Speciale regeling voor simpele webshop?

jevuy
Topic Starter

Speciale regeling voor simpele webshop?

#1 , 08 okt 2014 10:11

Beste,

Ik had gisteren mijn verhaal gedaan onder:
viewtopic.php?f=41&t=33681&start=15

Franciscus heeft me erop gewezen dat ik hier best een nieuw topic voor aanmaak.
Bij deze probeer ik mijn verhaal zo duidelijk mogelijk te brengen, hopelijk kunnen jullie iets meer inzicht geven in mijn opties.

Concreet gaat het probleem over het kunnen verkopen van speel kaarten (magic the gathering).
Voor degene die het spel niet kennen, het gaat hier over een collectible card game.
De meeste kaarten zijn 10 cent waard, maar af en toe zijn er kaarten bij die enkel 10talen euro's waard zijn.
Kaarten kunnen ook veel meer waard zijn (100den euro's), maar deze zijn echt collectors items en beoog ik niet te verhandelen.
Nederlands voorbeeld kan je terug vinden op http://www.nedermagic.nl" onclick="window.open(this.href);return false; of http://www.cardexchange.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze kaarten worden in gesloten verpakking op de markt gebracht, wanneer kaarten los verkocht worden, dan gaat het per definitie over 2dehands zaken. De leveranciers brengt de kaarten nooit zo op de markt. Eigenlijk kan je het beetje vergelijken met panini stikkers.

Aangezien ik ondertussen ook een gezin heb, is mijn tijd voor het spelen vrij beperkt. Daarvoor opteren wij om telkens te draften. Dit wil zeggen dat we keer op keer met nieuwe kaarten spelen. Dit wil zeggen dat wij telkens betalen om te spelen, en telkens kaarten bij krijgen.

Nu kom ik op het punt wat ik wil doen.
Aangezien ik niet speel met deze kaarten, zijn deze eigenlijk te koop. De duurdere kaarten kan je eenvoudig (en volgens mij zonder enig risico) verkopen op sites als 2dehands.
Ondertussen heb ik ook een website gemaakt (webdesign is beetje hobby), met daarachter een database met al mijn kaarten die ik 'weg' wil. Daarbij zitten ook de kaarten van mijn vrienden.
Echter gaat dit over een extreem klein bedrag. voorbeeld: momenteel staat er maar voor 1.300 euro aan kaarten online. Ik heb meer kans om de lotto te winnen, dan al deze kaarten ooit te verkopen.
De omzet is ook heel klein in 2013 was dat 850 euro en in 2014 was dat 750 euro. Dit is dan ook nog eens verdeeld over meerdere personen.

Nu kan je zeggen waarom al die moeite voor 'geen' winst. Wel, persoonlijk vind ik het leuk om websites te ontwikkelen, dus dat zie ik niet echt als werk. Op vlak van de kaarten is het meer de bedoeling om 'gratis' te kunnen blijven spelen. Door onze collectie stelselmatig te kunnen verkopen, kunnen we blijven spelen.

Ik ben ook al even bij een boekhouder geweest, en hij heeft me uitgelegd (beetje tegen zijn zin), dat ik eigenlijk niets anders kan doen dan als zelfstandige in bijberoep beginnen.
Maar hier komen dan weer moeilijkheden:

* ik verkoop mijn eigen kaarten, waarbij het zelden nog mogelijk is om er een 'kost' tegen te zetten.
Dit wil zeggen dat ik op elke kaart 40% moet afgeven... Dit is gewoon niet echt haalbaar.
De enigste manier dat ik goed zou kunnen beginnen, is door simpel te starten door te sjoemelen

* Ik heb gelezen dat ik geen aanspraak meer kan maken op de vergoeding voor ouderschapsverlof (700/maand) op het moment dat ik in bijberoep zit.
Dit is ook niet echt haalbaar, aangezien ik geen 700 verdien op jaarbasis.

* Ik maak meer kosten aan boekhouder dan, dan wat ik kan ophalen. Ik loop dan het nut volledig voorbij

Dank als jullie mijn verhaal tot hier hebben gelezen :D Ik hoop dat het beetje duidelijk is.
Zijn er mogelijkheden waarmee ik de site online kan houden? Momenteel link ik enkel naar de website via advertenties op 2dehands.
Kan ik bepaalde teksten op mijn site zetten, zodat het eigenlijk gaat over mijn verzameling die ik wegdoe tegen de juiste prijs?
In welke mate is er een verschil tussen een effectieve website, of een link naar een excel document met daarin alle informatie (wordt ook regelmatig gedaan)?
Moet ik met speciale zaken rekening houden wanneer ik kaarten van 'andere' verkoop? Deze kaarten liggen allemaal bij mij thuis, zodat ik alles ineens kan shippen. Maar de opbrengst wordt zo goed als 1-op-1 doorgestort. Ik hou een klein beetje af om mijn kosten (hosting) te kunnen betalen.

Hopelijk kan me iemand nuttig informatie geven.

Alvast bedankt,

Mvg,

Jeroen De Vuyst

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Contacteer: Website

#2 , 09 okt 2014 10:14

Beste

Als kleine onderneming kan u een BTW-vrijstelling bekomen. U mag dan niet meer dan 15.000 EUR verdienen per jaar. Van hetgeen u aankoopt (hosting, computer, domeinnamen, etc...), kan u vanzelfsprekend evenmin BTW aftrekken. Dit kan een nadeel zijn. U moet facturen uitschrijven en daarop vermelden: Kleine onderneming onderworpen aan de vrijstellingsregeling van belasting. Btw niet toepasselijk. U dient enkel een BTW-listing in te vulllen (1 x per jaar).

Als zelfstandige in bijberoep betaalt u ook verminderde sociale bijdragen als u een beperkt inkomen hebt. In bepaalde gevallen betaalt u zelfs geen bijdragen (als uw beroepsinkomen lager is dan 1 423,89 euro).

Louter uit nieuwsgierigheid, kan u mij (per pm) de website eens doorgeven?
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Turaki

#3 , 09 okt 2014 11:37

U kan toch telkens u een nieuw pak koopt, deze inbrengen? Of de kaarten, als u ze niet meer gebruikt, door uw firma van uzelf overkopen.

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 okt 2014 12:38

Beste

Als kleine onderneming kan u een BTW-vrijstelling bekomen. U mag dan niet meer dan 15.000 EUR verdienen per jaar.
Sorry het is de omzet(ontvangsten) die maar 15.000€ mag zijn .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

ddanck
Contacteer: Website

#5 , 09 okt 2014 13:18

denlowie heeft overschot van gelijk. Excuus voor de verwarring.

Ik kan het bericht echter niet meer edit'en zoals vroeger.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

jevuy
Topic Starter

#6 , 09 okt 2014 19:43

Beste,

Alvast bedankt voor de replies.

Heb nog een aantal vraagjes ivm het 'inbrengen' van de kaarten.
Een 'pakje' (= booster pack) bestaat standaard uit de volgende samenstelling:
15 kaarten in totaal = 1 rare/mythic - 3 uncommons - 11 commons
Stel dat ik de booster kan kopen voor 3 euro.

Moet ik dan elke kaart inschrijven als 0.2 euro?
Probleem hierbij is, dat je nooit weet wat de indirecte waarde is van je kaarten.
Zo zullen de 11 commons zelfde meer dan 0.1 euro opleveren, deze inschrijven aan 0.2 euro lijkt me dan ook raar.
Daarnaast kan die ene rare/mythic, gemakkelijk meer dan 10 euro waard worden.
Als ik dit over zou kopen van 'mijn persoon', hoe dan de waarde bepalen?

Systeem lijkt me wel vrij duidelijk als ik kaarten rechtstreeks aankoop via vb eBay. Dan kan ik perfect de kost per kaart bepalen.

En nog een vraagje om te kunnen starten.
Door de vele jaren spelen zit ik letterlijk met duizenden kaarten. Zoals ik hierboven al heb aangegeven, zegt de boekhouder dat dit volledig als winst wordt gerekend als ik deze via de website zou verkopen.
Hoe kan ik deze 'inbrengen' zonder te sjoemelen.

En als ik telkens alles overkoop van mijn persoon, blijf ik dan eigenlijk ook niet in de problemen?

Sorry als ik domme vragen zou stellen, ik heb een diploma economische wetenschappen, maar bovenstaande zat zeker in de toegepaste richting :)

Alvast bedankt,

Mvg,

denlowie
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 okt 2014 20:04

U kan van je eigen niks kopen!

Tenzij je een vennootschap opricht dan kan je u kaarten verkopen aan de vennootschap!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

limelight

#8 , 24 okt 2014 13:39

Als je inderdaad maar 1500 euro omzet draait, dat dan nog niet eens allemaal voor uzelf is zou ik het wel afraden om dit in bijberoep te doen. Op die omzet ga je geen belasting betalen aangezien de aankopen, hosting, etc utieraard kunnen ingebracht worden als kost. Maar... die kosten zullen waarschijnlijk hoger zijn dan de omzet, dus je zal jaar na jaar verlies draaien. Op zich kan dat wel natuurlijk... meer nog, dat verlies zal van uw inkomen worden afgetrokken, waardoor u terug krijgt van de belastingen.
Maar... verschiet niet als je er geld gaat aan toesteken. Zo is er bijvoorbeeld de provinciale belasting voor bedrijven, daar zul je het minimum forfaitaire bedrag voor moeten neertellen. En zo zijn er nog een veel kosten. Boekhouder bijvoorbeeld, al is dit niet verplicht natuurlijk.

Terug naar “Handelspraktijken”