Groupon

fav
Topic Starter

Groupon

#1 , 28 nov 2011 22:08

Hallo, hoe zit dat met het verkoopsysteem van Groupon? Ik heb een aankoop gedaan via Groupon. Dit gaat met bonnen (vouchers) waarmee men dan op de site van de handelaar een aankoop moet doen. De bon is maar voor een bepaalde tijd geldig. Soms is dit voor een langere periode maar deze is ook soms slechts een week. Tijdens de geldigheidsduur kan men de bon annuleren mits een administratieve kost. Na de periode is men zijn geld gewoon kwijt, hetgeen ik dus tegengekomen ben. Bij Bongo kan je wel nog gedurende een lange periode (6 maand meen ik) omruilen. Mijn vraag is dus of Groupon dus zomaar het geld van klanten die te laat zijn met de bestelling zomaar in hun zak kunnen steken. Dit staat zo in hun algemene voorwaarden. Men kan ook niet meteen bestellen want de bon moet eerst verwerkt worden. Het gebeurt ook dat een actie door veel succes een site plat ligt. Vergeet men dan te bestellen is men zijn geld dus zomaar kwijt. Men sluit inderdaad weliswaar een contract maar dat is bij elke koop-verkoop zo en toch zijn er wettelijke beschermingen voor de consument. Ik vraag mij af of dit hier ook het geval is.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 nov 2011 11:16

Als je weet/denkt niet aan de algemene voorwaarden, die je hebt aanvaard door de aankoop, te kunnen voldoen, moet je het niet doen. Niemand verplicht u hiertoe.

denlowie

#3 , 29 nov 2011 12:54

Ik heb even de algemene voorwaarden gelezen op hun website en die zijn volledig zoals het moet, je heeft zelfs 14 dagen bedenktijd!

5. De herroepingstermijn
5.1. De consument heeft het recht aan de onderneming mee te delen dat hij afziet van de aankoop, zonder betaling van een boete en zonder opgave van motief binnen de veertien kalenderdagen vanaf de dag die volgt op de levering van het goed of het sluiten van de dienstenovereenkomst, het is te zeggen, concreet vanaf de dag volgend op de dag waarop hij per e-mail de bestelde Waardebon ontvangt.

Iedere vraag tot verzaking aan de aankoop moet schriftelijk gericht worden tot
Groupon BVBA
Nieuwe Graanmarkt 22
1000 Brussel
support@groupon.be

Overeenkomstig artikel 47, §4 van de wet van 6 april 2010 betreffende de marktpraktijken en de consumentenbescherming, beschikt de consument niet over het recht om het herroepingsrecht uit te oefenen en aan de aankoop te verzaken, voor overeenkomsten betreffende de levering van goederen of dienstenovereenkomsten, waarvan de uitvoering met instemming van de koper begonnen is doordat deze laatste de Waardebon voor het einde van de herroepingstermijn van veertien kalenderdagen aan de Partner overhandigd heeft.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

fav
Topic Starter

#4 , 29 nov 2011 19:20

Dank voor deze spoedige reacties. Ik weet ook wel dat je door een aankoop de algemene voorwaarden aanvaardt. Ik probeer niet een koop buiten die termijn te annuleren. Ik wil het goed zelfs nog kopen maar ik was gewoon te laat om de bon te valideren. Wie steekt dat geld dan in zijn zak? Groupon? De verkoper? Gedeelde winst? Bij een interessant aanbod ligt een site waar men moet bestellen soms al eens plat. Als men dan vergeet te bestellen binnen de termijn (die soms slechts enkele dagen is) is men zijn geld kwijt. Dat vind ik niet logisch. Ofwel zou men dan toch het goed nog moeten kunnen aankopen zonder de korting (want de korting is inderdaad slechts een bepaalde periode geldig) dus mits een opleg tot het gewone bedrag off het geld recupereren mits aftrek van een administratieve kost. Het lijkt mij niet logisch dat het systeem er zich toe leent en de verkopers en of Groupon er meer voordeel uit halen als een koper te laat bestelt.
En goed nieuws dan volgens denlowie heb ik 14 dagen vanaf de dag waarop ik per email de waardebon ontvang om de koop van de bon te herroepen. Wel, ik heb reeds meerdere kopen gedaan via Groupon maar nog nooit een bon per email ontvangen. Dan kan ik die bon dan toch nog recupereren?
Nogmaals, mijn punt is niet dat ik probeer de aankoop van mijn bon na de periode van de korting te annuleren. Het is logisch dat men het voordeel van de groepskorting verliest, minder logisch echter dat men de volledige aankoopprijs van de bon kwijt is.

denlowie

#5 , 29 nov 2011 20:13

Als je u groupon bon niet per email ontvangt ? hoe ontvangt je die dan ???

Die bon komt bij mijn weten altijd via email in bijlage in een pdf file toe!

Maar kan natuurlijk mis zijn!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

fav
Topic Starter

#6 , 30 nov 2011 13:47

Je kan ook na registratie inloggen en hij zit dan in een map "mijn bestellingen".

tombe

#7 , 16 dec 2011 16:13

Over wie het geld in zijn zak steekt nadat een bon niet werd ingeruild, kan ik kort zijn: dat is Groupon. De verkoper krijgt zijn centen pas nadat jij hem binnen de voorziene termijn de veiligheidscode op je bon doorgaf en hij deze eveneens binnen de voorziene termijn aan Groupon doorgaf. Ik heb zelf met een andere aanbieder samengewerkt in het verleden, maar de werkwijze is dezelfde. Zeer frustrerend overigens. In mijn geval heeft slechts 30% van de mensen hun bon op tijd ingeruild (terwijl ze er toch 25 euro voor betaald hadden en een maand mochten inleveren). Van die overige 70% vergeet een deel dat ongetwijfeld (en een deel vd inkomsten van aanbieders van groepsaankopen is daar ook op berekend), een deel kwam bij mij klagen. Iets dat ik zeker begrijp, maar aangezien ik geen centen had ontvangen kon ik alleen maar doorverwijzen (wat niet steeds in dank werd afgenomen). Wellicht ging een deel ook rechtstreeks aankloppen bij de aanbieder van de groepsaankoop.

Wat ik wel vreemd vind is dat er sinds de ontvangst van je bon nog geen 14 dagen verstreken, maar de actie wel al afgelopen is...

fav
Topic Starter

#8 , 24 apr 2012 00:03

Hallo,

ik kom hier nog eens op terug wegens weer een probleem. Op 15.4 bestel ik een bon maar aankopen konden pas gedurende 3 dagen gedaan worden. Wegens weekend weg had ik zo een korte periode uit het ook verloren. Als ik op denlowie zijn antwoord voortga zou ik tot 29.4 mogen annuleren. Nu had ik intussen iets anders gekocht dat ik na een paar dagen wou annuleren. Ik kreeg daags nadien een mail dat hun systeem veranderd was. De 14 dagen gelden maar slechts meer vanaf het moment dat de bestelling gedaan is (niet vanaf moment van de bon). Mijn bon was dus van 15.4 maar er moest ten laatste op 21.4 besteld worden. Hierbij ter info de mail die ik van hen ontving. Wat vinden jullie hier van?

Marleen DH., Apr 16 16:31 (CEST):

Beste,

Sinds kort werkt Groupon met een nieuwe manier van aankopen.
Daarbij hoort ook een nieuwe manier van annuleren bij de 14 dagen.

Het recht van 14 dagen blijft uiteraard, enkel als de bestellijsten zijn verzonden van Groupon naar de partner gaat dit op een andere manier.
Daar voor deze deal de bestellijsten reeds gisteren verzonden zijn en de leveringstermijn vandaag is begonnen, kunnen we uw bestelling niet meer tegenhouden.

Van zodra u uw bestelling heeft ontvangen, mag u opnieuw contact met ons opnemen. Dan zullen we de retourprocedure opstarten en eveneens de terugbetaling.

Indien u nog verdere vragen of meer informatie nodig heeft aarzel dan niet ons te contacteren.

Tot ziens op Groupon.be

Cordialement, Met Vriendelijke Groeten,

Marleen DH.
Customer support

Groupon Belgium
Boulevard Emile Jacqmain 135
1000 Brussels

02/290.23.92
http://www.groupon.be" onclick="window.open(this.href);return false;

frank vanhoonacker, Apr 15 12:26 (CEST):

Beste,

wegens uiteindelijk toch een andere tablet gekocht te hebben kan ik niks
meer doen met deze en wens ik dan ook deze bestelling te annuleren. U
kan de punten aan mijn account toevoegen.

Graag bevestiging hiervan.

Vriendelijke groeten

Attachment(s)

fav
Topic Starter

#9 , 26 apr 2012 00:47

Hallo, er was blijkbaar een misverstand. Vanaf nu moet men de bon niet meer afzonderlijk nog eens valideren bij de provider wat het risico van vergeten teniet doet. Termijn begint dan te lopen vanaf het moment dat men dan het product ontvangt. Lijkt me beter zo.

mapleleiah

#10 , 01 mei 2012 13:59

Nu er toch namen genoemd worden: ik vermijd Groupon in de toekomst. De enige aankoop die ik er ooit heb gedaan liep op een sisser af (bon voor een restaurant kon niet meer gebruikt worden omdat het restaurant failliet ging) en het heeft MAANDEN geduurd voor Groupon mij terugbetaalde. Ik lees op hun FB pagina's ook heel vaak over mensen die de vouchercodes willen inruilen maar sites liggen plat of de codes werken niet.

Los daarvan is uw situatie toch anders: u "vergat" te bestellen binnen de geldigheidsduur. Heeft u binnen die periode werkelijk problemen ondervonden met bestellen en zo ja, heeft u daar Groupon onmiddellijk via mail of telefoon van op de hoogte gebracht? Zoniet, dan kunt u weinig bewijzen vrees ik.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Terug naar “Handelspraktijken”