Garantie 2 jaar verplaatsingsonkosten

Kiekeboe41
Topic Starter
Berichten: 5

Garantie 2 jaar verplaatsingsonkosten

#1 , 18 nov 2009 02:28

Wij hebben een toonzaal met plaatsingsdienst. Wat als de klant nu defect meldt in de garantieperiode bij een aankoop in de zaak of na plaatsing? Het artikel moet gratis hersteld vervangen of terubetaald worden lijkt me normaal. Maar moeten wij dit artikel dan ter plaatse gratis herstellen of mogen wij kosten aanrekenen voor verplaatsing? Bij het binnenbrengen wordt dit nu gratis, vervangen of terugbetaald.
vb. Klant kocht een artikel in toonzaal van 15€ plaatst dit zelf of door ons geinstaleerd op een plafond van 7 meter hoog. Er is een defect in de garantieperiode. Moeten wij nu op onze kosten onze verplaatsen, stelling zetten dus 2 man nodig om aan het artikel te kunnen werken? Of mogen wij verplaatsingsonkosten en opbouw stelling aanrekenen? En tijd nodig voor herstelling+onderdelen gratis uitvoeren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 39679
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 nov 2009 11:53

Bij mijn weten gaat het over het produkt niet over al de rest.
Die klant is dat een particulier of een firma. In het laatste geval geldt de wetgeving niet en is er slechts de normale regelgeving van toepassing - ttz de contractuele.


http://mineco.fgov.be/protection_consum ... nl_001.htm
als de link niet werkt
http://mineco.fgov.be/ en dan links in tabel garantie - wet handelspraktijken

Gebeurt regelmatig 'men' komt met een defect produkt in de winkel - herstellen of nieuw? --- winkel zegt buiten garantie - want aankoper is een firma geweest - dus maar x maand zoals voorzien. Klant boos --- maar dat hijzelf al een 'kleine' BTW-fraude heeft gedaan vergeet hij.

xena

#3 , 21 nov 2009 18:57

mijne inziens kan u zich op §2 beroepen de koper kan dan wel zijn centen terugvragen volgens §3

burgerlijk wetboek Art. 1649quinquies. <Ingevoegd> § 1. Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper die met toepassing van artikel 1649quater aansprakelijk is voor een gebrek aan overeenstemming te eisen, hetzij de herstelling of de vervanging van het goed onder de voorwaarden bedoeld in § 2, hetzij een passende vermindering van de prijs of de ontbinding van de overeenkomst, overeenkomstig de voorwaarden bepaald in § 3.
Desgevallend wordt er evenwel rekening gehouden met de verergering van de schade voortvloeiend uit het gebruik van het goed door de consument na het ogenblik waarop hij het gebrek aan overeenstemming heeft vastgesteld of zou hebben moeten vaststellen.
§ 2. In eerste instantie heeft de consument het recht om van de verkoper het kosteloze herstel of de kosteloze vervanging van het goed te verlangen behalve als dat onmogelijk of buiten verhouding zou zijn. Elke herstelling of vervanging moet, rekening houdend met de aard van het goed en het door de consument beoogd gebruik, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de consument verricht worden.
De kosten bedoeld in het vorige lid zijn de kosten die moeten worden gemaakt om de goederen in overeenstemming te brengen, namelijk de verzendingskosten en de kosten die verband houden met loon en materiaal.
Voor de toepassing van het eerste lid wordt een vorm van genoegdoening geacht buiten verhouding te zijn indien zij voor de verkoper kosten meebrengt die, vergeleken met de alternatieve vorm van genoegdoening onredelijk zijn, gelet op :
- de waarde die het goed zonder het gebrek aan overeenstemming zou hebben;
- de ernst van het gebrek aan overeenstemming;
- de vraag of de alternatieve vorm van genoegdoening concreet mogelijk is zonder ernstige overlast voor de consument.
§ 3. De consument heeft het recht van de verkoper een passende prijsvermindering of de ontbinding van de koopovereenkomst te eisen :
- indien hij geen aanspraak kan maken op herstelling of vervanging, of
- indien de verkoper niet binnen een redelijke termijn of zonder ernstige overlast voor de consument de herstelling of de vervanging heeft verricht.

Reclame

Franciscus
Berichten: 39679
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 nov 2009 19:12

Bij klant kocht in toonzaal : lijkt mij terug toonzaal dus enkel artikel
geplaatst ? vermoedelijk zijn toen ook kosten aangerekent en zoals Xena schrijft behalve als dit onmogelijk of buiten verhouding is. In dat geval kan dus het produkt in zijn geheel worden terugbetaald.

Ik heb ll problemen gehad met dakdichting - lek gemaakt door firma die voor andere zaken op dak was geweest en daarvoor een stelling had geplaatst. De herstelling is dadelijk uitgevoerd maar wel via een weg die wij hebben gegeven ipv stelling.
Ik zou ervan uitgaan - dat firma er zelf moet voor zorgen dat u aan het toestel kan komen of dat u anders kosten zou mogen inbrengen.

JohnD
Berichten: 3583

#5 , 19 dec 2009 04:45

@xena: Ik mis de relevantie van uw antwoord op F's post. Ik dacht dat wat u hier aanhaalt enkel geldig is voor consumenten/partikulieren zoals F in zijn antwoord op Kiekeboe zegt. Niet voor bedrijven, waar idd. een kleine BTW fraude gepleegd word door de aankoop als partikulier te doen.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Terug naar “Handelspraktijken”