onderhoudscontract verderzetten

Maya
Topic Starter

onderhoudscontract verderzetten

#1 , 09 okt 2014 15:44

Wij hebben enkele jaren geleden een multifunctional (kopiemachine, scanner, printer, alles-in-één) gehuurd voor een aantal jaren met daarbij een onderhoudscontract. Principe was zo: je schat het verbruik per maand in voor prints in kleur en prints in zwart/wit, daarop wordt het onderhoudscontract bepaald en als je boven je geschat aantal zit, dan moeten die prints bijbetaald worden. Onderhoudscontract omvat het langskomen bij problemen, wisselstukken, toners; verplaatsingskosten.

Die huurperiode is intussen afgelopen en wij zouden dat toestel eventueel willen overkopen (aan een lage prijs) en gebruiken als reserveprinter. We zouden daarnaast een nieuwe multifunctional aanschaffen. We willen op de oude wel graag nog een onderhoudscontract hierop, maar blijkbaar kan dat enkel aan de oude voorwaarden van tijdens de huur, ook al zal die véél minder gebruikt worden. Waardoor 1 nieuwe + 1 overgekocht toestel eigenlijk even veel kost als 2 totaal nieuwe toestellen.
Ik vermoed dat ze dat mogen doen? Of niet?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 okt 2014 18:18

Dat zijn hun voorwaarden.
Voor u te nemen of te laten.

U kan het oude toestel overnemen zonder onderhoudscontract en hulp inroepen bij een probleem.
U kan de cartridges bestellen bij elke goede kantoorvakhandel ( indien gewenst geeft ik in PB wel een site op :D zodat u naargelang u wenst in uw buurt kan bestellen)

U contacteert een of meerdere andere firma die die tuigen leveren vraagt prijzen

Maya
Topic Starter

#3 , 14 okt 2014 18:58

OK bedankt.

Nog een andere vraag: hieronder de "kleine lettertjes" uit het initiële huurcontract. Als ik het goed lees, dan wordt het telkens per 5 jaar (!) verlengd. Is dat geen soort "woeker-beding"?
F. Duur van de huurovereenkomst.
Behoudens andersluidend beding, wordt de huurovereenkomst afgesloten voor een termijn van 60 maand. Deze termijn gaat in op de eerste dag van de maand volgend op de datum van levering van het materiaal. De overeenkomst wordt bij elke vervaldag stilzwijgend verlengd voor een periode gelijk aan haar oorspronkelijke duur, behoudens opzegging per aangetekend schrijven, ten minste drie maanden voor het einde van de lopende huurovereenkomst.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 okt 2014 19:19

Een printer die ouder is dan 7 jaar ???? ik denk niet dat die nog goed zal werken.
Meestal kan men bij een firma na x jaar een andere printer nemen wegens niet goed meer werkend en een nieuwe printer nemen.
Ik heb hiervan geen contract in mijn bezit maar naar ik vermoed kan men meestal een printer leasen met huurcontract voor onderhoud en toners en dat bij einde printer (einde contract of stuk) het onderhoudscontract dan ook onmiddellijk stopt.
Geef in PB eens die firma door?

Persoonlijk zou ik een andere firma contacteren en daar een nieuw toestel bestellen - trouwens meerdere offertes vragen kan geen kwaad.
Ook eens kijken naar een onderhoudscontract zonder toners ( dus u koopt de toners ergens anders)

Terug naar “Handelspraktijken”