beste -iemand-
we zijn een cafetje dat momenteel onafhankelijk aan het worden is van een concern (wiens naam ik hier niet zal vernoemen )
ik zit echter met een paar dingen ..
deze 'concern' werkt als volgt. Alle rekeningen komen binnen bij de hoofdzaak. draaien de zaken slecht, dan zegt de uitbater dat deze schulden toebehoren aan een dochteronderneming, waarna deze failliet gaat. het hoofd blijft echter bestaan. ze richten weer een dochternonderneming op en zo kunnen ze weer verder. zeer veel verschuldigd geld is hij zo al kunnen ontlopen.
verder weet ik ook dat hij mensen zwaar onderbetaald ( ca 500 euro per maand voor een 30 urenweek ! ) ga je er niet mee akkoord dan is hij niet bang om je persoonlijk te beledigen ( of zelfs in een ander geval fisiek te kwetsen )
maar het gaat nog verder.
niettegenstaande dat hij dus veel rekeningen niet hoeft te betalen, en zen personeel amper iets betaald krijgt, slaagt hij er nog steeds in om in slechte papieren te zitten. Nu spoort hij zelfs de klanten aan ( die van niets weten) een bijdrage te leveren om een zogezegde sluit te vermijden.
allemaal goed en wel, maar wat heb ik daarmee te maken?
wel, midden in het papierwerk van overname ontdek je dat hij vb van brouwerskosten al 4000 euro op ons probeert te schuiven. dan heb ik het nog niet over belastingen, achterstallige huur en weet ik veel wat hij ons nog kan ( zal ) lappen.
mijn vraag aan jullie is dus, ik ben vrij zeker dat hier enkele illigale dingen tussenzitten. hoe en waar kan ik hiermee terecht? een rechtzaak enzo is onmogelijk wegens een grote beperking aan financiele middelen. punt is echter dat als we niets doen, de achterbakse mannetjes weer winnen, en wij als goeddunkende medemens de zaak mogen sluiten en jarenlang ( zijn ! ) schulden zullen moeten betalen ...