GCV wat bij wanbeleid

Raoul9150
Topic Starter

GCV wat bij wanbeleid

#1 , 29 dec 2014 11:04

Beste,

Sinds 01-01-2012 ben ik stille vennoot in een GCV die samen met mijn ex-vriendin is opgestart, de verdeling van de aandelen is 50/50.
Sinds 05-12-2012 is er nog nauwelijks contact, en als er dan al is gaat het meestal gepaard met harde woorden.
In totaal heb ik, we spreken juni 2013, 48.800 euro deels om goederen aan te kopen, daarna om een nakende faling tegen te gaan.
Telkens met de belofte van dat deze onmiddellijk terug te betalen. Echter... 5 december verliet zij mij.
Tot heden, en dit niettegenstaande de statuten het vermelden weigert zij enige vorm van toelichting betreffende de financiële toestand van de zaak.
Elke bijzondere algemene vergadering (opgetekend in de statuten) wordt simpelweg geweigerd.
Wel, via haar advocaat, ben ik aan de weet gekomen dat er in 2012 een netto winst is gemaakt van +/- 90.000 euro en in 2013 een van +/- 75.000 euro.
Persoonlijk heeft zij een negatieve rekening courant opgebouwd van maar liefst 295.000 euro (volgens laatste verkregen stukken)
Op mijn vraag om mij de mogelijkheid te geven om uit deze GCV te stappen, verkreeg ik antwoord van haar advocaat dat dit pas mogelijk is als zij haar toestemming ervoor geeft, en verder dat ik mij best op een laag profiel hou omdat ik anders mede verantwoordelijk ben voor de totaliteit van de schulden (leveranciers +/- 75.000 euro)
Meermaals heeft zij mondeling beloofd actie te nemen voor zowel de terugbetaling als voor het uittreden, echter tot heden zonder gevolg.

Mijn vraag is tweeërlei:
- recuperatie van gelden
- uittreden uit deze vennootschap.

PS.: na dieper in haar verleden te hebben gezocht, zijn volgende feiten naar boven gekomen:
- lening bij andere vriend, 40.000 euro
- lening bij familie, 12.000 euro
- lening bij andere vriend 2.000 euro
- lening bij andere vriend 20.000 euro
Geen van deze leningen werden ooit terug betaald.

- in het verleden reeds in faling geweest en onder schuldbemiddeling gestaan.
- Geen bedrijfsbeheer
- Geen koksdiploma
- zaak opgestart in november 2011, deze maanden zijn niet terug te vinden in het boekjaar 2012 (zoals beloofd was)

Graag uw mening en eventueel advies

met beleefde groeten,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 dec 2014 11:19

Als stille vennoot heb je niks met de dagelijks bestuur te maken, want wanneer je u daar mee bemoeit zou bij een faillissement u duur kunnen komen te staan.

U kan uit de vennootschap stappen als zij er mee akkoord gaat, maar daar mee heb je u centen niet terug, je kan ook de vennootschap dagvaarden in faillissement maar dan heb je ook je centen niet terug.

Als je stille vennoot bent en je dagvaard haar in faillissement dan ben je niet verantwoordelijk voor de gemaakte schulden van de leveranciers.

Lees eens de link hier onder over hoe stil een stille vennoot moet zijn !!!

Een stille vennoot die zich naar de buitenwereld toe als bedrijfsleider gedraagt, mag wel degelijk samen met de werkende vennoot aangesproken worden door de schuldeisers van de comm.v. Als de comm.v zelf krap bij kas zit, zal in zo’n geval de stille vennoot met extra geld over de brug moeten komen om het faillissement van de comm.v én zijn persoonlijk failliet als werkende vennoot af te wenden (Gent, 20.02.2012 en Gent, 03.06.2013) .

http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... 203&k=1791
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Raoul9150
Topic Starter

#3 , 29 dec 2014 11:32

Tot heden heb ik mij nooit met het bestuur ingelaten.
Over het ooit terug zien van het geleend geld, daar vrees ik voor dat ik er een kruis zal over moeten maken.
Maar vergeten vermelden, vandaag staat de GCV onder WCO toezicht.
Wel viert zij zoals een grote dame feest, vb.: voor haar 50-ste verjaardag een feest geven voor ruim 50 man!
Meermaals op verlof vertrekken en volgens haar personeel nog maar amper op de zaak.

Gewoon triest, maar tja...

Alvast bedankt voor het snelle antwoord

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 dec 2014 11:58

U schrijft best eens naar de rechter commissaris die het WCO leidt, want hij is nu de man die haar zaak controleert volgens het plan, de meeste WCO zaken zijn toch gedoemd tot faillissement, dit is enkel uitstel van executie.

Wat zij in haar privé leven doet dit is haar zaak en dit telt nooit mee in een rechtszaak.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Raoul9150
Topic Starter

#5 , 29 dec 2014 12:24

Mogelijk een goeie tip, zal er contact mee opnemen

Bedankt,

Terug naar “Handelspraktijken”