Pagina 1 van 1

klant wil niet betalen

Geplaatst: 30 apr 2015 16:14
door eyewebdesign
Hallo,

Ik ben nieuw op het forum en niet zo thuis in dit vak, vandaar dat ik hier even mijn vraag stel.

Ik ben zelfstandige in bijberoep (webdesign) en heb een klant die zijn factuur niet wil betalen. Die factuur dateert van Januari dit jaar en bedraagt een goeie € 700. Ik heb hem al aangetekende en gewone brieven verstuurd met aanmaningen en zijn website al offline gehaald die ik maakte voor hem, maar het haalt niets uit. Mijn boekhoudster sprak om een advocaat in te schakelen.

Mijn vraag is, is dat de moeite voor dit bedrag of hebben jullie andere tips?

Nogmaals ik ben een leek hierin. Het is voor mij de eerste keer dat ik dit meemaak.

Alvast bedankt

Re: klant wil niet betalen

Geplaatst: 30 apr 2015 16:17
door denlowie
Eigenlijk kan je hem dagvaarden, na dat je hem eerst in gebreke heeft gesteld voor de vrede rechter, en daar heb je geen advocaat voor nodig dit kan je zelf.

Re: klant wil niet betalen

Geplaatst: 30 apr 2015 16:55
door supernamy
Je kan je ook tot het vredegerecht wenden voor verzoening. Dat kost niets.

Re: klant wil niet betalen

Geplaatst: 01 mei 2015 00:44
door de reden
Eigenlijk kan je hem dagvaarden, na dat je hem eerst in gebreke heeft gesteld voor de vrede rechter, en daar heb je geen advocaat voor nodig dit kan je zelf.
het gaat om 700€, staat er iets op papier?
bw 21/3/1804
Art. 1341. (Een akte voor een notaris of een onderhandse akte moet worden opgemaakt van alle zaken die de som of de waarde van (375 EUR) te boven gaan

Re: klant wil niet betalen

Geplaatst: 01 mei 2015 10:59
door bartvdv
Volgens mij hoeven bedrijven elkaar niet eerst in gebreke te stellen, vooraleer interesten verschuldigd zijn en/of gedagvaard kan worden. Particulier/leverancier wel.
En dat artikel 1341 slaat natuurlijk op iets helemaal anders. Notarissen zouden nogal wat werk hebben als voor alle zaken boven 375 euro eerst een akte moet opgemaakt worden. Ik denk dat onze economie direct op zijn achterste valt.

Niet aangesloten bij bv. UNIZO voor gratis bijstand ?

De advocaat zijn werk kan beperkt worden tot een 'dreigbrief' alleen.

Re: klant wil niet betalen

Geplaatst: 01 mei 2015 14:07
door de reden
En dat artikel 1341 slaat natuurlijk op iets helemaal anders. Notarissen zouden nogal wat werk hebben als voor alle zaken boven 375 euro eerst een akte moet opgemaakt worden. Ik denk dat onze economie direct op zijn achterste valt.
waar staat dat een notaris verplicht is?

een tweede probleem is de website eenzijdig offline halen, de overeenkomst wordt niet ontbonden door het niet betalen van de prijs.


http://www.b-right.be/nl/contracteren-p ... ms-372.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Vrij vs. gereglementeerd bewijs

In burgerlijke zaken is het bewijs van overeenkomsten daarentegen gereglementeerd. Centrale regel is dan dat overeenkomsten voor een waarde van meer dan € 375,00 in beginsel niet met getuigen of vermoedens bewezen kunnen worden, maar enkel door middel van een onderhandse of authentieke akte (artikel 1341 Burgerlijk Wetboek). Zeker bij de verkoop van onroerende goederen zal voormeld bedrag al snel overschreden worden en zal dus een geschrift nodig zijn om het bestaan van een voorlopige overeenkomst of compromis te bewijzen. Denk maar aan de situatie waarin de (kandidaat-)verkoper plots een beter bod krijgt, of de (kandidaat)-koper een interessanter onroerend goed vindt. U zal er als koper respectievelijk verkoper maar mee geconfronteerd worden en niet aan de hand van een geschift kunnen aantonen dat er eigenlijk al een (voorlopige) overeenkomst is.

Essentieel om van een geschrift in de zin van artikel 1341 Burgerlijk Wetboek te kunnen spreken is evenwel dat dit geschift ook de handtekeningen moet bevatten van de partijen die zich verbinden, minstens van die partij tegen wie men het geschift als bewijsmiddel wil inroepen (artikel 1322 Burgerlijk Wetboek). Meteen stelt zich dan uiteraard de vraag of een overeenkomst om rechtsgeldig en afdwingbaar te zijn, wel volledig in digitale of elektronische vorm tot stand kan komen? De aanvaarding van een aanbod per e-mail of sms bevat immers geen handtekening. Het antwoord is genuanceerd.