Dit is de situatie:
Ik ben van plan om op korte termijn te starten met een eenmanszaak. Hierbij zal ik voornamelijk rapporten en advies aanbieden aan mijn klanten. Deze klanten zijn bedrijven en particulieren. De rapporten en het advies dat ik aanbied kan ofwel per rapportering of per abonnement aangekocht worden. Bijvoorbeeld: Een bedrijf wil in mei 2014 een beroep doen op mijn diensten om een rapport te maken over de dagelijkse werking van het bedrijf. Een ander bedrijf wil een overeenkomst sluiten voor een termijn van zes maanden en gedurende die zes maanden elke week een nieuwe rapportering krijgen.
Nu is mijn vraag: Volstaat een factuur met de korte beschrijving als een overeenkomst? Of dient er specifiek een contract te worden opgesteld door advocaten waarin de overeenkomst ondertekend wordt door beide partijen en waar ik nadien moet factureren?
Uiteraard is een contract waterdicht en kan het bij discussies tot duidelijkheid leiden, doch zou ik zoveel mogelijk kosten willen vermijden bij de opstart en niet meteen een beroep doen op de prijzige advocaten.
Is het bijvoorbeeld mogelijk om op een factuur in enkele puntjes te vermelden dat de klant akkoord is met de dienst en zich correct aan de betaling zal houden?
Alvast bedankt.