Garageactiviteiten in een woonzone

SchDan
Topic Starter

Garageactiviteiten in een woonzone

#1 , 11 jan 2012 22:01

Beste allen,

Wij wonen in een huis dat wij al lang gekocht hebben. Wij hebben hier steeds rustig en goed gewoond. Naast ons zijn appartementen. Hier is nu een koppel ingetrokken waarvan de man het nodig vindt om garage te spelen achter het appartement in de garage. Het is soms een komen en gaan van auto's. Dit met de nodige lawaai. Soms vind hij het ook nodig om een motor een half uur aan een stuk hoog in toeren te laten draaien wat dus heel veel lawaai maakt. Ander moment spuit hij een draaiende motor af onder hoge druk met diesel ( raar maar waar, en de dieselwalmen vlogen bij ons in de tuin). Wij zijn toen telkens naar hem gegaan en geëist dat hij zijn motor zou afzetten of zou ophouden met diesel te spuiten. Maar dit met de nodige kwaadheid van hem.
Nu is het nog een komen en gaan van auto's die hij herstelt of onderhoud. Momenteel is het winter en zitten wij niet op ons terros, maar voorbije zomer was dit wel en zorgde dit voor heel wat lawaai en stankoverlast.
Is dit wel toelaatbaar? Is het niet zo dat zulke handelspraktijken die eigen zijn aan een garage hier verboden zijn vermits wij hier in een woonzone wonen?
Zij huren dit appartement. Kan ik hier ook de verhuurder voor aanspreken?
Ik vind het beter langs de verhuurder te gaan , dan geeft dit minder last met de buren.
Wat kan ik doen?

Alle dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
fendtje

#2 , 11 jan 2012 23:37

en wat staat er in basis akte gebouw over uitoefening zelfstandige of ander activiteiten of in verkavelingsvergunning ?
dus u als eigenaar maak de syndicus hierop attent. (normaal adres aan ingang gebouw beschikbaar)
en deze zal normaal in actie moeten gaan en eigenaar ter verantwoording roepen die op zijn beurt de huurder ter orde moet roepen.

nadeel , of de eigenaar ,huurder gelukkig gaat zijn ??
maar zou alvast beginnen met foto's van overlast te nemen ( bewijsmateriaal verzamelen en dan pas naar syndicus)
zonder bewijs , is woord huurder tegen uw woord.
met een digitaal camera kunt ge uur en datum registreren.

Redrum

#3 , 12 jan 2012 10:16

Is het niet zo dat zulke handelspraktijken die eigen zijn aan een garage hier verboden zijn vermits wij hier in een woonzone wonen?

Op zich niet verboden maar mogelijk is er wel een milieuvergunning vereist. Ik zou dit toch eens opnemen met de wijkagent of de milieudienst van uw gemeente.

Verder moet iemand die effectief garage-activiteiten uitoefent in orde zijn met de andere nodige wettelijke formaliteiten. Is er een aanduiding dat er een garage is, en/of hangt er een ondernemingsnummer uit? Dat is namelijk wel verplicht. Er moet een inschrijving in de KBO gebeurd zijn, een activatie bij de BTW en een aansluiting bij een sociale kas. Voor elk van deze stappen zijn er inspectiediensten die hierop toezien.

Reclame

SchDan
Topic Starter

#4 , 12 jan 2012 13:41

De huurders wonen er nu twee jaar in. Is dan het princiepe van 3 - 6 - 9 contract van toepassing?
Oplossing zou kunnen zijn het beïndigen van het huurcontract na de wettelijke termijn?

Dank

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 jan 2012 15:22

Tenzij jij eigenaar bent van het appartement, kan je met hun huurkontrakt niets doen. Je kan enkel via de gemeente gaan, en vragen of deze aktiviteit in die zone is toegelaten. Bij lawaaioverlast zou je ook de politie kunnen bellen, of eens naar de brandweer bij dieselgeur :mrgreen: Er zou misschien een ernstig lek kunnen zijn in tank in de buurt en daardoor brandgevaar!!!! :lol:

Franciscus

#6 , 12 jan 2012 19:08

Met diesel iets proper maken en dat gewoon op de grond ... milieudienst van gemeente ....als er stalen genomen worden kan dat als verontreiniging bodem in de € (tien)duizenden lopen.
Goed afspreken dan kan er op heterdaad betrapt worden en draait de dader op voor de feiten.

bosprocureur

#7 , 13 jan 2012 13:28

Met diesel iets proper maken en dat gewoon op de grond ... milieudienst van gemeente ....als er stalen genomen worden kan dat als verontreiniging bodem in de € (tien)duizenden lopen.
Goed afspreken dan kan er op heterdaad betrapt worden en draait de dader op voor de feiten.
Als de milieudienst op een of andere manier lucht krijgt van het morsen van diesel, zal er van ambtswege, of in schoon Vlaams d'office, een onderzoek komen, en dan heb je, de buurman dus, de poppen aan het dansen. Al de rest volgt wel automatisch, leert ervaring.

mava105

#8 , 13 jan 2012 15:45

Als blijkt dat er diesel gemorst is, zal de grond waarschijnlijk moeten worden afgegraven.
Persoonlijk heb ik het meegemaakt dat na het morsen van hooguit 10 liter stookolie, en een klacht van de buur, de grond op een diepte van 1 meter en ongeveer 4 m² meost worden afgegraven. De milieudienst is dan in de uitgegraven put bodemstalen komen nemen en heeft die laten testen. Uiteraard op kosten van de vervuiler. Naderhand is de put terug moeten gevuld worden met andere en goede aarde.
alles samen heeft dat een pak centen gekost.

SchDan
Topic Starter

#9 , 17 mar 2012 18:04

Beste,
Ondertussen is er contact met politie geweest, dezen hebben de milieuambtenaar er op af gestuurd en deze heeft met de huurder gepraat. Nu moet ik hier wel zeggen dat dit een Portugees is. Ambtenaar heeft dan een verbod gegeven tot zulke activiteiten, heeft foto's getrokken en zag dat er aan een zijkant verontreinigde grond was. Het is enkel bij een verbod gebleven. Huurder heeft hierin toegestemd. Hij zou daar niet meer aan vreemde auto's werken. En effectief, zijn eigen auto's om te verkopen verdwenen plotseling. Hij heeft er nog ene staan. Maar hij stopte ook met aan vreemde auto's te werken. Tot deze week, toen is het terug begonnen. Eerst enkele avonden en nu de ganse zaterdagnamiddag. Ik heb foto's kunnen nemen van de platen als bewijs.
Hier in ons dorp zijn al wat Portugezen, zij werken in een paar fabrieken in de buurt. Ik heb de indruk dat deze persoon niet veel rekening houdt met zijn omgeving en gewoon zijn boerengoesting doet. In het dorp begint men ook "overlast" te krijgen met deze "Europeanen".
Ik ga alleszins terug melding hiervan maken bij de politie.

Franciscus

#10 , 17 mar 2012 18:10

Zeker doen ...+
eveneens inzake de olieverontreiniging
Wat doet de syndicus en de VME van het appartemenstgebouw?
Want als zij nu niet optreden zal de VME de kosten mogen betalen.

Terug naar “Handelspraktijken”