 14 mar 2016 10:13

Kan men ondertussen al wel een andere zaak openen en daarna faillesement aanvragen voor de andere zaak?
Door het feit dat het een VOF is neen, want je word ook persoonlijk bij een VOF ook onmiddelijk failliet verklaart, dus ook je nieuwe zaak zou mee gaan in het faillissement!

Ik zie niet in waarom je wacht, ga naar de griffie van rechtbank van koophandel en zeg ik kom de boeken neerleggen, je zal apart geroepen worden bij de hoofd griffier, en hij zal een tekst opmaken die je moet tekenen en binnen de 24 uur in de week ben je failliet verklaart, zie nu echt niet in waarom je wacht, je maakt het als maar erger, wat ik nu schrijf had je al veel vroeger moeten doen, met de schulden dat je hier aangaf.

En daarna kan je zien wat je gaat doen, voor een baas gaan werken of het nog eens proberen.

P.S je hoeft geen boeken mee te nemen naar de rechtbank, het is de curator als die bij je thuiskomt met de rechter commissaris die je boeken zal vragen.

boos
Topic Starter

#70 , 14 mar 2016 11:07

welke boeken bedoeld u

denlowie

#71 , 14 mar 2016 12:29

Sorry maar heeft je totaal geen boekhouding voor handen ???

Anders geef je hem wat suskes en wiskes mee :lol: :lol: :lol:

boos
Topic Starter

#72 , 14 mar 2016 12:57

Hahaha :oops:

boos
Topic Starter

#73 , 14 mar 2016 14:37

Kan men de boeken neerleggen bij de griffie van koophandel zonder iets mee te nemen? of moet men eerst de boekhouding mee nemen of andere vereiste documenten?

boos
Topic Starter

#74 , 14 mar 2016 14:39

en klopt het dat alle rekeningen worden geblokkeerd?
want heb begrepen dat men na het failsement geen rekening meer kan openen, wat is dan aan te raden?

denlowie

#75 , 14 mar 2016 14:46

Er is niks aan te raden, al de bank rekeningen en spaar rekening zullen voor de curator zijn, maar je kan bij een bank één rekening openen, dus bij twee banken één rekening zal dus ook nooit gaan, maar je heeft recht op één rekening maar je zal niet één cent in het rood kunnen gaan !

Als je naar de griffie gaat neem je een lijst mee van je schuldeisers en een lijst van personen die u nog centen moeten, op de lijst van schuldeisers zet je ook BTW en belastingen op als die nog centen van u moeten.

Terug naar “Handelspraktijken”