verhuur loods

angell
Topic Starter

verhuur loods

#1 , 07 sep 2015 12:54

wij hebben achter onze huis een loods met doorgang via onze garage die we niet gebruiken.
Wij zouden dit en de doorgang graag willen verhuren om verder te kunnen werken aan onze verbouwingen gezien mijn man momenteel ook zonder werk zit en de winter aankomt.
Wij vroegen ons af waar wij op moesten letten. Dus de dos and don'ts.
Waar kunnen we een contract vinden voor de verhuur van de opslagplaats en waar moeten we op letten?
Moeten we het nu al aangeven aan de belastingdienst of kan dit pas aan het eind van het jaar als je de personenbelasting invult?
Hoe kunnen wij ons wettelijk veilig stellen?
Volgens de gemeente zijn er dingen die niet opgeslagen mogen worden en waarvoor wij ons contractueel veilig moeten stellen.
Als we het verhuurd hebben kunnen we natuurlijk niet controleren wat erin opgeslagen wordt daarin hebben de medewerkers van de gemeente gelijk en wij willen natuurlijk ook niet verantwoordelijk gehouden worden als die persoon chemische producten voor tuinen bv erin opslaat zonder dit aan te geven bij de gemeente.
Aangezien dit onze huis is en we hier een lange tijd willen wonen zonder problemen willen we alles gewoon op veilig spelen.
Bestaan er zulke contracten of is het beter een advocaat in te schakelen om er één op te maken?
Zoals jullie lezen hebben we geen flauw benul hoe alles werkt:) dus ik hoop op wat hulp van jullie kant uit.
Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 07 sep 2015 14:50

Verhuren van een loods is normaal een activiteit die onder de btw valt (in tegenstelling tot verhuur appartement), dus je gaat hiervoor een btw-nummer moeten aanvragen.

angell
Topic Starter

#3 , 07 sep 2015 14:55

ook als het als garage staat geregistreerd en de vorige eigenaren het als garage gebruikten?

Reclame

LeenW

#4 , 07 sep 2015 15:04

Het is het feitelijke gebruik dat telt. Wilt u de Basiliek van Koekelberg als loods verhuren, dan is het voor de fiscus een loods.

angell
Topic Starter

#5 , 07 sep 2015 17:36

wij zouden het als opslagplaats willen verhuren. dus ook daarvoor een btw nummer neem ik aan.
Waar moet ik nog meer opletten?
En een contract waar kan ik die verkrijgen?
alvast bedankt

Sirkii

#6 , 08 sep 2015 12:34

Als de huurder de loods vol smurrie steekt en vervolgens failliet gaat zit jij wel met de problemen. Geen enkel kontrakt kan je daartegen beschermen. Als de doorgang groot genoeg is zou k mikken op winterstalling voor caravans/mobilhomes. Weliswaar ook BTW als je in orde wil zijn maar weinig hinder en meestal loyale huurders. Wel een verzekering afsluiten.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 sep 2015 12:39

Was me voor maar ik dacht niet aan smurrie maar aan een lucratievere teelt / labo's.
En dan bent u als eigenaar mee betrokken ( mededader) partij.

Mister Wolf

#8 , 08 sep 2015 22:30

Ik ben er niet van overtuigd dat er BTW verschuldigd is. Verhuur is in principe vrijgesteld van btw.
Burgerlijk betreft het een gemeen huurcontract, zodat u veel vrijheid heeft. Indien de huurprijs redelijk is, zou ik toch een beroep doen op een advocaat. U moet o.a. ook alleszins vermijden dat u de huurder er niet gemakkelijk zou uit krijgen etc.

Mister Wolf
Mister Wolf : ont-zorgen met passie

LeenW

#9 , 08 sep 2015 22:39

Ik ben er niet van overtuigd dat er BTW verschuldigd is. Verhuur is in principe vrijgesteld van btw.
Burgerlijk betreft het een gemeen huurcontract, zodat u veel vrijheid heeft. Indien de huurprijs redelijk is, zou ik toch een beroep doen op een advocaat. U moet o.a. ook alleszins vermijden dat u de huurder er niet gemakkelijk zou uit krijgen etc.

Mister Wolf
Niet alle verhuur is vrijgesteld, lees artikel 44 btw-wetboek nog maar eens.

j.demoor

#10 , 09 sep 2015 12:24

Het verhuren van uw loods met doorgang via uw garage is een gemeenrechtelijke huur die onder toepassing valt van : “Art.1736.Onverminderd het bepaalde in artikel 1758, wordt de voor onbepaalde duur gesloten huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan per maand. De overeenkomst kan slechts worden beëindigd met inachtneming van een opzeggingstermijn van een maand. Art.1737Indien de huur bij geschrift is aangegaan, eindigt zij van rechtswege wanneer de bepaalde tijd verstreken is, zonder dat een opzegging is vereist.”(Burgerlijk Wetboek).

“Art.7.§ 1. Inkomsten van onroerende goederen zijn:...2° voor verhuurde onroerende goederen:...c)...of het kadastraal inkomen verhoogd met 40 pct wanneer het andere in België gelegen gebouwde onroerende goederen betreft;...”(10 april 1992 Wetboek Inkomstgenbelastingen-aj.2015).Lees zelf de context.
Vermeld die inkomsten op uw jaarlijkse belastingaangifte.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Handelspraktijken”