Leverancier weigert nog te leveren zonder opgave van reden

ub4b
Topic Starter

Leverancier weigert nog te leveren zonder opgave van reden

#1 , 03 dec 2013 17:12

Situatie: we zijn een hifi winkel en werken al jaren samen met een bepaalde leverancier waar we een tiental merken aankopen.

We hebben ondertussen voor meer dan tienduizend euro aan materiaal van deze leverancier geïnvesteerd en kopen en verkopen al vele jaren spullen van hem. Recent wouden we een nieuw luidsprekermerk via deze leverancier aankopen, en daarrond samen een opendeur weekend doen op 14 en 15 december. Deze leverancier had ons professionele foto's beloofd die we in ons persbericht zouden kunnen gebruiken voor de aankondiging van de hifi show. Leverancier heeft deze fotograaf ook al betaald om professionele foto's te laten maken van de luidsprekers van dit merk, gezien de foto's van de fabrikant op niet veel trekken. Een van zijn andere winkels in Brussel gebruikt ondertussen reeds deze betere foto's.

Deze leverancier weet al sinds weken dat er een deadline is, die was gisteren, omdat de hifi sites zoveel artikelen moeten verwerken, dat het vaak een week duurt alvorens ze iets plaatsen. Helaas heeft deze leverancier allerlei bizarre excuses aangehaald om de foto's niet te moeten opleveren, zoals "ik heb nog geen toestemming van de fotograaf om de foto's te gebruiken, en deze fotograaf heeft al een andere dealer voor de rechtbank getrokken, schadevergoeding 260.000 euro voor het gebruik van zijn foto's zonder toestemming, namelijk 1000 per foto x 260 foto's", waarop ik dan besloten heb de pro forma factuur rond deze bestelling te annuleren. Want ik kan niet blijven wachten, als het bericht niet lang genoeg op voorhand online staat heeft het totaal geen zin.

Ik heb mijn bezwaren per mail doorgestuurd en de reden waarom ik de pro forma factuur die hij gestuurd had in naam van de Deense distributeur waarvoor hij werkt heb geweigerd, en hij was akkoord. Hij wou wel dat ik zijn demopaar wat hier in consignatie stond per direct terugbracht, dus gisteren alles ingepakt en 's avonds bij hem afgedropped.

Nu heeft deze leverancier zonder opgave van reden tegen mij gezegd dat hij niet meer wil leveren aan mij, ook niet de andere merken. Hij trekt de stekker er volledig uit. Hij wil zelf niks op mail zetten, de reden waarom weigert hij te vertellen, enkel dat zijn Deense distributeur waarvoor ie loopjongen is, boos is. Wil nu net zijn dat die Deense distributeur ook fabrikant is van een ander merk dat we doen, cd-spelers van 20.000 euro, versterkers van 10.000 euro en dat is nog maar instap bij dit merk, en de Deen heeft mijn leverancier onder druk gezet en deze heeft mij hierdoor volledig buitengegooid, zonder dat er iets op papier staat.

Kan dit zomaar ? Is er geen leveringsplicht ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 03 dec 2013 22:08

Tenzij hij hiermee een bestaand contract verbreekt, kan u hem niet verplichten aan u te verkopen (want daar komt het op neer).

Sirkii

#3 , 06 dec 2013 21:53

t Ziet er naar uit dat de fabrikant van het high-end materiaal dat je doorverkocht z n dealernetwerk aan t exclusieveren is. Er zal niet veel aan te doen zijn. Sneu voor u.

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”