Eenmanszaak oprichten

Museo
Topic Starter

Eenmanszaak oprichten

#1 , 26 feb 2014 15:24

Allen,

Ik had een vraagje.

Ik werk tijdens de zomermanden soms op festivals. Dit bij een firma die voor deze festivals werkt.
Ik doe dit steeds gratis.

Nu vormt dit wel een probleem moest er controle gebeuren op zwartwerkt. (wat meer en meer gebeurt op festivals)
In geval van een controle kan ik natuurlijk onmogelijk bewijzen dat ik er gratis werk, en zal ik dus als zwartwerker gezien worden.
Dit is niet alleen voor mij een probleem, maar ook voor mijn 'werkgever' die daarmee ook problemen zou krijgen bij de festivalorganisatie.

Nu is er nog iemand anders die hetzelfde doet als ik, maar deze persoon heeft een eenmanszaak, en maakt dan een factuur van 150€ voor 3 dagen werk,
en is op die manier in orde.

Nu zat ik erover te denken om ook eenmanszaak op te zichten met als doel een kleine 10 keer per jaar op festivals te gaan werken.
Dan kan ik ook een kleine factuur maken en ben ik met alles in orde. (ik zou ook wel voor wat andere zaken nog kunnen 'werken' indien dit nodig zou blijken)

Nu is mijn vraag: kan dit? Mag dit? is dit interessant voor mij? en wat komt hier zoal bij kijken?
Ik zou in dit geval een jaaromzet hebben van pakweg max 2000€ (2000 winst, geen kosten)

Als ik google naar een eenmanszaak oprichten vind ik massa's sites met de vergelijking van eenmanszaak en bvba,
en de voor - en nadelen van beiden, maar nergens wat ik concreet zou moeten doen.

Ik beschik over een attest van bedrijfsbeheer. Ik heb dit in 2006 in school behaald.

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 feb 2014 17:05

Ga naar een ondernemingsloket en daar maken ze dit binnen de 10 minuten in orde, als je te minste in orde bent voor bedrijfsbeheer.

Maar op deze 2000€ zal je vrijstelling krijgen van BTW, en ook vrijstelling van van sociale bijdragen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

berenod

#3 , 26 feb 2014 17:43

Ik vermoed dat u ook een gewone job heeft als werknemer.

In dit geval kan (eigenlijk moet!) u registreren als zelfstandige in bijberoep, best eenmanszaak voor zulke lage inkomsten.

Kostprijs hiervoor is iets meer dan 80 Euro, hier moet je bij een ondernemingsloket naar keuze (partena, zenito,...) voor gaan. U krijgt dan een ondernemersnummer.

U moet ook registreren voor BTW, en indien uw omzet laag genoeg is kan u kiezen voor de vrijstelling van BTW. Vanaf 1 april mag u tot 15,000 Euro/jaar omzetten om van die vrijstellingsregel te kunnen genieten. Pro rata, dus d.w.z. van april tot december mag u maximum 11,250 Euro omzetten.

Dit kan ook door het ondernemingsloket gedaan worden voor u.

Aangezien u meer dan 1423 Euro/jaar winst gaat hebben moet u ook aangesloten zijn bij een sociaal verzekeringsfonds voor zelfstandigen.
U moet dan (minimum) 75,2 Euro per kwartaal bijdragen.

Na 2 volle jaren als zelfstandige (in bijberoep) zal het sociaal verzekeringsfonds uw inkomsten doorkrijgen van de belastingsdienst, en zal dan een afrekening maken voor uw eerste jaar als zelfstandige. U zal 20,5% op uw winst van dat jaar moeten betalen, natuurlijk worden de kwartaalvoorschotten van dat jaar afgetrokken van het te betalen bedrag! Zijn uw voorschotten hoger dan wat u uiteindelijk moet betalen dan trekt u natuurlijk terug.
Wenst u geen extra rekeningen te krijgen mag u natuurlijk ook bijdragen betalen gebaseerd op uw echt geschatte inkomen!

Op uw inkomsten als zelfstandige in bijberoep betaalt u natuurlijk ook belastingen.

Vrij eenvoudig:
inkomsten - kosten - bijdrage soc. zekerheid = winst.
De winst wordt dan bijgeteld bij uw inkomen als werknemer, en wordt dan gewoon belast als ware het loon. Hoeveel hangt dan af van hoe hoog uw jaarinkomen (winst zelfstandige activiteit + loon als werknemer) is.

Dus grofweg op uw inkomsten als zelfstandige in bijberoep betaalt u, na aftrek van uw kosten, 20% sociale zekerheid, en op wat er dan overschiet betaalt u dan ook nog eens uw personenbelasting.

Maak dus zeker geen facturen zonder ook echt betaald te worden!

En zorg ervoor dat je elke euro kosten aftrekt, je vervoer naar de plaats van werk, eventuele opleidingen enzovoorts. Elke euro (realistische) kosten betekent minder sociale zekerheid en minder belastingen!

Reclame

berenod

#4 , 26 feb 2014 17:48

Ga naar een ondernemingsloket en daar maken ze dit binnen de 10 minuten in orde, als je te minste in orde bent voor bedrijfsbeheer.

Maar op deze 2000€ zal je vrijstelling krijgen van BTW, en ook vrijstelling van van sociale bijdragen.
Met winst (=inkomen - onkosten) van meer dan 1423,9 Euro/jaar moet je sociale bijdrage betalen! 75,2 Euro/kwartaal, of 20,5% op zelf geschatte winst (indien je een paar jaar later een dure afrekening wil vermijden).

Museo
Topic Starter

#5 , 26 feb 2014 18:34

Oke, hier weer ik al een stuk meer mee.

Ik ben zeker niet van plan om een factuur te maken en dan wel gratis te werken.
Als ik voor een festival een factuur maar van pakweg 100€ zal die ook effectief betaald worden.

Als ik het goed begrijp zorg ik er dan misschien best ook voor dat mijn winst onder de 1423.9€ per jaar zit, dan hoef ik geen sociale bijdrage te betalen?

Dus stel ik maak dit jaar 10 factureren op van 100€ en ik maak geen onkosten, dan heb ik dit jaar 1000€ verdient en
- ben ik vrijgesteld van BTW
- hoef ik niet aangesloten zijn bij een sociaal verzekeringsfonds voor zelfstandigen

Dit bedrag komt dan in de personenbelasting bij mijn inkomen als werknemer?
Na 2 volle jaren als zelfstandige (in bijberoep) zal het sociaal verzekeringsfonds uw inkomsten doorkrijgen van de belastingsdienst, en zal dan een afrekening maken voor uw eerste jaar als zelfstandige. U zal 20,5% op uw winst van dat jaar moeten betalen,
Dus na 2 jaar betaal ik 20.5% van mijn winst. Dus stel met een winst van 1000€ betaal ik daar na 2 jaar 200€ op (tenzij al betaald me voorschotten)

Klopt wat ik zeg wat?

Het is niet de bedoeling grote winsten te maken. Enkel dat ik kan verder werken op een legale manier op de festivals zonder er ook verlies aan te doen.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 feb 2014 19:05

bijberoepers die per jaar niet meer verdienen dan 1.423,90 euro (netto belastbaar), hoeven helemaal geen sociale bijdragen te betalen.

Dus u 2000€ min u kosten en je zal geen sociale bijdragen betalen zoals ik je al schreef, wel moet je een vrijstelling aanvragen vanaf het begin!

De kost van het ondernemingsloket is nu 82,50€, activatie BTW nummer is ook 82,50€, maar dit kan je zelf doen, en ook vrijstelling vragen, dan maak je u facturen zonder BTW, maar je kan dan zelf ook geen BTW aftrekken..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jef 007

#7 , 27 feb 2014 08:48

voor alle duidelijkheid : WEL aansluiten bij ondernemingsloket maar geen bijdragen betalen wegens onvoldoende winst

j.demoor

#8 , 28 feb 2014 08:14

“Art.10..§ 1.Behalve...is ieder persoon die aan dit besluit is onderworpen, ertoe gehouden uiterlijk op de dag van de aanvang van de zelfstandige beroepsactiviteit aan te sluiten bij één der sociale verzekeringskassen voor zelfstandigen...of bij de Nationale Hulpkas...Art.15..§ 1. De bijdragen zijn verschuldigd bij vierden in de loop van ieder kalenderkwartaal; ze worden geïnd door de sociale verzekeringskas...waarbij de onderworpene is aangesloten.”(27 JULI 1967. - Koninklijk besluit nr 38 houdende inrichting van het sociaal statuut der zelfstandigen.).

“Art.51(aj. 2013) Met betrekking tot andere bezoldigingen en baten dan vergoedingen verkregen tot volledig of gedeeltelijk herstel van een tijdelijke derving van bezoldigingen of baten, worden de beroepskosten, de in artikel 52, 7° en 8°, bedoelde bijdragen en sommen uitgezonderd, bij gebrek aan bewijzen forfaitair bepaald op percentages van het brutobedrag van die inkomsten, vooraf verminderd met voormelde bijdragen.”(10 april 1992 Wetboek Inkomstenbelastingen).

“Art.4. § 1. Belastingplichtige is eenieder die in de uitoefening van een economische activiteit GEREGELD en zelfstandig, met of zonder winstoogmerk, hoofdzakelijk of aanvullend, leveringen van goederen of diensten verricht die in dit Wetboek zijn omschreven, ongeacht op welke plaats de economische activiteit wordt uitgeoefend...Art.18.§ 1.Als een dienst wordt beschouwd elke handeling die geen levering van een goed is in de zin van dit Wetboek. Als een dienst wordt onder meer beschouwd de uitvoering van een contract dat tot voorwerp heeft :...”(3 juli 1969 BTW-Wetboek).

“Artikel 56 ...§ 2. De kleine ondernemingen...waarvan de jaaromzet een door de Koning vast te stellen bedrag(=5.580 EUR ,K.B. nr.19) niet overschrijdt, genieten belastingvrijstelling voor de leveringen van goederen en diensten die ze verrichten...”(3 juli 1969 Wetboek BTW).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Handelspraktijken”