Pagina 1 van 1
Factuur inboeken
Geplaatst: 28 aug 2015 13:42
door Jackrussell
Ik ben bezig met de administratie en kom nu het volgende tegen:
Met sommige klanten heb ik afgesproken dat ik werkzaamheden verricht en dat zij betalen als de te betalen factuur een bepaald bedrag is, bijvoorbeeld € 100 of € 500.
Hoe boek ik dit?
Stel bv:
juni: € 10
juli € 50
augustus: € 25
Dan sta ik op € 85. Moet ik nu 3 facturen maken of wachten tot de € 100 is bereikt? Die wellicht nooit bereikt gaat worden... ?
Re: Factuur inboeken
Geplaatst: 28 aug 2015 14:28
door Meeboo
U maakt een factuur op als het afgesproken bedrag is bereikt. dan boekt u deze in
Als u per maand een bedrag wil inboeken moet u inderdaad elke maand een factuur opmaken voor een lager bedrag.
Re: Factuur inboeken
Geplaatst: 28 aug 2015 14:33
door denlowie
Art. 53, § 2 W. BTW
elke zelfstandige met BTW-nummer is verplicht om een factuur op te maken telkens wanneer hij goederen levert of diensten verricht.
Dus verzamel facturen zijn in principe verboden, ondanks ik zelf het altijd heb gedaan en nooit geen problemen mee gehad bij de zeer vele controles die ik kreeg.
Re: Factuur inboeken
Geplaatst: 28 aug 2015 14:39
door Jackrussell
Ik krijg van die partijen ook creditfacturen waar niet uit af te leiden is over welke maanden het gaat. Helemaal volgens het boekje, zou ik dus elke maand even 'n factuur op moeten maken en inboeken? Ik meen dat vervaldatum ook verplicht is. Hoe los ik dat dan op? Gesteld dat ik het volgens het boekje wil doen.
Re: Factuur inboeken
Geplaatst: 28 aug 2015 14:45
door LeenW
Als het losstaande werken zijn, elke keer factuur opmaken. Alleen bij doorlopende leveringen of diensten mogen verzamelfacturen opgemaakt worden.
Re: Factuur inboeken
Geplaatst: 28 aug 2015 14:55
door Jackrussell
Het is een doorlopende dienst, dan zou ik dus wel een verzamelfactuur mogen maken?