Privé verhuring - zelfstandige activiteit in bijberoep

Paco
Topic Starter

Privé verhuring - zelfstandige activiteit in bijberoep

#1 , 25 jan 2013 12:19

Beste,

Ik heb een gezinswoning voor privé verhuring aangeboden. Nu heb ik een aanvraag van een persoon die ook een "schoonheidssalon" in bijberoep zou willen uitoefenen in het pand. Volgens mij heb ik dan met een handelshuur te doen.

1) is het juist dat er in zo'n geval een handelshuur overeenkomst zou moeten opgesteld worden?
2) Indien ja, zal dit fiscaal ook gevolgen hebben voor mijn belastingaangifte. Met hoeveel % ongeveer zou ik dan de huur moeten verhogen om hetzelfde netto te ontvangen indien ik zuiver "privé" zou verhuren? de huurvraagprijs voor privé verhuring is 800 €

groetjes, :oops: :idea:
Paco

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Paco
Topic Starter

#2 , 27 jan 2013 11:07

bijkomende vraag:
indien je een woning verhuurt aan een persoon die een zelfstandig beroep uitoefent maar geen activiteiten heeft in de woning zelf ( bv vloerder, schilder, handelsreiziger, enz ) mag je dan verhuurcontract opmaken voor privé verhuring of moet dat dan een handelshuur zijn?
Paco

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 jan 2013 11:23

Mijn zoon huurt een grote villa waar hij een zelfstandige activiteit in doet en die heeft als hij de huur contract getekend heeft een verklaring moeten tekenen dat hij nooit de huur mag aftrekken en zodoende betaald hij een gewone huur anders kwam daar zeer veel huur bij.

Kan geen huur aftrekken maar betaald ook veel minder huur dus een nul operatie.

Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Jef 007

#4 , 27 jan 2013 13:59

fiscaal: bij bedrijfsverhuring dient u huurgelden aan te geven ( mits aftrek van sommige kosten)
bij priveverhuring dient u het KI aan te geven
best dat u een belastingssimulatie (laat) uitvoeren om dezelfde som over te houden

freelance

#5 , 27 jan 2013 15:45

Er is sprake van Handelshuur wanneer :
§ 1. Handelshuur.

Artikel 1. <W 29-06-1955, art. 1> De bepalingen van deze afdelingen zijn van toepassing op de huur van onroerende goederen of gedeelten van onroerende goederen die, hetzij uitdrukkelijk of stilzwijgend vanaf de ingenottreding van de huurder, hetzij krachtens een uitdrukkelijke overeenkomst van partijen in de loop van de huur, door de huurder of door een onderhuurder in hoofdzaak gebruikt worden voor het uitoefenen van een kleinhandel of voor het bedrijf van een ambachtsman die rechtstreeks in contact staat met het publiek.

Wat het fiscale luik betreft , zullen fiscalisten hier wel antwoord kunnen op geven .
Maar door dit te verhuren met een ( relatief lage ) verhuur voor bewoning , zou ik wel goed uitkijken .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

CKR24

#6 , 05 feb 2013 10:26

Mijn zoon huurt een grote villa waar hij een zelfstandige activiteit in doet en die heeft als hij de huur contract getekend heeft een verklaring moeten tekenen dat hij nooit de huur mag aftrekken en zodoende betaald hij een gewone huur anders kwam daar zeer veel huur bij.

Kan geen huur aftrekken maar betaald ook veel minder huur dus een nul operatie.

Hallo denlowie,

Zou je iets meer uitleg kunnen geven over dit ? Welk type huurovereenkomst heeft jouw zoon dan met de verhuurder ?

Met vriendelijke groeten

denlowie

#7 , 05 feb 2013 12:32

Dit ga ik hier morgen na de middag opzetten, ik ben met hem morgen gans de voormiddag op de baan.

Dit is een gewoon particuliere huur overeenkomst denk ik, maar de details moet ik hem vragen, zijn werkplaats in ingericht in een drie dubbele garage, de verhuurder wou in geen geval een handels huur, maar heeft niks tegen de werkzaamheden in die garage.

Het is wel degelijk een werkplaats geen bureel of winkel, en daar komen nooit klanten of leveranciers.

scorpioen

#8 , 05 feb 2013 13:58

Ook wanneer de huurder de kosten niet aftrekt, maar de gehuurde woning (gedeeltelijk) gebruikt voor beroepsdoeleinden.
Artikel 7, WIB 92 (aj. 2013)
§ 1. Inkomsten van onroerende goederen zijn:
[...]
2° voor verhuurde onroerende goederen:
a) voor in België gelegen goederen verhuurd aan een natuurlijke persoon die ze noch geheel, noch gedeeltelijk gebruikt voor het uitoefenen van zijn beroepswerkzaamheid: [....]
U zal bemerken dat de wet het enkel heeft over "uitoefenen van zijn beroepswerkzaamheid", dat is dus belangrijk. Het al of niet in aftrek nemen van de huur als beroepskost is dat niet.

Zo kan het ook gebeuren dat de huurder de huur aftrekt als beroepskost en de verhuurder toch belast wordt overeenkomst art. 7, § 1, 2°, a. Bijvoorbeeld de huurder die een appartement huurt om dichter bij zijn werk te zijn maar daar niet zijn woonplaats heeft en in dit appartement geen beroepswerkzaamheid uitoefent.

Let ook op
Artikel 8, WIB 92 (aj. 2013)
Ingeval een in België gelegen onroerend goed aan een natuurlijke persoon is verhuurd en de huurprijs en de huurvoordelen in een geregistreerde huurovereenkomst afzonderlijk zijn vastgesteld voor het gedeelte dat voor het uitoefenen van de beroepswerkzaamheid en het gedeelte dat voor andere doeleinden wordt gebruikt, worden de inkomsten van ieder gedeelte afzonderlijk bepaald ingevolge artikel 7, § 1, 2°, a of c, naar het geval.
Als de verdeling privaat gebruik / beroepsgebruik niet gemaakt is in een geregistreerde huurovereenkomst kan de verhuurder op de volledige huur belast worden alsof de woning volledig voor beroepsgebruik gebruikt wordt.

Het is dan ook aan te raden in de huurovereenkomst te bepalen dat de woning niet voor beroepsgebruik mag gebruikt worden en dat, bij eventuele belasting van de huur als voor beroepsgebruik verhuurde woning, de huurder de verhuurder zal vrijwaren voor de eventuele meerbelasting, als men niet wil belast worden op een woning verhuurd voor beroepsgebruik.

denlowie

#9 , 06 feb 2013 12:59

Heb het even aan zoon gevraagd, en zijn huur overeenkomst is een overeenkomst van een particulier maar met toestemming om een werkplaats in te richten in de grote garage, op het huur contract staat wel vermeld dat hij de huur niet mag inbrengen in zijn vennootschap, of dit nu wettelijk is of niet het is een overeenkomst zoals een andere !

freelance

#10 , 06 feb 2013 14:23

bijkomende vraag:
indien je een woning verhuurt aan een persoon die een zelfstandig beroep uitoefent maar geen activiteiten heeft in de woning zelf ( bv vloerder, schilder, handelsreiziger, enz ) mag je dan verhuurcontract opmaken voor privé verhuring of moet dat dan een handelshuur zijn?
zie ook :
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 6&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;

Quote uit deze topic :
"Bericht Geplaatst: 30 jan 2013 08:24

Antwoord met een citaat Omhoog Meld dit bericht
Iedereen heel hartelijk dank voor de reactie.
Ik heb ondertussen contact gehad met het Ministerie van Financiën die zei dat er onder druk van een aantal gerechtelijke uitspraken in hun nadeel een administratieve versoepeling is: indien er door de huurder GEEN kosten van betaalde huur worden ingebracht in zijn beroepskosten (electriciteit en verwarming zijn toegelaten) dient de verhuurder de huur niet aan te geven als handelshuur!!
Ze doen geen controles op basis van het BTWnummer."

Dit is slechts een ( veelzeggend ) citaat , en doet verder niets af aan de bestaande wetgeving .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Handelspraktijken”