Vrije keuze vredegerecht?

Ice
Topic Starter

Vrije keuze vredegerecht?

#1 , 10 sep 2009 12:08

Kan ik kiezen naar welk vredegerecht ik stap voor een zaak?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 sep 2009 14:22

Ja en neen.

Het gerechtelijk wetboek heeft wel regels over de territoriale bevoegdheid. Deze zijn niet van openbare orde. Dit wil zeggen dat als de tegenpartij verschijnt en de onbevoegdheid niet opwerpt de vrederechter bevoegd is. Als de tegenpartij niet verschijnt of aanvoert dat de vrederechter niet bevoegd is zal de vrederechter de zaak verwijzen naar de bevoegde vrederechter of naar de arrondissementsrechtbank die dan de bevoegde vrederechter aanduidt en de zaak daarnaar verwijst.

Dit alles in zoverre de vrederechter bevoegd is en niet de rechtbank van eerste aanleg. Deze bevoegdheid (ratione materiae) is wel van openbare orde en moet door de vrederechter ambtshalve worden opgeworpen. Ook dan wordt de zaak naar de bevoegde rechter verzonden.

scorpioen

Lanfrancus van Pavia

#3 , 05 okt 2009 21:25

Normaliter de vrederechtbank vh kanton waarvan de verblijfplaats van de beklaagde deel uitmaakt

Reclame

Lex

#4 , 06 okt 2009 12:20

Kan ik kiezen naar welk vredegerecht ik stap voor een zaak?
Als u eens kan specifiëren waarover de zaak gaat...
Normaliter de vrederechtbank vh kanton waarvan de verblijfplaats van de beklaagde deel uitmaakt
Art.624.Met uitzondering van de gevallen waarin de wet uitdrukkelijk bepaalt welke rechter bevoegd is om kennis te nemen van de vordering, kan deze naar KEUZE VAN DE EISER worden gebracht;1° voor de rechter van de woonplaats van de verweerder of van één der verweerders;2° voor de rechter van de plaats waar de verbintenissen, waarover het geschil loopt, of een ervan zijn ontstaan of waar zij worden, zijn of moeten worden uitgevoerd...(Ger.W.).

Sedlex

#5 , 10 okt 2009 10:18

aaaaj, mijn oren doen hier pijn van :wink:

Lex

#6 , 10 okt 2009 10:23

Hier valt toch niets te horen?
Uw ogen doen pijn, bedoel je?

Sedlex

#7 , 10 okt 2009 10:30

Hier valt toch niets te horen?
Uw ogen doen pijn, bedoel je?
ja maar ik heb de zin nog eens uitgesproken, dat was dan de auditieve zelfkastijding 8)

Soit, een strenge opleiding leert u om correct te zijn met termen, q.e.d.

JohnD

#8 , 19 dec 2009 05:11

U hebt gelijk. Het gebruik van termen als tegenpartij, beklaagde enz .. , heb ik ooit eens gelezen, dienen zoveel mogelijk vermeden te worden om de rechters te laten voelen dat u de andere partij "met respect behandelt" ...

Wat natuurlijk in sommige gevallen elke normaaldenkende mens uitermate moeillijk zal vallen.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 dec 2009 19:29

verdachte en dader en medeplichtige kan een betere omschrijving zijn hoor

Terug naar “Handelspraktijken”