Bedrijf WCO - betaalt facturen niet

Adinda00
Topic Starter

Bedrijf WCO - betaalt facturen niet

#1 , 06 aug 2015 19:05

Beste,

Ik tracht het zo klaar en duidelijk mogelijk uit te leggen met de informatie die ik heb.

Ik ben een zelfstandig sales consultant en factureer via eigen firma. Ik lever dus een dienst.
1 grote klant heeft in december 2014 een WCO aangevraagd, dit is aanvaard in april.
Mijn facturen van januari, februari, maart, april zijn netjes betaald. Echter mijn factuur van mei, verzonden op 2 juni en mijn factuur van juni, verzonden op 5 juli echter niet. Ik heb meermaals gevraagd achter de betaling en er werd mij iedere keer verzekerd dat deze zou gebeuren.
Nu heb ik op 5 augustus een ingebrekestelling verstuurd daar ik het niet meer kan trekken. Dit dien ik ook te doen om een einde te maken aan ons samenwerkingscontract.

Mijn vraag : zijn zij verplicht van mij te betalen na de aanvaarding van de WCO ? Welke stappen kan ik ondernemen om mijn geld te verkrijgen ?
Het gaat hier om +/- 12.000,00 € zonder BTW.

Kunnen zij alsnog gemakkelijk het faillisement inroepen ?

Is het mogelijk om na te gaan of zij over de nodige liquiditeiten beschikken ?

Kan ik rechtstreeks aan de eindklant factureren ?

Alvast hartelijk dank voor uw reactie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 aug 2015 20:28

Kunnen zij alsnog gemakkelijk het faillisement inroepen ?

Is het mogelijk om na te gaan of zij over de nodige liquiditeiten beschikken ?

Kan ik rechtstreeks aan de eindklant factureren ?
1/ Veel sneller dan een ander, en 75% van bedrijven die een WCO hebben gehad gaan toch in faillissement !

2/Neen, ik kan ook niet zien wat in je portefeuille zit, die jaarrekening is altijd verouderd.

3/ Neen je heeft met de eind klant geen overeenkomst.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Adinda00
Topic Starter

#3 , 06 aug 2015 22:16

Bedankt voor uw reactie.

Welke mogelijkheden blijven open ?

Als de factuur met zekerheid niet betaald zal worden, kan ik best een kredietnota sturen ?

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 aug 2015 08:56

Dit mag je zeker niet doen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Handelspraktijken”