handelszaak in carport

konijntje1
Topic Starter

handelszaak in carport

#1 , 11 apr 2014 12:10

Eern goeie middag iedereen,

Betreft het volgende gegeven.

Reeds eerdere posts met info omtrend de huis situatie.
Even in het kort

Eigendom perceel is verdeeld bij verkoop in deel woning en deel garage met carport. 2 eigenaars en perceel is gesplitst.

Op het gedeelte carport is een bouwovertreding opgemaakt die momenteel nog in behandeling is.

Nu,
Eigendom carport is van mijn schoonmoeder. Ze woont hierin!
Ik ben zinnens om de woning te verkopen. Dit is momenteel onmogelijk daar er zeker inmenging zal plaatsvinden om de klanten te verjagen van schoonmoeder.
Betreft een eerdere post omtrend levering gas/elec/water is dit uitgesproken dat ik GEEN nutsv. moet leveren. Dus carport staat er zonder nutsvoorzieningen.

Nu hebben de schoonmoeder en schoonbroer die zelfstandig is wat in elkaar geknutseld.
Blijkbaar (heb ik vernomen via aangetekend schrijven) heeft de schoonbroer dit gedeelte overgenomen in handelscontract om daar een kijkgedeelte van te maken en om klanten te ontvangen.
Tevens de eis om nutsvoorzieningen terug aan te zetten omdat dit zijn zaak zou schaden. Zat een offerte bij waar zoals hij verteld verlies heeft door geleden omdat de klant heeft afgehaakt.
Verder een bod voor mijn huis dat belachelijk laag is. En reeds via SMS duidelijk te verstaan dat ik mijn huis niet zal kunnen verkopen of zelf verhuren.

Ik heb om een copy gevraagd van het handels contract maar uiteraard kreeg ik het deksel tegen mijn gezicht wat doet vermoeden dat er niks is opgemaakt.

Er zijn wel reeds uiterlijke veranderingen aangebracht zoals plakaten met de gegevens van zijn zaak op de garage.

Vraagje nu,
Kan een zelfstandige zomaar doen wat hij wil zonder consequenties?
Dreigementen/leugens uiten in aangetekende schrijven (gehandtekend en gestempeld met embleem van zijn zaak)

Kan ik ergens heen met deze gegevens of is dit "nog" te weinig om ergens een lichtje te laten branden?

Dank bij voorbaat,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 apr 2014 12:29

Uw schoonmoeder woont in een carport??
Ze kunnen dan toch zelf nutsvoorzieningen aanvragen ?

En neen zij zijn niet verplicht om je het huurcontract te tonen, dit is hun zaak tussen u schoonmoeder en schoonbroer.

En als de carport bewoond is dan is het maar normaal dat ze nutsvoorzieningen hebben !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105

#3 , 11 apr 2014 15:41

Informeer eens bij uw gemeente of ze daar wel mogen wonen. Zijn ze er gedomicilieerd? Het is tenslotte maar een carport. Is er een opsplitsing van het perceel aangevraagd? Is de carport een deel van de hoofdwoning? Zonder vergunning zou je die niet mogen opdelen in 2 wooneenheden.

Reclame

Franciscus

#4 , 12 apr 2014 14:44

En mag daar handel gedreven worden?
U kan altijd (laten) nakijken bij registratie of er op de carport een handelszaak gevestigd is.
Contract moet geregistreerd zijn.

konijntje1
Topic Starter

#5 , 22 apr 2014 13:08

Heren,

excuus voor late reply maar was iets tussen gekomen...

Denlowie,
Staat als carport zonder apparte huisnummer = geen nutsvoorzieningen
Op carport is een vooronderzoek lopende van het parket omtrend bouwovertreding (bewoning). Verder geen info, onderzoek nog lopende
----
mava105,
Gezien beide stukken hoofdwoning en carport compleet gescheiden zijn van elkaar (apparte ingang, afscluiting ed.) Opsplitising is een feit. Doch beide staan op hetzelfde adres nr.
Juit om die reden kan de gemeente de bewoning niet bestraffen. Alleez ja, via de bouwovertreding mssch wel...? zie onder
------

Franciscus,
Bij registratie staat de carport nog steeds als carport ingeschreven. Geen aanpassing daar. Tevens nog steeds schoonmoeder daar gedomicilierd.

Naar mijn idee mag daar geen handel gedreven worden. Enkel en alleen al omdat het KI van dat stuk veel te laag is.

Er word mij afgedreigd via aangetekend schrijven dat ik bepaalde handelingen moet uitvoeren (nl. aanzetten nutsvoorzieningen). Indien niet zou hij mij voor de rechtbank trekken.

Naar verluid mag men met een getekend handelscontract tot max 3maanden wachten om te laten registreren.
Als ze vermelden dat ze een huurcontract hebben en met dat als reden mij de nutsV terug willen laten aanzetten moeten ze mij eerst maar s het bewijs geven van een geregistreerd handelscontract.... Niet ???
Indien ze dat niet doen kunnen ze voor de rechtbank volgens mij ook niet veel doen.

Probleem is dat dit allemaal praktijken zijn om mij te verhinderen om die woning te verkopen.
Om een nietigverklaring van een aankoop te verkrijgen zijn enkel stukken uit het gedeelte voor de aankoop van die woning geldig of ook gedragingen terwijl het mijn eigendom reeds is (Alles is de bedoeling om veel goedkoper terug te krijgen en alle andere kopers af te schrikken).

Bij de politie kan ik geen klacht indienen, dit heb ik al nagevraagd aan de diensten zelf.
Dossier is volgens hen idd meer iets als een handelsgeschil.....

Franciscus

#6 , 22 apr 2014 14:55

Als er handel mag gedreven worden moet dat voor die zone of dat pand voorzien zijn in het gemeentelijk reglement.
Dan moet uw huis en carport vb ingekleurd zijn als handelspand.
Gezien eigendom gesplitst zie ik niet in waarom u nutsvoorzieningen moet leveren ( of het zou in contract moeten staan).
Als in de carport handel wordt gedreven moet het KBO nr van de handelszaak vermelden dat adres carport een vestigingsplaats is.
Dat kan u controleren via de kruispuntbank ondernemingen.

Terug naar “Handelspraktijken”