Foute prijs op internet & voorstel advokatenkantoor:kan dit?

luna1
Topic Starter
Berichten: 3

Foute prijs op internet & voorstel advokatenkantoor:kan dit?

#1 , 20 feb 2014 14:37

Een klant koopt in een webshop een artikel dat duidelijk verkeerd geprijsd staat : een prijs (afgerond) van 200 euro ipv 1500 euro. De webshop annuleert de bestelling wanneer deze binnenkomt en beroept zich op een artikel uit de Algemene Voorwaarden waarin dergelijke verschrijvingen worden aangegeven als reden voor annulatie . De klant blijkt nu een medewerker/jurist van een advokatenkantoor te zijn en dreigt onmiddellijk via zijn eigen kantoor met juridische procedures. Na wat e-mail verkeer waarin het kantoor de algemene voorwaarden betwist, stelt het kantoor nu een minnelijke schikking voor : de webshop geeft een waardebon van 175 euro aan de klant ( de jurist dus), zoniet wordt er een advokaat aangesteld en volgt een rechtszaak. Schaamteloos vind ik dat. Kan dit zomaar ? Ik heb gelezen in andere berichten over de wilsuiting:
(Indien de wilsuiting van één van de partijen ten gevolge van een materiële vergissing niet overeenstemt met haar werkelijk wil, ontstaat er in de regel geen overeenkomst. Toch kan er onder bepaalde omstandigheden een overeenkomst ontstaan, niettegenstaande de afwezigheid van toestemming. Het schoolvoorbeeld hiervan is de verspreking of verschrijving omtrent de prijs door de verkoper. Hoewel de verkoper niet wil verkopen tegen de prijs die hij aan de koper vermeld heeft, komt de overeenkomst toch tot stand indien de koper er rechtmatig kon op vertrouwen dat zijn medecontractant tegen de vermelde prijs wou verkopen. De grondslag hiervoor wordt thans gevonden in de vertrouwensleer (KRUITHOF, R., BOCKEN, H., DE LY, F. en DE TEMMERMAN, B., "Overzicht van rechtspraak. Verbintenissen. (1981-1992)", T.P.R. 1994, 325, nr. 108). )

maar toch graag jullie mening hierover. Kan bovenstaande rechtspraak gelden en kan een kantoor zo'n vergoeding vragen?
alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 39720
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 feb 2014 22:08

Was die klant iemand met een BTW nr?

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;

roharro
Berichten: 13438
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 20 feb 2014 23:15

Iedereen heeft het recht om iets te betwisten en daarvoor en advocaat aan te stellen. Langs de andere kant kan niemand verplicht worden een minnelijke schikking te aanavarden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

luna1
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 21 feb 2014 09:00

neen, de klant heeft geen btw nummer

Sirkii
Berichten: 5818

#5 , 22 feb 2014 07:24

Niet ingaan op de minnelijke en afwachten. Hij speelt blufpoker.

Terug naar “Handelspraktijken”