verschil tussen BVBA en RW

inina
Topic Starter

verschil tussen BVBA en RW

#1 , 12 jan 2014 17:16

Is er iemand die mij het verschil kan/wil uitleggen tussen een BVBA en een RW. En wat de eventuele reden zou kunnen zijn waarom een bedrijf overschakelt van een BVBA naar een RW??? Wat zijn de eventuele gevolgen tussen deze rechtsvormen o.a voor de klanten en het bedrijf zelf ?

Dank bij voorbaat voor een verwijzing waar ik deze informatie kan vinden en/of uitleg die iemand van jullie op dit forum hierover kan/wil verstrekken.

Vriendelijke groeten en alle achting

Inina

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 12 jan 2014 18:05

RW?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 jan 2014 19:15

RW nooit van gehoord als Belgisch vennootschapsvorm.

Is het soms een NV ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

inina
Topic Starter

#4 , 12 jan 2014 23:51

Ik vermoed dat het een BVBA is maar de naam vermeld RW namelijk: = xxxxxxx RW Is dit dan misschien enkel een deel van de naam van het bedrijf en wat betekent het dan? graag eventuele verduidelijking aub
dank bij voorbaat
Laatst gewijzigd door Vandebos op 13 jan 2014 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Naam verwijderd conform regels forum

denlowie

#5 , 13 jan 2014 08:34

xxxxx xx bvba is volgens google een zaken kantoor.

Maar wat is eigenlijk je vraag !!

Je geeft een naam van een bedrijf op, wat hier al niet mag op dit forum en je stelt er geen vraag over ?

inina
Topic Starter

#6 , 13 jan 2014 09:34

Ik wil gewoon, als betrokken burger, meer informatie inwinnen over dit specifieke bedrijf, o.a wat zij wettelijk mogen en kunnen doen met hun klanten en waartoe ze uiteindelijk al dan niet bevoegd zijn. In het bijzonder ivm de verantwoordelijkheid over de door het bedrijf gevoerde boekhouding.
Gegevens opzoeken van een publiek en werkend/bestaand bedrijf dat is toch niet verboden dacht ik, zij maken toch ook zelf publiekelijk reclame voor hun bedrijf?

denlowie

#7 , 13 jan 2014 10:53

Je gaat naar de volgende link en je vind alles over deze bvba !

http://kbopub.economie.fgov.be/kbopub/z ... ml?lang=nl

inina
Topic Starter

#8 , 13 jan 2014 11:58

Geachte denlowie,

Op de door u aangegeven link vond ik onder andere :" Hoofdactiviteit: 68.321 - Beheer van residentieel onroerend goed voor een vast bedrag of op contractbasis. Sinds 12 maart 2012"

Mijn bedenking hierbij is: Kan/mocht zo een bedrijf dan reeds contracten afsluiten met de hierboven vermelde hoofdactiviteit in de KBO databank voor de daarin vermelde datum van 12/3/2012 ??.

Graag kreeg ik hierop een reactie van iemand die hier kennis van heeft, of een verwijzing naar waar ik het antwoord op deze vraag zou kunnen vinden.

Dank bij voorbaat

roharro

#9 , 13 jan 2014 12:20

Deze firma was jarenlang syndicus van een mijner appartementen.
Ze zijn dus al jaren actief.

inina
Topic Starter

#10 , 13 jan 2014 12:45

Bijkomende vraag: wat kan de reden zijn dat de maatschappelijke zetel van een bedrijf wordt verplaatst en er bijkomend tevens vermeld wordt in het staatsblad "Bijzondere volmacht met recht van in de plaatsstelling wordt verleend aan ****** , vertegenwoordigd door haar zaakvoeder *******, teneinde de wettelijke publicatie uit te voeren, en indien nodig, de vennootschapsregistratie bij het bevoegde register der rechtspersonen te wijzigen.

Hoe moet dit laatste begrepen worden, en heeft zulk een in de plaatsstelling enkel gevolgen voor de toenmalige wettelijke publicatie en de vennootschapsregistratie, bij het bevoegde register de rechtspersonen?? Of zijn hieraan ook nog andere mogelijke juridische gevolgen aan verbonden bij een dagvaarding van een bedrijf voor de rechtbank??

Dank voor een antwoord of een verwijzing waar ik hierover meer te weten kan komen.

denlowie

#11 , 13 jan 2014 12:46

Op 04/04/2007 is er een notariële akte neergelegd op de griffie van de rechtbank van koophandel te Mechelen met een wijziging van hun statuten waarin het duidelijk is dat zij dit wel mogen doen.
Wat op het KBO staat is een verwijzing naar de nacebel-code versie van 2008, maar daar onder staat de nacebel-code van 2003 en daar staat het duidelijk dat ze dit mogen doen sinds 1juni 2004 !!!!!

De datum wat u aanhaalt is de nacebel-code van de rsz en het is van deze datum dat deze vennootschap met werknemers werkt !

roharro

#12 , 13 jan 2014 12:51

Inina: Ik denk echt dat u spijkers op laag water aan het zoeken bent.

Die formulering waarnaar u verwijst betekent enkel dat de zaakvoerder als de wettelijke vertegenwoordiger van de vennootschap wordt aangeduid.
Toevallig weet ik dat dit kantoor effectief verhuisd is, dus niet zomaar alleen de maatschappelijke zetel. Die moest ook verhuizen omdat de firma niet meer op vorig adres is gehuisvest. De maatschappelijke zetel op het adres laten staan dat werd verlaten kan niet.

inina
Topic Starter

#13 , 13 jan 2014 13:44

Welke zaakvoerder bedoel je dan ? Anders gezegd: Wie is nu op dit moment de wettelijke vertegenwoordiger van de betreffende vennootschap????? Diegene die op 27/12/2011 met een bijzondere volmacht en met recht van in de plaatstelling werd verleend, aan ......... EN DAT IS DUS EEN ANDERE ZAAKVOEDER DAN de eigenlijke zaakvoerder van de betreffende BVBA waar ikzelf onder andere mee te maken heb???

Bedankt bij voorbaat voor uw toelichtingen, want ik ken inderdaad TOTAAL NIETS van KBO van de nacebel code of van zaken die met een vennootschap of BVBA te maken hebben.

Maar het is voor mij wel heel erg belangrijk om de juiste juridische kontekst en al de (juridische) gevolgen en verantwoordelijkheden te kennen van bijlagen aan en verschenen in het Belgisch Staatsblad over een BVBA, juist omdat er een vordering is ingesteld bij de Vrederechter.

denlowie

#14 , 13 jan 2014 15:17

De wettelijke vertegenwoordiger (zaakvoerder) is op dit ogenblik de zelfde persoon als bij de stichting op 23/02/2011. nl WF van Nederlandse nationaliteit !
Wat jij hier schrijft van
Diegene die op 27/12/2011 met een bijzondere volmacht en met recht van in de plaatstelling werd verleend, aan .........
Dit is hun boekhouder die een volmacht gekregen geeft voor naar de handelsrechtbank te gaan om de publicatie van het staatsblad neer te legen

Iets anders moet je hier niet gaan zoeken !!!

inina
Topic Starter

#15 , 13 jan 2014 16:22

@ denlowie, dank u wel voor de toelichting. Toch nog even het volgende , die boekhouder vermeld in het staatsblad is dan waarschijnlijk de boekhouder welke de boekhouding doet van de BVBA zelf.

Ik vermoed dat WF de boekhouding voor de VME en alle mede-eigendommen waarvoor hij een contract bezit en als syndicus voor optreedt wel zelf opmaakt. Want indien dit niet zo is, heb ik een verkeerde persoon gedagvaard!

Vriendelijke groeten

Inina

Terug naar “Handelspraktijken”