Pagina 1 van 1
Facturen
Geplaatst: 02 dec 2013 12:41
door claesenco
Beste,
Wij zijn zelfstandig in bijberoep, met name tuinbouw.
Wij kopen ons materiaal (haagscharen, hakselaar, ed..) bij een plaatselijke handelaar.
Wij hebben in totaal al voor +/- 10.000 € aan materiaal gekocht verspreidt over 3 jaar.
Nu hebben wij hiervoor nog GEEN enkele factuur voor ontvangen, ondanks dit ontelbare keren gevraagd te hebben. Hoe deze mensen kunnen blijven bestaan begrijp ik niet.
Hij zegt ja ik maak u 1 op, maar dit gebeurd maar niet.
Mijn vraag is, hoe lang heeft een handelaar de tijd om alsnog zijn factuur op te stellen. Zit hier een vervaltermijn op?
Indien hij nu afkomt met een factuur met het totaal bedrag, hebben wij dan het recht om deze in stukken te betalen.
Met vriendelijke groeten.
Re: Facturen
Geplaatst: 02 dec 2013 12:52
door Franciscus
Hebt u bij aankoop niets betaald?
Re: Facturen
Geplaatst: 02 dec 2013 12:59
door denlowie
Als ik niet moet betalen zou hij me ook geen moeten opmaken

Re: Facturen
Geplaatst: 02 dec 2013 13:00
door claesenco
Neen, omdat het wij een factuur moesten hebben, bij ontvangst factuur zouden wij via overschrijving betalen. Dus voor alles nog niks betaald.
Joepie zou je zeggen, maar wij hebben liever dat alles correct verloopt.
Re: Facturen
Geplaatst: 02 dec 2013 14:51
door denlowie
Normaal einde maand, maar voor gereedschap toch zeker binnen het zelfde BTW kwartaal zou hij toch moeten factureren.
Nu dat je hem nog niet heb moeten betalen kun je moeilijk ergens klacht neerleggen, maar het is voor u niet gemakkelijk straks weet je zelf niet meer hoeveel je hem nog moet betalen, ik zou bij hem toch nog eens aandringen en hem zeggen dat je BTW controle krijgt mischien dat hij dan wel eens tijd vrij maakt voor een factuur te maken !
Re: Facturen
Geplaatst: 02 dec 2013 19:43
door Jef 007
factuur dient opgesteld te worden uiterlijk de 5de werkdag van de maand volgend op de dienst of levering
Re: Facturen
Geplaatst: 02 dec 2013 21:09
door denlowie
Vanaf 1 januari 2013 moeten we uiterlijk de 15de van de maand na de maand waarin de BTW opeisbaar is, onze verkoopfactuur opmaken. Tot nu toe hadden we tijd tot de 5de werkdag van de maand erna.
Nieuwe regeling voor de btw-aangifte van uw aan- en verkoopfacturen vanaf 1/01/2014
Bij welke btw-aangifte voegt u welke facturen?
De nieuwe btw-factureringsregels vragen om een extra nauwgezette opvolging van uw facturen. Om uitgereikte en ontvangen facturen op het goede moment in de juiste btw-aangifte op te nemen, volstaat het immers niet langer om naar de factuurdatum te kijken. Voor het jaar 2013 kunt u nog op de vertrouwde manier te werk gaan, maar vanaf 2014 zijn volgende regels verplicht van toepassing.
Tijdstip van opeisbaarheid aangepast
Het grote verschil met de vroegere regeling schuilt erin dat de factuurdatum niet langer het referentiepunt is om te weten in welke btw-aangifte u uw facturen moet opnemen. De zogenaamde ‘opeisbaarheid’ van de btw hangt nu volledig af van de datum van levering of de ontvangst van betaling.
De btw wordt namelijk opeisbaar ofwel op het moment dat de levering of de dienstprestatie heeft plaatsgevonden, ofwel wanneer de leverancier of dienstverrichter een betaling ontvangt van zijn klant (een voorschot of het volledige bedrag). In eerste instantie bepaalt de datum van levering bij welke btw-aangifte een factuur hoort.