Onterechte factuur van 1,5 jaar geleden nooit ontvangen

michelp
Topic Starter

Onterechte factuur van 1,5 jaar geleden nooit ontvangen

#1 , 07 dec 2012 13:41

Hallo,

ik heb een eenmanszaak (bijberoep). Vandaag ontving ik een aangetekende brief van een advocatenkantoor dat ik bij bedrijf X nog een opstaande factuur zou hebben van +/- 500 euro. Deze factuur heeft als vervaldatum 1/8/2011. Ik wordt aangemaand deze binnen de 8 dagen te betalen.

Probleem is, dat, met de beste wil van de wereld, ik van bedrijf X nog nooit heb gehoord. Het gaat om een verhuurbedrijf (ook eenmanszaak), en kan ook niet inbeelden dat ik daar ooit zaken mee zou hebben gedaan.
Ik heb uiteraard nooit een factuur, herinnering of ingebrekestelling gekregen, laat staan iets besteld of getekend. Maar gezien we 1,5 jaar later zijn, kan ik de factuur niet meer 'tijdig' (binnen 14 dagen) protesteren. Is het voldoende dat ik nu een aangetekende brief naar de advocaat + het bedrijf stuur dat ik deze factuur protesteer (omdat ik nooit iets besteld of gekregen heb), en dat ik niet eerder kon protesteren omdat ik pas nu een brief kreeg?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mblb1

#2 , 07 dec 2012 13:43

Ik zou inderdaad een brief sturen om deze te protesteren en hen te vragen om je het bewijs over te maken van hun vordering.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 dec 2012 14:22

U schrijft in uw protestbrief dat u nooit een factuur of aanmaning ontvangen hebt en dat de brief van de advocaat het eerste is wat je over deze schuldvordering hoort.

De verkoper die zich beroept op de stilzwijgende aanvaarding van de factuur, voortvloeiende uit de afwezigheid van protest, dient te bewijzen op welke datum de facturen bij de geadresseerde toekwamen. (Cass., 6 november 2003, http://www.cass.be;" onclick="window.open(this.href);return false; Cas. 8 november 1991, A.C. 1991-92, 226; Pas. 1992, 1192).

Soms gebeurd het dat een rechter het bewijs van de verzending (en ontvangst) van de factuur aanvaard als deze door de schuldeiser regelmatig opgenomen werd in zijn boekhouding. Deze rechtspraak is m.i. betwistbaar.

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”