beroepskwalificaties voor zaakvoerder sprl

locusta74
Topic Starter

beroepskwalificaties voor zaakvoerder sprl

#1 , 24 feb 2014 19:48

Beste,

Welke sancties heeft de wetgever ingebouwd indien ik als zaakvoerder activiteiten in de bouw voor eigen rekening uitvoer? Bijvoorbeeld installatie van centrale verwarming, plaatsen van ramen & deuren, ... Deze activiteiten zijn in principe geregeld onder http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1&numero=1.

In de praktijk laten we de installaties uitvoeren door onderaannemers, doch kopen we zelf de materialen aan. Om goede prijzen bij groothandels en invoerders te bekomen, vereisen deze om activiteiten in de statuten opgenomen te zijn.

Dank voor uw advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 feb 2014 20:09

Het is niet omdat je activiteiten in je statuten opneemt dat je het ook daad werkelijk mag uitvoeren.

De leveranciers gaan nooit kijken naar je statuten maar wel naar je nacebel codes die je heeft in het kbo, en dit heeft niet altijd alles te zien met wat je in je statuten staat.
De nacebel codes kan je krijgen op het ondernemingsloket en dit volgens je vergunningen of diploma's.

Het is een totaal misverstand om te denken het staat in de statuten en ik mag dit uitvoeren of laten uitvoeren , maar niks is minder waar, je mag zelfs dokter in je statuten zetten maar dit heeft geen enkele waarde !

Ik zou toch zeer opletten met het uitvoeren van activiteiten waar je geen vergunningen voor heeft, dit kan je zeer duur te staan kosten wanneer een klant er over valt, en zeker de beroepsverenigingen van de vergunningsplichtige beroepen kunnen forse schade vergoedingen eisen wegens het onrechtmatig uitoefenen van een beroep waar je geen vergunningen voor geeft !

Mocht het maar zo simpel zijn, dan hoefde niemand nog in regel te zijn .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus

#3 , 24 feb 2014 21:55

Niet mee akkoord dat gaat enkel op voor bepaalde beroepen.
De nacebel codes die te zien zijn zijn diegene die als eerste in de statuten staan. Zo staat er vb groot en kleinhandel lederwaren als één en boeken en tijdschriften als twee terwijl de zaak een wat in vaktaal een kantoorvakhandel is, dat in een zaak die ik ken.
Als ik bij dezelfde type van zaken ga kijken (de collega's) hebben die bijna allemaal een andere code als eerste staan en als we de statuten bekijken da klopt dat min of meer met hun één of twee.
Zo staat in de zaak die ik ken ook catering (kok) vermeld en het maken van computerprogramma's en boekhouding en counseling. Deze zaken staan verder in de statuten en daar is het correct want de personen die er werken/mede-eigenaar zijn hebben die vergunningen/diploma's
Maar als je geen fietsen mag herstellen mag je dat inderdaad niet doen gezien u de beroepsbekwaamheid niet hebt.
Over dat soort beroepen is net natuurlijk wel juist.

Reclame

denlowie

#4 , 25 feb 2014 08:30

Niet mee akkoord dat gaat enkel op voor bepaalde beroepen.
Franciscus dit was wel de vraag van de TS dat hij gereglementeerde beroepen in de statuten zou plaatsen, maar er geen vergunningen maar zelf er geen vergunningen voor had, hij zou dit doen omdat men dan die goederen goedkoper zou kunnen aankopen .

En de nacebel codes worden u toegekend in het ondernemingsloket en dit enkel voor je hoofd of neven activiteiten, of voor deze welke je werkelijk gaat uitvoeren en bij gereglementeerde beroepen moet je u ervaring of diploma's kunnen voor leggen.

Ik heb 14 dagen geleden voor iemand nog naar een ondernemingsloket geweest en deze vennootschap heeft zelfs een EEG verklaring + een vertaalde verklaring van de handels rechtbank uit Polen nodig om bepaalde nacebel codes te kunnen krijgen in de bouw, en in die vennootschap haar statuten staan al deze werkzaamheden en nacebel codes in opgesomd, is reeds verschenen in het staatsblad, en heeft al de activatie van zijn BTW nummer thuis gekregen.

De toewijzing van de nacebel codes gebeurt in het ondernemingsloket en voor gereglementeerde beroepen moet je daar de bewijzen afleveren, mocht het zijn zoals je denkt dan moet er niks meer gereglementeerd worden, je zet het in de statuten en je bent vertroken.

Natuurlijk kan je iemand aanwerven die in orde is maar daar zijn wel strenge regels voor nodig, als hij zaakvoerder is moet hij minstens voor 33% van de aandelen bezitten, heb die veel mee gemaakt bij mensen en vennootschappen van vreemde origine, daar is altijd wel een familielid of buur die zo gezegd de de 33% van de aandelen levert!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Handelspraktijken”