Webwinkel starten

wijkhuijs
Topic Starter

Webwinkel starten

#1 , 24 nov 2011 14:13

Ik wil een webwinkel starten met de verkoop van hobby materialen.
Om bij groothandels in te kopen moet ik een ondernemers nummer hebben.

Maar hoe zit het met bv verzekeringen en sociale bijdrage's?
Aan gezien je uiteraard niet weet of het goed gaat lopen.

En als je je aanmeld bij een ondernemers loket wat moet je dan zoal meenemen?

En moet je je diploma basiskennis bedrijfsbeheer daarvoor halen?

Groetjes Priscilla

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Redrum

#2 , 25 nov 2011 10:37

Gewoon contact opnemen met het ondernemersloket, ze zullen je alles wel uitleggen.

Aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds is verplicht.

Je moet voor alles je kennis van het bedrijfsbeheer aantonen; dat kan op meer manieren dan enkel via een specifiek diploma bedrijfsbeheer.

Redrum

#3 , 25 nov 2011 11:12

Ik wil een webwinkel starten met de verkoop van hobby materialen.
Om bij groothandels in te kopen moet ik een ondernemers nummer hebben.
En voor de duidelijkheid: je moet geen ondernemingsnummer hebben om in te kopen bij groothandels, je moet een ondernemersnummer hebben omdat je een onderneming bent.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 nov 2011 14:30

U start een onderneming dus moet u aan de algemene voorwaarden voldoen.
Tevens aan de wetgeving van verkoop op afstand en internet.

tombe

#5 , 12 dec 2011 01:01

Je hoeft niet steeds een diploma bedrijfsbeheer te hebben. Heb zelf verschillende webwinkels (en ondernemingsnummer), maar geen diploma bedrijfsbeheer omdat dit bij bepaalde diploma's verondersteld wordt. Een universitaire opleiding is daar een voorbeeld van. Maar je gaat inderdaad best even langs bij een ondernemerslokket. Er bestaan overigens ook wel goede folders (via het net te krijgen) voor starters.

Is starten in bijberoep geen optie? Dat laat je toe om met veel minder investering toch alvast voorzichtig op te starten. Het duurt meestal immers even voor je break even draait, laat staan winst maakt...

Overigens: groothandels vragen meestal wel je ondernemingsnummer voor je bij hen kan inkopen.

Redrum

#6 , 12 dec 2011 10:11

Overigens: groothandels vragen meestal wel je ondernemingsnummer voor je bij hen kan inkopen.
Uiteraard, ze kunnen geen geldige factuur/btw-listing afleveren zonder je ondernemingsnummer. Maar dat is iets secundair, het is een gevolg van het feit dat een onderneming een ondernemingsnummer moet hebben, gekend moet zijn bij KBO en BTW. Dat is een verplichte formaliteit.

De kennis van het bedrijfsbeheer moet aangetoond worden. Dat kan via een specifiek attest, via een resem diploma's (alles hoger, een aantal hogere secundaire van voor september 2000, ...), EG-verklaringen, lastgevingen door echgeno(o)t(e), .... , noem maar op. Maar formeel moet ze steeds (zwart op wit) bewezen worden.

tombe

#7 , 12 dec 2011 16:06

Ja natuurlijk is dat aan het KBO gekoppeld. Niettemin is dit overbodig als je dermate lage omzet draait. Daarentegen zal je dan niet kunnen inkopen bij bepaalde groothandels die ENKEL leveren aan bedrijven met ondernemingsnummer (en dat staat los van het KBO, maar heeft enkel te maken met het feit dat ze met omzetgenererende bedrijven willen werken).

Ook wat dat laatste betreft: bedrijfsbeheer moet kunnen aangetoond worden, maar wordt gewoon verondersteld in sommige gevallen. Heb nl nooit bedrijfsbeheer gekregen en kan toch een zaak starten. Concreet: ondernemerslokket kan voor jouw specifiek geval bijzonder van pas komen.

Redrum

#8 , 13 dec 2011 10:19

Ja natuurlijk is dat aan het KBO gekoppeld. Niettemin is dit overbodig als je dermate lage omzet draait.
Nu ben ik echt benieuwd naar de wettelijke uitzonderingsregel op de inschrijving in het KBO vanwege een lage omzet. Waar haal je dat?

denlowie

#9 , 13 dec 2011 12:56

Zelfs een buitenlandse vennootschap die stille vennoot word in een G.C.V, krijgt automatisch een ondernemingsnummer in Belgie.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

tombe

#10 , 13 dec 2011 22:28

Ik haal even uit cursusnota's (zal de bron wel even opzoeken):

"Wie slechts erg zelden wat bijverdiend, is nog het best af zonder het statuut van bijberoep. Men kan dan immers deze verdiensten aangeven onder diverse inkomsten op je belastingsaangifte. Je kan perfect legaal werken via facturen of onkostennota's die hij wel netjes aangeeft in zijn personenbelasting. Je betaalt op uw inkomsten belastingen. In dat geval worden ze wel belast tegen 33%. Maar dit ligt dan nog heel wat lager dan de belastingschaal waar de meeste zelfstandigen in bijberoep in terechtkomen. Deze inkomsten wordt immers bij dat van hun hoofdberoep bijgeteld. Zo krijgt de overheid de inkomsten en dit tegen een tarief van ongeveer 40 procent, dit is dan het hoogste belastingtarief op de inkomstenschijf."

Mogelijk zijn hier wel dat voorwaarden aan verbonden.

denlowie

#11 , 14 dec 2011 07:42

Ik vraag me af hoe de mensen het doen op de rommelmarkten, er zijn er die tot drie rommelmarkten doen per week .

Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Redrum

#12 , 14 dec 2011 09:59

Ik vraag me af hoe de mensen het doen op de rommelmarkten, er zijn er die tot drie rommelmarkten doen per week .

Tegenwoordig kan je geen leurkaart meer krijgen zonder ondernemingsnummer

Redrum

#13 , 14 dec 2011 10:03

Ik haal even uit cursusnota's (zal de bron wel even opzoeken):

"Wie slechts erg zelden wat bijverdiend, is nog het best af zonder het statuut van bijberoep. Men kan dan immers deze verdiensten aangeven onder diverse inkomsten op je belastingsaangifte. Je kan perfect legaal werken via facturen of onkostennota's die hij wel netjes aangeeft in zijn personenbelasting. Je betaalt op uw inkomsten belastingen. In dat geval worden ze wel belast tegen 33%. Maar dit ligt dan nog heel wat lager dan de belastingschaal waar de meeste zelfstandigen in bijberoep in terechtkomen. Deze inkomsten wordt immers bij dat van hun hoofdberoep bijgeteld. Zo krijgt de overheid de inkomsten en dit tegen een tarief van ongeveer 40 procent, dit is dan het hoogste belastingtarief op de inkomstenschijf."

Mogelijk zijn hier wel dat voorwaarden aan verbonden.
Dat kan voor occasionele inkomsten ( de term 'erg zelden' staat er niet voor niets) maar de belastingsdiensten gaan een webwinkel nooit ofte nimmer beschouwen als occasioneel. Voor de TS doet het dus niet terzake.

tombe

#14 , 14 dec 2011 16:11

@Redrum: waarom niet? Je webwinkel heeft toch niet meteen succes? Het duurt anders wel even voor die goed op het web te vinden is enzo... Ik dacht dat de grens 2500 euro was (kan er lichtjes naast zitten). Het hangt er gewoon van af hoe groot je de verkoop van deze hobbymaterialen ziet. Er is wel nog minstens een bijkomend - belangrijk - nadeel: BTW kan je niet terugvorderen. Als niet te ambitieuze starter kan het echter een mooie uitgangspositie zijn. Ik geef gewoon graag alle opties, zonder vooraf te veronderstellen dat men het groots wil/moet aanpakken. Vele starters weten gewoon niet eens dat deze optie er is (en velen zullen er idd wellicht niet voor kiezen).

@denlowie: zelfstandigen hebben vanzelfsprekend een leurderkaart nodig (deze is enkel overbodig bij zeer occasionele zaken, zoals een jaarmarkt). Op sommige rommelmarkten (denk dat schaarbeek een vb is) raak je niet zonder btw-nummer (en natuurlijk leurderskaart). De particulier die er niet echt winst uit haalt valt onder de personen die 'slechts erg zelden' wat bijverdienen. Doen ze het op grote schaal, dan dient het natuurlijk als zelfstandige activiteit bekeken te worden. In dit laatste geval lijkt het me wel wat lastiger aan te tonen dat het op regelmatige basis gebeurt.

bartvdv

#15 , 14 dec 2011 16:25

Met een webwinkel beoog je regelmatige inkomsten; dus val je niet onder die regeling.

Terug naar “Handelspraktijken”