Pagina 1 van 1

Bedrijfswagen aangekocht onder misleidende CO2-waarden

Geplaatst: 11 mar 2022 09:58
door sciper
Het betreft de aankoop van een bedrijfswagen. Tijdens het verkoopproces, werd een fiscale simulatie gemaakt op basis van de CO2-waarde volgens de NEDC 2.0 norm. Deze waarde werd ook vermeld op de bestelbon/koopovereenkomst, naast de hogere WLTP-waarden.

Ik heb begrepen dat producenten verplicht zijn om de WLTP-norm te gebruiken, maar dat ze optioneel ook de fiscaal interessantere NEDC 2.0 norm mogen hanteren. Doordat beide normen steeds werden vermeld op alle documenten, werd dan ook de impressie opgewekt dat beide normen op het gelijkvormigheidsattest van de wagen zouden staan.

Bij levering van het voertuig bleek echter enkel de hogere WLTP-waarden op het gelijkvormigheidsattest te staan. Mijn verzoek om ook de NEDC 2.0 waarden toe te voegen werden bestempeld als "onmogelijk".

Heb ik hier enig verhaal tegen? Is er iets dat ik kan ondernemen?

Re: Bedrijfswagen aangekocht onder misleidende CO2-waarden

Geplaatst: 12 mar 2022 10:57
door Masty
U kan bij de invoerder van dat merk wagens uw vraag stellen.
Gelijkvormigheidsattesten worden niet zomaar aangepast door er iets bij te zetten.
U zal een geheel nieuw gelijkvormigheidsattest moeten aanvragen als u die waarden er op wil en dat zal zeker en vast niet gratis zijn.

Re: Bedrijfswagen aangekocht onder misleidende CO2-waarden

Geplaatst: 12 mar 2022 11:35
door Oude Belg
Tijdens het verkoopproces, werd een fiscale simulatie gemaakt op basis van de CO2-waarde volgens de NEDC 2.0 norm. Deze waarde werd ook vermeld op de bestelbon/koopovereenkomst, naast de hogere WLTP-waarden.

Ik heb begrepen dat producenten verplicht zijn om de WLTP-norm te gebruiken, maar dat ze optioneel ook de fiscaal interessantere NEDC 2.0 norm mogen hanteren. Doordat beide normen steeds werden vermeld op alle documenten, werd dan ook de impressie opgewekt dat beide normen op het gelijkvormigheidsattest van de wagen zouden staan.

Bij levering van het voertuig bleek echter enkel de hogere WLTP-waarden op het gelijkvormigheidsattest te staan. Mijn verzoek om ook de NEDC 2.0 waarden toe te voegen werden bestempeld als "onmogelijk".
Ik begrijp hieruit dat de opgegeven CO2 waarden niet misleidend zijn. U had -ten onrechte- begrepen dat ze niet de verplichte, maar een voor u interessantere norm zouden hanteren. Twee normen samen hanteren kan nu eenmaal niet. Kortom : de wet is gewoon gevolgd.

Re: Bedrijfswagen aangekocht onder misleidende CO2-waarden

Geplaatst: 18 mar 2022 09:23
door sciper
Ik begrijp hieruit dat de opgegeven CO2 waarden niet misleidend zijn. U had -ten onrechte- begrepen dat ze niet de verplichte, maar een voor u interessantere norm zouden hanteren. Twee normen samen hanteren kan nu eenmaal niet. Kortom : de wet is gewoon gevolgd.

Hierin bent u fout. Twee normen hanteren is weldegelijk mogelijk. De WLTP is verplicht te vermelden; de NEDC2.0 mag er optioneel ook bijstaan. Zie hieronder het antwoord van de fiscus.
Concreet zal de belastingplichtige zelf mogen kiezen (!) welke waarde hij voor de fiscaliteit (VAA en fiscale aftrek) zal gebruiken (WLTP of NEDC 2.0) indien voor zijn auto een waarde vermeld is in beide velden van het gelijkvormigheidsattest (de gecombineerde uitstootwaarde bij veld 49.1 voor de NEDC-waarde, bij veld 49.4 voor de WLTP-uitstoot). Voor alle auto’s sinds 2018 kan de belastingplichtige dus zelf kiezen of hij de WLTP- of NEDC 2.0-waarde doorgeeft aan de overheid.

Re: Bedrijfswagen aangekocht onder misleidende CO2-waarden

Geplaatst: 13 apr 2022 14:38
door sciper
Ondertussen heb ik iets meer informatie van de hoofdzetel mogen ontvangen.

Blijkbaar heeft er een verandering van typegoedkeuring plaatsgevonden van mijn voertuig op 1/11/2021, waarbij ook de overgang van NEDC 2.0 én WLTP naar enkel WLTP op dit type heeft plaatsgevonden.

Ik vind dat dit mijn verhaal net sterker maakt aangezien mijn wagen normaal geleverd werd in augustus 2021, vervolgens uitgesteld werd naar oktober 2021 om finaal in januari 2022 pas geleverd te worden. Het is dus bij dat laatste uitstel dat er ineens een andere typegoedkeuring van kracht was. Ik ben echter nooit op de hoogte gesteld geworden van deze wijziging. Bovendien had ik het recht om mijn bestelling te annuleren na het eerste uitstel, wat ik eventueel wel had kunnen overwegen moest ik deze informatie geweten hebben.