Pagina 1 van 1

Rechten van online shopping.

Geplaatst: 24 dec 2012 10:14
door svennd
Ik kocht op 19 oktober een Raspberry Pi bij RS components(uk), ik wist vooraf dat er vertragingen waren bij de leveringen. Mijn ordernummer zou geleverd worden tegen midden november. Hun delays liepen verder achteruit, totdat uiteindelijk mijn PI werd verzonden (delivery tables), hun "dispatch mail" verstuurd op 11 december vertelde me dat mijn raspberry pi verstuurd was en dat binnen de 5 dagen het item bij mij zou zijn. (binnen Europa), daarenboven beloofden ze dat "alle" items voor kerstmis bij de kopers zouden zijn. Vandaag is hij er evenwel nog steeds niet, en er is geen mogelijkheid om het verstuurde item te tracken via de normale wegen. (Bpost tracking, DHL tracking, ...)

In hun terms of service staat het volgende vermeld :
Any non-delivery of the products (in which case the time limit is within 10 days of the estimated despatch date). In this case RS shall deliver the undelivered products or refund the price of the undelivered products.
En op de eu website voor online shopping staat dit :
Your purchase should be delivered within 30 days unless you agree otherwise with the seller
In hun eerste 'you have ordered' - mail staat dit vermeld
Despatch expected within 6 week(s)
Als bedrijf failen ze erg hard, ik koop er nooit meer iets, maar de vraag is, wat kan ik tegen hen nu beginnen ? Ik heb geen bewijs of het pakketje al dan niet verstuurd is ... Ik heb wel bewijs dat ik het gekocht heb, maar hoe bewijs ik dat ik het nooit ontvangen heb ?

Alvast bedankt,

mvg,

Svenn

Re: Rechten van online shopping.

Geplaatst: 25 dec 2012 12:52
door Justiceseeker
Ik kocht op 19 oktober een Raspberry Pi bij RS components(uk), ik wist vooraf dat er vertragingen waren bij de leveringen. Mijn ordernummer zou geleverd worden tegen midden november. Hun delays liepen verder achteruit, totdat uiteindelijk mijn PI werd verzonden (delivery tables), hun "dispatch mail" verstuurd op 11 december vertelde me dat mijn raspberry pi verstuurd was en dat binnen de 5 dagen het item bij mij zou zijn. (binnen Europa), daarenboven beloofden ze dat "alle" items voor kerstmis bij de kopers zouden zijn. Vandaag is hij er evenwel nog steeds niet, en er is geen mogelijkheid om het verstuurde item te tracken via de normale wegen. (Bpost tracking, DHL tracking, ...)

In hun terms of service staat het volgende vermeld :
Any non-delivery of the products (in which case the time limit is within 10 days of the estimated despatch date). In this case RS shall deliver the undelivered products or refund the price of the undelivered products.
En op de eu website voor online shopping staat dit :
Your purchase should be delivered within 30 days unless you agree otherwise with the seller
In hun eerste 'you have ordered' - mail staat dit vermeld
Despatch expected within 6 week(s)
Als bedrijf failen ze erg hard, ik koop er nooit meer iets, maar de vraag is, wat kan ik tegen hen nu beginnen ? Ik heb geen bewijs of het pakketje al dan niet verstuurd is ... Ik heb wel bewijs dat ik het gekocht heb, maar hoe bewijs ik dat ik het nooit ontvangen heb ?

Alvast bedankt,

mvg,

Svenn
Heeft U het bedrijf al een "officiële" ingebrekestelling gestuurd? Dit kan per fax, aangetekend, of per email. U kan ook nog een kopie per gewone post sturen. Als het stuk destijds is gestuurd, dienen zij het bewijs te leveren en moeten zij eveneens via hun transporteur de vraag stellen. U zal idem doen via uw kant maar reist het stuk onder hun verantwoordelijkheid, tenzij anders bedongen.

Verder koopt U buiten de EU waar de wetgeving wel wat anders is dan in Europa. Om maar te zeggen dat in de UK de waarborg meestal maar één jaar bedraagt, tenzij anders bedongen. Gezien ik vermoed dat het stuk niet erg duur is, valt er weinig aan te doen zonder kosten te maken die de aankoopprijs van het stuk overtreffen. Een "bannister" in Londen kost een fortuin. Dus overwegen wat het beste is. Aandringen de zoektocht verder te zetten of deze slechte ervaring afschrijven. U kocht op 19 oktober via kredietkaart? Dan had U één maand vanaf uw rekeninuitreksel om een "charge-back" aan te vragen. Dit moet U wel motiveren.

U kan ook volgende site lezen en de vraag stellen. Het kost niets en het loont de moeite: http://ec.europa.eu/consumers/redress/o ... dex_nl.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Justiceseeker

Re: Rechten van online shopping.

Geplaatst: 25 dec 2012 23:54
door CityBird
Dag Svenn,
Als bedrijf failen ze erg hard, ik koop er nooit meer iets, maar de vraag is, wat kan ik tegen hen nu beginnen ? Ik heb geen bewijs of het pakketje al dan niet verstuurd is ... Ik heb wel bewijs dat ik het gekocht heb, maar hoe bewijs ik dat ik het nooit ontvangen heb ?Svenn
Het is natuurlijk nooit prettig om een bestelling laattijdig te ontvangen, toch heb de indruk dat u een beetje hard van stapel loopt. Als ik uw post niet verkeerd versta dan hebt u nog steeds geen contact met hen opgenomen om de terugbetaling van deze bestelling te eisen. Hoe kan u hen dan verwijten contractbreuk te plegen?

Niet echt relevant, maar dit bedrijf is overigens wereldwijd actief. Ik heb beroepsmatig contact met hen en mijn ervaringen zijn eerder positief.
Verder koopt U buiten de EU waar de wetgeving wel wat anders is dan in Europa. Om maar te zeggen dat in de UK de waarborg meestal maar één jaar bedraagt, tenzij anders bedongen.
Volgens mijn bescheiden mening zitten er tegenstrijdigheden in deze zin.

Groetjes H.

Re: Rechten van online shopping.

Geplaatst: 26 dec 2012 09:37
door Justiceseeker
Verder koopt U buiten de EU waar de wetgeving wel wat anders is dan in Europa. Om maar te zeggen dat in de UK de waarborg meestal maar één jaar bedraagt, tenzij anders bedongen.
Volgens mijn bescheiden mening zitten er tegenstrijdigheden in deze zin.

Groetjes H.[/quote]

Ja, "Verder koopt U buiten de EU waar de wetgeving wel wat anders is dan in Europa" moet eigenlijk lezen het europees continent, enz.

Justiceseeker

Re: Rechten van online shopping.

Geplaatst: 26 dec 2012 10:24
door svennd
Dag Svenn,
Het is natuurlijk nooit prettig om een bestelling laattijdig te ontvangen, toch heb de indruk dat u een beetje hard van stapel loopt. Als ik uw post niet verkeerd versta dan hebt u nog steeds geen contact met hen opgenomen om de terugbetaling van deze bestelling te eisen. Hoe kan u hen dan verwijten contractbreuk te plegen?

Niet echt relevant, maar dit bedrijf is overigens wereldwijd actief. Ik heb beroepsmatig contact met hen en mijn ervaringen zijn eerder positief.
Groetjes H.
Ik heb reeds contact met hen opgenomen, ze wijten het aan de kerstperiode, maar een ander pakketje (ander bedrijf) bereikte me binnen 1 werkdag ... ook vanuit UK. Dat hun pakketje er dan meer dan 10 werkdagen over doet terwijl andere Belgen het reeds 2 weken terug hebben ontvangen, met ~zelfde order nummer. Ik weet niet of contractbreuk de juiste term is, mijn vrees is dat het pakketje verdwenen is bij de post. Gezien er geen tracking nummer is, kan ik niet bewijzen dat ik het niet ontvangen heb, en zij kunnen niet (?) bewijzen dat ze het verstuurd hebben. Ik ben niet zozeer teleurgesteld dat het wat later komt dan verwacht, maar door die vertraging kan ik niks meer aan doen. Ze nemen het geld bij de betaling, maar leveren de goederen niet en ik kan niks doen ? Ik hoef mijn geld niet terug, ik wil gewoon het item. Ik heb ook een collega die daar items koopt, maar voor de Raspberry Pi is een aparte website opgezet, en die staat vrij los van de gewone RS handling.

Ik ga alvast nogmaals mailen, om uitleg en laat het dan wat afkoelen tot na de feesten in de hoop dat de post het toch nog zou leveren. Waar vind ik zo'n officiële "ingebrekestelling" ?

Alvast bedankt !

mvg,

Svenn

Re: Rechten van online shopping.

Geplaatst: 26 dec 2012 10:51
door Justiceseeker
"Ik ga alvast nogmaals mailen, om uitleg en laat het dan wat afkoelen tot na de feesten in de hoop dat de post het toch nog zou leveren. Waar vind ik zo'n officiële "ingebrekestelling" ?

U zal zelf een ingebrekestelling moeten opstellen.

Justiceseeker