Pagina 1 van 1

verkoop op afstand telefonisch

Geplaatst: 20 nov 2019 11:47
door BrainTrain
Beste
ik vind redelijk veel terug ivm de bescherming van de consument bij verkoop via de telefoon, maar bitterweinig tot niets ivm verkoop tussen vennootschappen.
Vanaf wanneer is een verkoop via telefonisch contact geldig wanneer bedrijf A belt naar bedrijf B? Moet het (volledige) gesprek opgenomen zijn? Moet er minstens altijd een getekende overeenkomst zijn (zijn er maximum bedragen voor verkoop telefonisch?).
Info en/of verwijzingen zijn meer dan welkom.

Wij hebben een factuur ontvangen voor een dienst die wij niet hebben aangevraagd (of herinneren ons alvast geen telefonisch gesprek). Maar wanneer we online wat rondneuzen vinden we nogal snel terug dat dit bedrijf claimt dat er een telefonische verkoop werd gemaakt.

mvg.
BrainTrain

Re: verkoop op afstand telefonisch

Geplaatst: 20 nov 2019 12:37
door LeenW
Een mondelinge overeenkomst is (in het algemeen) even geldig als een schriftelijke, alleen veel moeilijker aan te tonen.

Re: verkoop op afstand telefonisch

Geplaatst: 21 nov 2019 10:01
door BrainTrain
ik vind redelijk veel terug ivm de bescherming van de consument bij verkoop via de telefoon, maar bitterweinig tot niets ivm verkoop tussen vennootschappen.
Wetgeving verkoop op afstand gaat enkel over consumenten

Niet B2B ...
hebben "niet-consumenten" dan geen herroepingsrecht?

Re: verkoop op afstand telefonisch

Geplaatst: 21 nov 2019 10:07
door LeenW
ik vind redelijk veel terug ivm de bescherming van de consument bij verkoop via de telefoon, maar bitterweinig tot niets ivm verkoop tussen vennootschappen.
Wetgeving verkoop op afstand gaat enkel over consumenten

Niet B2B ...
hebben "niet-consumenten" dan geen herroepingsrecht?
Correct, die worden geacht te weten wat ze doen en hebben dus minder bescherming nodig. Natuurlijk kan er altijd contractueel iets vastgelegd worden.

Re: verkoop op afstand telefonisch

Geplaatst: 21 nov 2019 10:44
door denlowie

hebben "niet-consumenten" dan geen herroepingsrecht?
Neen en je kan ook niet genieten van de consumenten garantie, die moet je zelf vragen om dit op je factuur te plaatsen.

Als zelfstandige word je geacht dit te weten !