RSZ bijdrage voor zelfstandige in bijberoep

Jackrussell
Topic Starter

RSZ bijdrage voor zelfstandige in bijberoep

#1 , 03 aug 2015 13:01

Zijn de RSZ bijdragen voor een bijberoep niet maar €125 per jaar? (al lang niet meer naar gekeken).
Is dat zo? Ik hoorde hier minimaal € 700 per kwartaal. Dat scheelt nogal een slok op de borrel.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 03 aug 2015 13:51

https://www.zenito.be/nl/tools/bijdrage-module

Kleine module die je verder moet kunnen helpen.

Jackrussell
Topic Starter

#3 , 03 aug 2015 14:27

Dank je wel. Dan zit ik bij € 25.000 netto belastbaar inkomen al aan € 1.331 per kwartaal. Dat is dik € 5.300 per jaar. Tel daar dan ook nog de belastingen bij en er gaat meer naar sociale putten dan dat er terechtkomt bij degene die er - naast zijn loondienstactiviteit - voor werkt. Helemaal als ik die 10% regel toepas en nog eens € 6.000 nadeel erbij op tel.

Dan zit ik met zeker € 10.000 belasting, € 6.000 nadeel en € 5.300 RSZ-premies. Dat is € 21.300. Dan blijft er welgeteld € 3.700 over. Dat is nog geen 15% van die € 25.000.

Voor dat geld kan er toch al serieus geïnvesteerd worden in een legale, alternatieve constructie. Ik zou natuurlijk ook gewoon in loondienst kunnen gaan bij 'n bedrijf in het buitenland en dan naar lokale maatstaven salaris krijgen. Dat salaris geef ik dan netjes op.

Reclame

Jackrussell
Topic Starter

#4 , 03 aug 2015 14:31

En dan hebben we ook nog de constructie eenmanszaak waarbij ik zelf aansprakelijk ben en bij 'n BVBA waar ik dat beetje dat overblijft nadat de gieren van de fiscus over zijn gevlogen kan besteden aan notarissen, boekhouders, etc.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 aug 2015 14:39

Als je over zo bedragen spreekt is er geen verschil tussen hoofd en bijberoep
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jackrussell
Topic Starter

#6 , 03 aug 2015 14:44

Bijberoep is dus alleen interessant voor zeg maar 'n hobby waar je wat geld mee verdient? Iemand die wat borduurt of schildert en af en toe een werkje verkoopt voor enkele tientallen euro's?

Jackrussell
Topic Starter

#7 , 03 aug 2015 14:52

En anders zorgt de fiscus er dus wel voor dat er niks van overblijft.

Vandebos

#8 , 03 aug 2015 14:57

25.000€ op jaarbasis kan je nog moeilijk een bijberoep noemen...

Jackrussell
Topic Starter

#9 , 03 aug 2015 15:06

De definitie is volgens http://www.belgium.be/nl/economie/onder ... bijberoep/ als volgt: Zelfstandigen in bijberoep oefenen tegelijk en hoofdzakelijk nog een andere beroepsactiviteit uit, ofwel als werknemer, ofwel in het onderwijs, ofwel als ambtenaar.

Daar voldoe ik aan. Als het minder zou opleveren, dan zou ik het ook hobby noemen. :)

U kunt worden beschouwd als zelfstandige in bijberoep wanneer u:

•loontrekkende of interimaris bent, of tewerkgesteld in het onderwijs zonder benoeming: het aantal uren dat u uitoefent als loontrekkende of interimaris moet minstens overeenkomen met een halftijdse jobs,
•ambtenaar bent: u moet minstens 200 dagen ofwel 8 maanden per jaar werken, en het gepresteerde werkrooster moet minstens overeenkomen met een halftijdse jobs,
•benoemd onderwijzer bent: u moet minstens 6/10de van een voltijds werkrooster presteren,
•werkloos bent: u moet een werkloosheidsuitkering ontvangen en gemachtigd zijn om uw zelfstandige titel uit te oefenen in bijberoep of op toevallige basis,
•een uitkering geniet van uw ziekenfonds: u bent minstens voor 66 % ongeschikt bevonden, en de uitkering die u ontvangt is minstens gelijk aan het pensioen van een alleenstaande zelfstandige.

Ik voldoe aan 1.

Beperkingen bij de uitoefening van uw bijberoep

In principe mag u:
•zoveel tijd besteden aan uw bijberoep als u zelf wenst,
•met uw bijberoep zoveel verdienen als u zelf wenst.

Vandebos

#10 , 03 aug 2015 16:23

De "in principe" lijkt me hier van toepassing, de fiscus acht de inkomsten gewonnen uit dit bijberoep voldoende hoog om ze op dezelfde voet te belasten als het uitoefenen van deze bezigheid in hoofdberoep.

Jackrussell
Topic Starter

#11 , 03 aug 2015 20:14

Nou, het is meer dat ik al het hoogste tarief betaal. Zou het mijn enige beroep zijn, dan zouden er eerst wat arbeidskortingen over heen gaan en zou ik sowieso al in 'n lagere tariefschaal beginnen en eindigen met deze bedragen.

En veel is het niet vind ik. Iets meer dan € 2.000 per maand. Je moet ook de tijd niet onderschatten, zeker omdat dit gemaakte uren zijn naast een loondienstjob.

Het is erg zuur om dan te zien dat je vooral moet werken om de uitkeringen van mensen die niks uitvoeren te betalen.

Jackrussell
Topic Starter

#12 , 06 aug 2015 23:11

Wat verder gekeken en zag dat je bij 'n winst van 1.393 euro (of iets in die richting) helemaal geen RSZ bijdragen hoeft te betalen. Dat is natuurlijk wel interessant!

berenod

#13 , 07 aug 2015 08:12

Wat verder gekeken en zag dat je bij 'n winst van 1.393 euro (of iets in die richting) helemaal geen RSZ bijdragen hoeft te betalen. Dat is natuurlijk wel interessant!
'T is 1423 Euro nu, maar wel per jaar hé, niet per maand :D

Deze regel is er inderdaad om de hobbyist die op regelmatige weerkerende wijze een dikke 100 euro winst per maand uit zijn hobby haalt een betaalbare weg te geven om dit 100% legaal te doen.

Jackrussell
Topic Starter

#14 , 07 aug 2015 08:27

Ja, per jaar inderdaad. :) Per maand dan kun je in de meeste gevallen niet meer spreken over een hobby. Iets met 'n wat steviger kostenplaatje en kleinere winst zou er ook voor in aanmerking komen, toch?

berenod

#15 , 07 aug 2015 10:04

Het maakt niet uit wat je doet, wat je omzet is en zo verder. Enkel de winst telt!

Hou er wel rekening mee dat na de belastingaangifte, bij controle door de fiscus, er altijd bepaalde onkosten die je hebt gemaakt kunnen verworpen worden. Dit risico is zelfs vrij hoog wanneer je een zaak hebt met hoge omzet, en hoge uitgaven om zo net onder die 1423 euro te komen!

Als je dan na het verwerpen van die kosten wel boven de 1423 euro uitkomt, al is het maar met een paar euro, dan zal je je achteraf een mooie rekening van de sociale verzekering krijgen!

Terug naar “Handelspraktijken”