Allen,
Ik had een vraagje.
Ik werk tijdens de zomermanden soms op festivals. Dit bij een firma die voor deze festivals werkt.
Ik doe dit steeds gratis.
Nu vormt dit wel een probleem moest er controle gebeuren op zwartwerkt. (wat meer en meer gebeurt op festivals)
In geval van een controle kan ik natuurlijk onmogelijk bewijzen dat ik er gratis werk, en zal ik dus als zwartwerker gezien worden.
Dit is niet alleen voor mij een probleem, maar ook voor mijn 'werkgever' die daarmee ook problemen zou krijgen bij de festivalorganisatie.
Nu is er nog iemand anders die hetzelfde doet als ik, maar deze persoon heeft een eenmanszaak, en maakt dan een factuur van 150€ voor 3 dagen werk,
en is op die manier in orde.
Nu zat ik erover te denken om ook eenmanszaak op te zichten met als doel een kleine 10 keer per jaar op festivals te gaan werken.
Dan kan ik ook een kleine factuur maken en ben ik met alles in orde. (ik zou ook wel voor wat andere zaken nog kunnen 'werken' indien dit nodig zou blijken)
Nu is mijn vraag: kan dit? Mag dit? is dit interessant voor mij? en wat komt hier zoal bij kijken?
Ik zou in dit geval een jaaromzet hebben van pakweg max 2000€ (2000 winst, geen kosten)
Als ik google naar een eenmanszaak oprichten vind ik massa's sites met de vergelijking van eenmanszaak en bvba,
en de voor - en nadelen van beiden, maar nergens wat ik concreet zou moeten doen.
Ik beschik over een attest van bedrijfsbeheer. Ik heb dit in 2006 in school behaald.
Alvast bedankt.