Ik had gisteren mijn verhaal gedaan onder:
viewtopic.php?f=41&t=33681&start=15
Franciscus heeft me erop gewezen dat ik hier best een nieuw topic voor aanmaak.
Bij deze probeer ik mijn verhaal zo duidelijk mogelijk te brengen, hopelijk kunnen jullie iets meer inzicht geven in mijn opties.
Concreet gaat het probleem over het kunnen verkopen van speel kaarten (magic the gathering).
Voor degene die het spel niet kennen, het gaat hier over een collectible card game.
De meeste kaarten zijn 10 cent waard, maar af en toe zijn er kaarten bij die enkel 10talen euro's waard zijn.
Kaarten kunnen ook veel meer waard zijn (100den euro's), maar deze zijn echt collectors items en beoog ik niet te verhandelen.
Nederlands voorbeeld kan je terug vinden op http://www.nedermagic.nl" onclick="window.open(this.href);return false; of http://www.cardexchange.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze kaarten worden in gesloten verpakking op de markt gebracht, wanneer kaarten los verkocht worden, dan gaat het per definitie over 2dehands zaken. De leveranciers brengt de kaarten nooit zo op de markt. Eigenlijk kan je het beetje vergelijken met panini stikkers.
Aangezien ik ondertussen ook een gezin heb, is mijn tijd voor het spelen vrij beperkt. Daarvoor opteren wij om telkens te draften. Dit wil zeggen dat we keer op keer met nieuwe kaarten spelen. Dit wil zeggen dat wij telkens betalen om te spelen, en telkens kaarten bij krijgen.
Nu kom ik op het punt wat ik wil doen.
Aangezien ik niet speel met deze kaarten, zijn deze eigenlijk te koop. De duurdere kaarten kan je eenvoudig (en volgens mij zonder enig risico) verkopen op sites als 2dehands.
Ondertussen heb ik ook een website gemaakt (webdesign is beetje hobby), met daarachter een database met al mijn kaarten die ik 'weg' wil. Daarbij zitten ook de kaarten van mijn vrienden.
Echter gaat dit over een extreem klein bedrag. voorbeeld: momenteel staat er maar voor 1.300 euro aan kaarten online. Ik heb meer kans om de lotto te winnen, dan al deze kaarten ooit te verkopen.
De omzet is ook heel klein in 2013 was dat 850 euro en in 2014 was dat 750 euro. Dit is dan ook nog eens verdeeld over meerdere personen.
Nu kan je zeggen waarom al die moeite voor 'geen' winst. Wel, persoonlijk vind ik het leuk om websites te ontwikkelen, dus dat zie ik niet echt als werk. Op vlak van de kaarten is het meer de bedoeling om 'gratis' te kunnen blijven spelen. Door onze collectie stelselmatig te kunnen verkopen, kunnen we blijven spelen.
Ik ben ook al even bij een boekhouder geweest, en hij heeft me uitgelegd (beetje tegen zijn zin), dat ik eigenlijk niets anders kan doen dan als zelfstandige in bijberoep beginnen.
Maar hier komen dan weer moeilijkheden:
* ik verkoop mijn eigen kaarten, waarbij het zelden nog mogelijk is om er een 'kost' tegen te zetten.
Dit wil zeggen dat ik op elke kaart 40% moet afgeven... Dit is gewoon niet echt haalbaar.
De enigste manier dat ik goed zou kunnen beginnen, is door simpel te starten door te sjoemelen
* Ik heb gelezen dat ik geen aanspraak meer kan maken op de vergoeding voor ouderschapsverlof (700/maand) op het moment dat ik in bijberoep zit.
Dit is ook niet echt haalbaar, aangezien ik geen 700 verdien op jaarbasis.
* Ik maak meer kosten aan boekhouder dan, dan wat ik kan ophalen. Ik loop dan het nut volledig voorbij
Dank als jullie mijn verhaal tot hier hebben gelezen

Zijn er mogelijkheden waarmee ik de site online kan houden? Momenteel link ik enkel naar de website via advertenties op 2dehands.
Kan ik bepaalde teksten op mijn site zetten, zodat het eigenlijk gaat over mijn verzameling die ik wegdoe tegen de juiste prijs?
In welke mate is er een verschil tussen een effectieve website, of een link naar een excel document met daarin alle informatie (wordt ook regelmatig gedaan)?
Moet ik met speciale zaken rekening houden wanneer ik kaarten van 'andere' verkoop? Deze kaarten liggen allemaal bij mij thuis, zodat ik alles ineens kan shippen. Maar de opbrengst wordt zo goed als 1-op-1 doorgestort. Ik hou een klein beetje af om mijn kosten (hosting) te kunnen betalen.
Hopelijk kan me iemand nuttig informatie geven.
Alvast bedankt,
Mvg,
Jeroen De Vuyst