Leasingwagen, wie is er in fout?

mathiasm
Topic Starter

Leasingwagen, wie is er in fout?

#1 , 23 sep 2013 13:58

Beste,

Hierbij schets ik een situatie uit mijn examen waar ik geen raad mee wist. Hopelijk kunnen jullie mij daarbij helpen...

1) Direct lease (leasingmaatschappij) leaset een wagen aan bedrijf x.
2) Een jaar later verkoopt het bedrijf x de wagen aan Jan wegens financiële moeilijkheden. Het leasecontract tussen Direct lease en bedrijf x loopt steeds door.
3) Een maand na de verkoop stopt het bedrijf x met afbetalen van de schuld bij Direct lease.

Is het verkoop juridisch rechtvaardig?
Indien niet, welke actie zou moeten worden ondernomen?
Wie is bij deze situatie in fout en wat zijn de gevolgen voor de betrokkene partijen?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mcarma

#2 , 02 okt 2013 17:15

Volgens mij zal in het leasing contract staan dat de wagen als onderpand dient en dus niet verkocht mag worden, tenzij het bedrag volledig betaald wordt aan leasingmaatschappij. In weze is er nu iets verkocht waar bedrijf X geen eigenaar van was. Zolang de betalingen doorlopen zal Leasingmaatschappij dit niet eens weten maar wanneer betaling stopt komt alles natuurlijk uit wanneer leasingmaatschappij het bedrag of de auto opeist. Verkoop ongedaan maken lijkt mij straf maar aanklacht tegen bedrijf x reeel

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 okt 2013 18:34

Wat is het beroep van Jan? Als hij handelaar is in tweedehandswagens: zie Cass., 28/11/2002, C010532F.

De verkoop van andermans eigendom is nietig. De nietigheid kan alleen door de koper worden ingeroepen. De verkoop is niet tegenstelbaar aan de eigenaar die zijn eigendom kan terugvorderen bij degene waar hij het vindt.

Uiteraard begaat het bedrijf X een contractuele fout waardoor zij aansprakelijk is voor alle schade van de leasingmaatschappij. De zaakvoerder van dit bedrijf kan persoonlijk aansprakelijk gesteld worden omdat hij een misdrijf gepleegd heeft.

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”