Ik ga dit kort houden
Onlang ben ik bij een grafisch designer geweest voor het ontwerpen van een logo.
Hij heeft een paar voorbeelden gemaakt en deze naar mij opgestuurd.
Nu door welbepaalde redenen wil ik er niet meer met verder gaan en kreeg vandaag een mail met daarin ;
Ik begrijp het wel maar je hebt wel een GO gegeven om te ontwerpen via mail.
Normaal gezien moet je het bedrag betalen. Ik heb daar al vele uren in gestoken.
Ik zal u toch een factuur moeten sturen van 250 euro.
Je kan zo maar niet een opdracht laten vallen.
Ben ik wettelijk verplicht om dit bedrag te betalen?
Ik heb alleen een mail gestuurd met de vraag tot het ontwerpen van een logo ;
Zou het mogelijk zijn om een logo te ontwerpen voor een sportkledij merk?
Samen met een complete facebook pagina ( banner , profielfoto , etc... )
De bedoeling is om later het logo te gebruiken voor het drukken op kleren.
Ik heb verder niets getekend.
Dat was het énige mail-verkeerArne: bij deze zou ik u vragen om duidelijkheid te scheppen in het mail-verkeer. Welke dingen hebt u precies gevraagd en welke gekregen?
- was de vraag enkel 'is dit mogelijk' met verduidelijking dat het slechts om informeren gaat, of was het eerder 'wilt u een logo ontwerpen'. Dat eerste is geen opdracht geven, maar dan had u best de nadruk gelegd dat het slechts ter informatie was. Bij het tweede kan dat gezien worden als een opdracht geven.
- heeft u enkel een antwoord gekregen op een vraag ter informatie of hebt u ook zekere voorontwerpen gekregen?
Mijn punt van argwaan: er wordt vermeld dat er uren zijn gestoken geweest, bij een simpele informatieve mail sturen lijkt me dat onzinnig. Dat geeft me het vermoeden dat er in zekere zin meer uitleg is gegeven geweest ivm wat u wenst van logo en dergelijke waarbij de designer dan voorontwerpen heeft gemaakt. In dat laatste geval: u zal moeten betalen. Of u kunt het altijd aanklagen in de hoop goedkoper uit te komen, maar voor 250€ lijkt me dat onzinnig. Nadeel van mail: geen contract, geen voorwaarden, geen afspraken dus wettelijk geen poot om op te staan dus.
U kan altijd met hem in overleg gaan om de prijs te doen dalen, maar toch lijkt me 250€ als minnelijke schikking beter dan te gaan procederen. Natuurlijk als u duidelijk heeft aangegeven dat het enkel draaide om te informeren naar de mogelijkheden, zult u u gelijk kunnen halen dat u niet moet betalen. Veel hangt dus af van de inhoud van de mails, de mogelijke metacommunicatie bij de mails en de mogelijke afspraken die via mail zijn gemaakt.
Groot, en 100% kans dat je die verliest. Je ziet toch zelf dat dit niet serieus is?Dat was het énige mail-verkeerArne: bij deze zou ik u vragen om duidelijkheid te scheppen in het mail-verkeer. Welke dingen hebt u precies gevraagd en welke gekregen?
- was de vraag enkel 'is dit mogelijk' met verduidelijking dat het slechts om informeren gaat, of was het eerder 'wilt u een logo ontwerpen'. Dat eerste is geen opdracht geven, maar dan had u best de nadruk gelegd dat het slechts ter informatie was. Bij het tweede kan dat gezien worden als een opdracht geven.
- heeft u enkel een antwoord gekregen op een vraag ter informatie of hebt u ook zekere voorontwerpen gekregen?
Mijn punt van argwaan: er wordt vermeld dat er uren zijn gestoken geweest, bij een simpele informatieve mail sturen lijkt me dat onzinnig. Dat geeft me het vermoeden dat er in zekere zin meer uitleg is gegeven geweest ivm wat u wenst van logo en dergelijke waarbij de designer dan voorontwerpen heeft gemaakt. In dat laatste geval: u zal moeten betalen. Of u kunt het altijd aanklagen in de hoop goedkoper uit te komen, maar voor 250€ lijkt me dat onzinnig. Nadeel van mail: geen contract, geen voorwaarden, geen afspraken dus wettelijk geen poot om op te staan dus.
U kan altijd met hem in overleg gaan om de prijs te doen dalen, maar toch lijkt me 250€ als minnelijke schikking beter dan te gaan procederen. Natuurlijk als u duidelijk heeft aangegeven dat het enkel draaide om te informeren naar de mogelijkheden, zult u u gelijk kunnen halen dat u niet moet betalen. Veel hangt dus af van de inhoud van de mails, de mogelijke metacommunicatie bij de mails en de mogelijke afspraken die via mail zijn gemaakt.
Daarna hebben we bij elkaar gezeten en afgesproken wat er zoal ontworpen moest worden.
Dan heeft hij enkele voorbeeld ontwerpen gemaakt en deze doorgestuurd en daarna heb ik pas mijn aanvraag geanuleerd.
Als ik wijger hoe groot is de kans dat het escaleert naar een effectieve rechtzaak?
Tja, u kan geen werk annuleren dat reeds gedaan was. De persoon in kwestie heeft reeds ontwerpen gemaakt en doorgestuurd. Het is normaal dat dit werk moet betaald worden. Stel dat deze persoon enkel met "klanten" zoals u werkt, zou hij full-time bezig zijn en niets van inkomsten hebben... Betaal dus de factuur en beschouw het als een goede les voor de toekomst...Dat was het énige mail-verkeer
Daarna hebben we bij elkaar gezeten en afgesproken wat er zoal ontworpen moest worden.
Dan heeft hij enkele voorbeeld ontwerpen gemaakt en deze doorgestuurd en daarna heb ik pas mijn aanvraag geanuleerd.
ij=ei en andersom
U mag zelf uitmaken welke stijlfiguur roharro hanteert.Ironie / cynisme / sarcasme
Vraag
Wat is het verschil tussen sarcasme, cynisme en ironie?
Antwoord
Ironie is bedekte, milde spot. Men zegt bijvoorbeeld het tegenovergestelde van wat men bedoelt.
Sarcasme is sterker: bijtende spot.
Cynisme is een houding die voortkomt uit wantrouwen, scepsis ('gerede twijfel') tegenover de goede bedoelingen van de medemens en kan hoogstens spottend worden opgevat.