Online verkoop & verzending van plantenvoeding

BJ81
Topic Starter

Online verkoop & verzending van plantenvoeding

#1 , 23 mar 2012 15:44

Hallo

Ik zou graag een webshop beginnen in plantenvoeding. Het betreft hier plantenvoeding in poedervorm (bijvoorbeeld KNO3, een hoofdbestanddeel voor de fotosynthese). Deze stoffen zijn volgens de Europese wetgeven vrij te verkopen, maar ik vroeg me af of het ook toegelaten is deze stoffen te verzenden?

Op de website van bPost staat namelijk vermeld:
Het versturen van bepaalde zendingen is overeenkomstig de wetgeving die van kracht is, verboden of beperkt. Het betreft onder meer:
gevaarlijke stoffen, chemische producten, ontplofbare, ontvlambare of radioactieve stoffen, bederfelijke biologische stoffen enz., behoudens de uitzonderingen en beperkingen voorzien in de Postwetgeving;
De stoffen zijn niet brandbaar volgens het CDC, maar vallen ze onder de noemer "chemisch product"? Op bPost is er geen definitie te vinden over wat zij beschouwen als chemisch product noch een lijst van verboden producten. Ik heb hun helpdesk al gecontacteerd, maar die weten niet meer dan ik (zij krijgen exact dezelfde tekst te zien :roll: ). Mijn webshop zal de stoffen puur en alleen voor "agrarisch" gebruik verkopen en dus niet voor het aanmaken van rookbommen of iets dergelijks (waar KNO3 jammer genoeg ook voor gebruikt wordt). Dit zal ook heel duidelijk in de algemene voorwaarden vermeld worden.

Alle stoffen worden hermetisch verpakt in een plastic zakje die luchtdicht wordt gezogen en vervolgens dicht "gelast". De afzonderlijke plastic zakjes worden vervolgens in een gewatteerde enveloppe verzonden.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groetjes,
BJ81

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Geduldig Zieltje

#2 , 24 mar 2012 15:11

Je kunt beter zien of je via TNT verzending of andere in de privé markt je hierbij niet kunnen helpen. Ik denk niet dat dit via bPost haalbaar zal zijn. En indien je dit wenst te verzenden naar buurlanden of andere Europese landen kun je beter contact opnemen met de douane.

Succes!
Check de informatie van je bronnen na voor je iets toepast.

Fore

#3 , 24 mar 2012 17:21

(bijvoorbeeld KNO3, een hoofdbestanddeel voor de fotosynthese)
Kleine correctie

KNO3 (kaliumnitraat) is een zout dat goed oplosbaar is in water, waar opsplitst in K+ en NO3-.
Planten (zoals elk levend organisme) heeft een bron van stikstof (N) nodig. Voor planten zijn dit nitraten. De nitraten worden verder dan gereduceerd naar ammonium (NH4+). Dit wordt dan gebruikt in verschillende pathways om celmateriaal aan te maken. Celmateriaal zoals aminozuren, maar ook in chlorofyl waar N zijn vrije elektronenparen gebruikt om magnesium (Mg) te complexeren.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Reclame

BJ81
Topic Starter

#4 , 25 mar 2012 21:37

Je kunt beter zien of je via TNT verzending of andere in de privé markt je hierbij niet kunnen helpen. Ik denk niet dat dit via bPost haalbaar zal zijn. En indien je dit wenst te verzenden naar buurlanden of andere Europese landen kun je beter contact opnemen met de douane.

Succes!
Woensdag bel ik naar DHL, daar hebben ze blijkbaar experten in "gevaarlijke goederen". Ik wou bPost daarvoor inschakelen omdat ze nationaal goedkoper zijn dan de concurrenten bij brievenbusdozen (niet genormaliseerde brief). Voor verzendingen naar NL is DPD voorlopig de goedkoopste. Ik zal sowieso nog offertes aanvragen bij andere maatschappijen van zodra ik meer info weet over die "gevaarlijke goederen". Het liefst zoek ik een koerier waarbij je gemakkelijk een pakket kunt opsturen zonder naar het depot te moeten rijden, dmv van een postkantoor (bPost) of parcel shops (DPD, GLS, ...).

Maar euh, bij verkeer binnen Europa komt er toch geen douane meer aan de pas?

@Fore: OK, lesje geleerd, ik wou het gewoon eenvoudig houden :mrgreen: Dus officieel is KNO3 een zout? Valt dat ook onder "chemisch product"?

Geduldig Zieltje

#5 , 25 mar 2012 23:17

Ik heb geen idee omtrent deze (chemische) stoffen. Hierom dat ik jou aanraad dat je beter contact opneemt met de douane of je dergelijke producten met een gewone postdienst/koerier moogt opsturen. Dit is om jezelf in te dekken. ;)
Check de informatie van je bronnen na voor je iets toepast.

BJ81
Topic Starter

#6 , 26 mar 2012 23:05

Ondertussen weet ik al iets meer. Volgens het ADR (klik) behoort KNO3 inderdaad tot de lijst van gevaarlijke goederen omdat het een "oxidizer" is, een product dat verhitting bevordert. Voor 250 gram zou ik een vrijstelling van het ADR krijgen aangezien het een hoeveelheid onder 1kg is, maar op de sites van DPD, GLS en bPost zie ik dat ze uitdrukkelijk ADR weigeren. De vraag is natuurlijk of een "vrijstelling van het ADR" betekent dat het dan nog deel uitmaakt ervan ... Ondertussen wacht ik op antwoord van DHL en GLS.

Groeten,
Bart

BJ81
Topic Starter

#7 , 29 mar 2012 23:21

GLS zegt dat het geen probleem is zolang het Limited Quantities is. In principe zou het dan ook mogen bij bPost (aangezien het als LQ niet meer als gevaarlijk wordt beschouwd door het ADR) en ik heb hen gevraagd of het dan mag mits naleving van de markeringen, maar blijkbaar weigeren ze gewoon te antwoorden. Ze weten precies zelf niet hoe het in mekaar zit en reageren dan gewoon niet. Erg ...

Een docent ADR die mij wou helpen heeft ook naar bPost gebeld met dezelfde uitleg, antwoord van de helpdesk: "tja meneer, dat weet ik niet, maar uiteindelijk worden die brieven enzo toch niet gecontroleerd dus stuur maar op ...". Lekker professioneel!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 29 mar 2012 23:30

Tot er iemand denk het het miltvuur is......
of meth.

Terug naar “Handelspraktijken”