Ik heb 2 jaar geleden een zaak opgestart met een startlening bij het participatiefonds.
Mijn businessplan zat goed, ik had al enkele potentiële klanten en het leek alsof ik een nieuwe markt zou gaan aanboren. Spijtig genoeg bleek na enkele maanden dat ik nog steeds niks verkocht had.
Ik leefde op mijn spaargeld, en probeerde alsnog mijn product te verkopen, zonder succes. Totaal geen interesse van de markt.
Op zeker moment begon mijn buffer op te geraken, hoewel ik echt zuinig leefde, en begon ik aan opgeven te denken. Dat ging echter niet zomaar, ik had immers een grote schuld van meer dan 20 000 euro bij het participatiefonds.
Ik besloot het schip van koers te veranderen en andere producten te gaan verkopen, wat niet gemakkelijk was. Ik kreeg enkele magere contractjes hier en daar, waar ik hard moest werken voor zo goed als geen geld. Maar bon, het dekte op zijn minst de afbetaling naar het fonds toe. Overleven moest met geld van vrienden en familie.
Mijn eerste jaar draaide ik een omzet van 12000 euro, genoeg om de kosten te dekken.
Het grootste deel van het geld dat ik van het participatiefonds geleend had zat in de aankoop van een wagen (+- 1/4), daarnaast had ik ook veel kosten aan promotie (1/4) en de rest in materiaal.
De auto kreeg echter pech (ontplofte motor) en heb ik voor een habbekrats moeten verkopen. Het geld voor promotie was besteed aan de opstart van het originele businessidee dat niet bleek te werken.
Na een jaar moest ik naast de rente ook het kapitaal beginnen terug te betalen. Bij terugbetaling van het kapitaal en alle andere kosten (verzekering, wegentax, telefoonkosten, onderhoud wagen,..) bleef er geen cent over.
Die situatie bleek onhoudbaar, dus ik vroeg om een jaar uitstel waarbij ik enkel rente moest betalen, de zaak bleek compleet onhaalbaar. Ik kreeg een half jaar uitstel.
Dat half jaar heb ik nu gebruikt om nieuwe markten aan te boren en onderhandelingen te starten met wat grotere bedrijven. Dat begint aardig te lukken, alleen zijn grote bedrijven niet echt snel in het tekenen van contracten. Vooraleer je dan ook nog eens je centen ziet van een groot bedrijf, is er alweer heel wat tijd verstreken.
Nu ben ik mijn 2de jaar door, weer 12-13000 euro omzet, totaal onvoldoende dus, hoewel ik er wel hard voor moet werken.
Intussen ben ik ook voor de comissie voor vrijstelling van bijdragen verschenen, die mij nu 3000 euro terugvragen, zij hebben slechts 2 maanden vrijstelling toegekend.
Ik ben op goeie weg om eindelijk wat te gaan verdienen, maar de weg is nog lang. Iets verkopen in mijn sector blijkt niet zo simpel als klein bedrijfje. Toch ben ik er in geslaagd om een eerste test te verkopen aan een multinational.
Ik heb helemaal geen mogelijkheid om op te geven, want ik moet nog bijna 5 jaar afbetalen aan het participatiefonds en intussen ook 3 K aan de sociale zekerheid betalen.
In bijberoep gaan en wat bijverdienen is ook niet mogelijk, enerzijds omdat mijn huidige contractjes mij verplichten om op random weekdagen kilometers te rijden om opdrachten uit te voeren, anderzijds omdat het participatiefonds verplicht om in hoofdberoep te blijven tot de lening is afbetaald.
Ik heb nog geen idee of men mij een tweede half jaar wil toekennen, als dat zou zijn, zou mij dat denk ik voldoende respijt geven om verder te kunnen, gezien het testcontract met een multinational.
Als men het niet toekent zit ik diep in de problemen. Ik kan nergens aan de bak als zelfstandige in mijn sector en kan ook niet zomaar uitstappen zonder zware gevolgen.
Ik heb geen zin om nu zomaar op te geven, want dan betaal ik nog jaren terug voor iets dat te redden was. In het zwart bijverdienen wil ik niet riskeren, als ze mij daarop pakken, ga ik als zelfstandige nog harder in de problemen geraken.
Uiteraard wacht ik de beslissing van het fonds af, maar als het negatief zou zijn, weet ik niet meer wat ik moet gaan doen. Het zou stom zijn om net voor het weer beter gaat keihard op mijn bek te gaan.
Hoewel ik hoop te kunnen doorgaan en alles nog recht te trekken (what's 23k in a lifetime?), bereid ik me ook langzaam voor op een negatieve beslissing.
Ik kon wat info terugvinden op de website van unizo, de originele info is intussen van de site van het fonds verwijderd omdat het fonds naar de gewesten wordt overgeheveld en enkel nog lopende dossiers behandelt.
Daar staat het volgende:
Wat bij stopzetting van uw activiteiten?
Uitkeringsgerechtigde, volledig werklozen die een Startlening ontvingen en hun activiteit stopzetten, behouden het recht op werkloosheidsuitkering tot 9 jaar na het begin van hun activiteit. Ze moeten het saldo van hun lening niet terugbetalen als ze hun activiteiten stopzetten binnen 5 jaar na de start, om aantoonbare redenen buiten hun wil (faillissement, overmacht, …).
http://www.unizo.be/uwzaakstarten/kenni ... ening.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Wil dit zeggen dat ik bij stopzetting nog een kans heb om toch niet mijn hele leven te moeten dokken?