Fabrikant vertikt het om garantie te leveren

ub4b
Topic Starter

Fabrikant vertikt het om garantie te leveren

#1 , 17 apr 2012 13:55

Enkele jaren terug installeerden we een betere voeding in één van de cd-spelers in onze zaak, geleverd door een Nederlandse fabrikant waarvan we destijds ook dealer waren.

Een dik jaar terug, in onze vorige locatie, toen we nog dealer waren van het merk dat deze ugrade modules maakt, ging de module stuk: de cd-speler starte niet meer op, en als we de originele voeding er terug inzetten, werkt hij terug.

Dus module opgestuurd. En ondertussen hebben we al zowat alle excuses mogen aanhoren, ondanks het feit dat deze module 5 jaar onder garantie is, en volgens de fabrikant bij het opsturen dus nog recht had op garantie.

Excuses zoals:

- dit is geen prioriteit voor ons
- ik heb geen tijd
- heb een show bla bla bla

en recent

- de module is niet meer in productie dus vervangen wordt lastig ....

en vandaag

- voeding is niet belangrijk gezien je toch al alternatief hebt
- ik zou ervoor een proefopstelling moeten maken en geen tijd, want de cd-speler die jij hebt, hebben we al lang niet meer (hij verkoopt dus niet deze cd-speler, maar een soort opwaardering ervoor)

We zijn ondertussen ook met deze leverancier gestopt (zonder namen te noemen) omwille van nog ander zaken die foutlopen zoals het leveren aan een collega die de sociale zekerheid oplicht (zie andere topic), maar wat hier gebeurt is een schande voor de industrie. Garantie is garantie en dit moet de leverancier maar nakomen zonder uitvluchten en rond de pot draaien.

Dus hoe kunnen we alsnog een werkende module onder garantie terugkrijgen ?

De voeding kost slechts 221 euro aankoop en de fabrikant weet ook dat het voor dat bedrag niet de moeite loont een procedure te starten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 apr 2012 17:37

U bent een firma en de andere partij ook dan is enkel de regelgeving tussen firma's van toepassing

ub4b
Topic Starter

#3 , 19 apr 2012 13:23

Beste Franciscus:

Toen we de voeding aankochten destijds was dat als consument (er staan dus geen bedrijfsnaam / btw nr op de factuur mbt de klant).

Reclame

bartvdv

#4 , 19 apr 2012 14:07

Maar als consument komt de garantie dan toch te vervallen als je zelf aan je toestellen prutst?

Franciscus

#5 , 19 apr 2012 15:40

En nu als ex-dealer een vervanging vragen?
Dus de verdeler weet dat je ook de ex-dealer bent?
Hoe weet die dat het voor een niet-firma voeding gaat?
+ inderdaad de opmerking van bartvdv.

ub4b
Topic Starter

#6 , 20 apr 2012 12:05

Even wat rechtzetten:

- in een philips 963 zit een standaard schakelende voeding, dit is een ding wat je met twee connectors aansluit in het toestel
- de philips 963 is al lang vervallen kwa garantie, daar gaat het dus niet over
- waar het over gaat is een vervangvoeding die je in de plaats van de standaard voeding in zo'n philips 963 zet

Deze vervangvoeding heb ik destijds privé aangekocht voordat ik een zaak had, en de philips is ook mijn privé toestel.
Dat ik hem in de zaak gebruik is volgens mij niet relevant voor de discussie.

De fabrikant geeft aan iedereen 5 jaar op zijn modules (zowel winkels als particulieren), staat ook letterlijk op z'n site:

MERKNAAM modules: 5 year assumed built in according instruction.

Deze module is onder garantie kapot gegaan, en de fabrikant wil ze niet herstellen omdat het hem te veel tijd en geld kost, en kan geen vervanging voorzien omdat alle modules uitgeput zijn en dus niet meer in productie (de meeste philips 963 spelers zijn ondertussen gestorven, de mijne dus niet, dus nog een batch van voedingen maken heeft voor hem ook geen zin).

Franciscus

#7 , 20 apr 2012 14:03

Wetgeving voorziet 2 jaar.
Als de fabrikant 5 jaar geeft kan je inderdaad de fabrikant aanspreken.
Gezien toestel niet meer 'bestaat' ... zal u minnelijk moeten regelen.
Indien binnen een door u aangegeven periode geen antwoord... zal het (vrede)rechter worden ...afhangende van de waarde.

Terug naar “Handelspraktijken”