En voor de duidelijkheid: je moet geen ondernemingsnummer hebben om in te kopen bij groothandels, je moet een ondernemersnummer hebben omdat je een onderneming bent.Ik wil een webwinkel starten met de verkoop van hobby materialen.
Om bij groothandels in te kopen moet ik een ondernemers nummer hebben.
Uiteraard, ze kunnen geen geldige factuur/btw-listing afleveren zonder je ondernemingsnummer. Maar dat is iets secundair, het is een gevolg van het feit dat een onderneming een ondernemingsnummer moet hebben, gekend moet zijn bij KBO en BTW. Dat is een verplichte formaliteit.Overigens: groothandels vragen meestal wel je ondernemingsnummer voor je bij hen kan inkopen.
Dat kan voor occasionele inkomsten ( de term 'erg zelden' staat er niet voor niets) maar de belastingsdiensten gaan een webwinkel nooit ofte nimmer beschouwen als occasioneel. Voor de TS doet het dus niet terzake.Ik haal even uit cursusnota's (zal de bron wel even opzoeken):
"Wie slechts erg zelden wat bijverdiend, is nog het best af zonder het statuut van bijberoep. Men kan dan immers deze verdiensten aangeven onder diverse inkomsten op je belastingsaangifte. Je kan perfect legaal werken via facturen of onkostennota's die hij wel netjes aangeeft in zijn personenbelasting. Je betaalt op uw inkomsten belastingen. In dat geval worden ze wel belast tegen 33%. Maar dit ligt dan nog heel wat lager dan de belastingschaal waar de meeste zelfstandigen in bijberoep in terechtkomen. Deze inkomsten wordt immers bij dat van hun hoofdberoep bijgeteld. Zo krijgt de overheid de inkomsten en dit tegen een tarief van ongeveer 40 procent, dit is dan het hoogste belastingtarief op de inkomstenschijf."
Mogelijk zijn hier wel dat voorwaarden aan verbonden.