Wat gebeurt er met de website na faillissement?

boos
Topic Starter

Wat gebeurt er met de website na faillissement?

#1 , 07 mar 2016 18:53

Even en vraag:

We hebben een VOF en een website er naast dat klanten kunnen bestellen.
Wat gebeurt er met de website na de faillissement?
Word deze uit de lucht gehaald door de curator?
De website is overigens niet opgenomen in de boekhouding en heb deze destijds zelf aangemaakt en betaald.

dank u

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 mar 2016 18:59

Normaal vraagt een curator daar niet naar, en zeker niet als het niet betaald is geweest van de vennootschap.

En zeker niet als dit een gewone website is.

Ik zou je zelf aanraden om deze toch uit de lucht te halen zolang het faillissement niet afgesloten is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

boos
Topic Starter

#3 , 07 mar 2016 20:13

De website is wel bekend bij de oprichting geweest uiteraard en staat op alle facturen.
De klanten kopen hun product namelijk aan via deze website.
Als ik de website uit de lucht haal dan is de Seo ook voor goed verloren!

Reclame

denlowie

#4 , 07 mar 2016 20:43

De firma is wel in faillissement !

Je mag in geen enkel geval nog de naam gebruiken zolang het faillissement niet is afgesloten.

Het is een VOF, ben je ook persoonlijk in faillissement verklaart ? de aandeelhouders zijn 100% verantwoordelijk voor de schulden!

Eigenlijk heb je niks meer met deze VOF te maken, het is de curator en de rechter commissaris die de lakens uitdeelt, en na de sluiting van het faillissement word deze vennootschap ontbonden.

boos
Topic Starter

#5 , 07 mar 2016 22:14

we zijn veroordeeld in faling en moeten alles terug betalen
mag ik weer terug iets in dezelfde branche openen?

denlowie

#6 , 08 mar 2016 08:52

we zijn veroordeeld in faling en moeten alles terug betalen
mag ik weer terug iets in dezelfde branche openen?
Dit mag, maar het zal wel een andere naam moeten zijn, en toch opletten zolang het faillissement niet is afgesloten zal men bij u om centen komen.

Dus na 6 maanden je verschoonbaarheid aanvragen voor u , dit kan toch een 2 a 3 maanden duren eer dit is verschenen in het staatsblad, en van dan af kan de curator niet meer tot bij u komen om centen, hou daar rekening mee.

En als je terug start probeer het veilig te doen, want je kan maar één maal verschoonbaar verklaart worden, en zeg nooit dit gaat nooit meer gebeuren, hier zijn al mensen op dit forum geweest met 4 faillissementen.

boos
Topic Starter

#7 , 08 mar 2016 14:43

Bedankt denlowie voor u heldere informatie altijd.
Kan het zijn dat de rechter iemand niet verschoonbaar kan verklaren, wat dan?
En indien ik een andere bedrijf start uiteraard in dezelfde branche en andere naam, klopt het dat er een gedeelte evan de winst van de zaak eerst naar de schuldeisers gaat?

denlowie

#8 , 08 mar 2016 15:00

Als je niet verschoonbaar verklaart word, dan kunnen de schuld eisers terug hun centen komen eisen, en krijg je loonbeslag of krijg je een afbetaling plan, in het ergste geval kan je altijd in het collectieve schulden regeling gaan (6 maanden na het vonnis niet aan te raden)! !
Maar verschoonbaarheid is momenteel een recht, er moeten al strafrechtelijke zaken zijn in het faillissement eer men dit niet toekent, en meestal moet je dit zelf aanvragen, en dit is gewoon een aangetekende zending naar de voorzitter van de rechtbank sturen, en dit kan je al vanaf 6 maanden na het faillissements-vonnis.

boos
Topic Starter

#9 , 09 mar 2016 08:01

Ok. Als men failliet gaat . Kan ik dan beter geen contact meer hebben met de schuldeisers?

denlowie

#10 , 09 mar 2016 08:14

contact mag je wettelijk hebben maar als het aan te raden is ?? dit is een andere vraag, dit hangt af van schuld eiser tot schuld eiser, er zijn er die dit goed opnemen en er zijn er die furieus kwaad zijn.
Langs de andere kant moet u het anders bekijken als je verder met je leven wil gaan, u bent in faillissement verklaart omdat u verantwoordelijk was voor de VOF !!
Iemand met een BVBA begint de dag nadien met een andere BVBA en die moet niks betalen als er geen strafbare feiten aanwezig zijn.

boos
Topic Starter

#11 , 09 mar 2016 12:11

Kan dit ook bij een VOF, de dag nadien iets starten in dezelfde richting?
En welke strafbare feiten bedoeld u dan precies?

Kan men met een curator ook een oplossing zoeken of is de curator alleen maar aan de kant van de schuldeisers?
En hoe weet de curator welke schulden je precies hebt? gaat hij in mij mail kijken of kan ik alle mails verwijderen?
Hoe weet hij dat er schuldeisers zijn en op welke naam moet hij dan zoeken?

denlowie

#12 , 09 mar 2016 12:35

Kan dit ook bij een VOF, de dag nadien iets starten in dezelfde richting?
En welke strafbare feiten bedoeld u dan precies?

Kan men met een curator ook een oplossing zoeken of is de curator alleen maar aan de kant van de schuldeisers?
En hoe weet de curator welke schulden je precies hebt? gaat hij in mij mail kijken of kan ik alle mails verwijderen?
Hoe weet hij dat er schuldeisers zijn en op welke naam moet hij dan zoeken?
Na het faillissementsvonnis hebben de schuldeisers 4 weken om hun schulden kenbaar te maken aan de curator, de meeste weet hij via de zaakvoerder die failliet verklaart is, en de rest weet het via het Belgisch staatsblad, daar staat ook de datum in wanneer de lijsten moeten binnen zijn .

Best zoek je met de curator niet naar een oplossing, ten andere na het PV van inventaris zal je curator zo goed of nooit meer zien.
Indien er fraude vermoed word kan de curator met de rechter-commissaris + het parket je mails opvragen.
Er word ook bij ieder faillissement een onderzoek gestart door het parket naar fraude, normaal merk je dit persoonlijk niet.

Je kan een VOF starten, maar is toch niet de ideale vennootschapsvorm, daar bij een GCV de stille vennoot niet hoeft bekend gemaakt te worden in het staatsblad, enkel in de statuten, en de stille vennoot word ook nooit aangesproken bij een faillissement.

boos
Topic Starter

#13 , 09 mar 2016 15:44

Wat bedoeld u met stille venoot?
Hoe zit het met de mensen die niet naar het staatsblad kijken?
En wat als ik als zaakvoerder enkele schuldeisers vergeten van te melden aan de curator

denlowie

#14 , 09 mar 2016 15:54

Wat bedoeld u met stille venoot?
Hoe zit het met de mensen die niet naar het staatsblad kijken?
En wat als ik als zaakvoerder enkele schuldeisers vergeten van te melden aan de curator
Een stille vennoot is een aandeelhouder die enkel het geld van zijn aandelen( dit kan 100€ of 1.000.000€ enz...zijn) aanbied en zelf niks doet van werk in de vennootschap, dit kan je vrouw zijn, en in het staatsblad niet verplicht te vermelden !

Mensen die niet naar het staatsblad kijken hebben pech, normaal moet het vonnis ook in drie regionale dagbladen geplaatst worden, maar daar kan van af geweken worden als er geen geld voor handen is voor de publicatie, wat je nu meer en meer tegen komt.

Iedereen kan iets vergeten, maar normaal zal de boekhouding dit wel aantonen, de curator kijkt wel je boekhouden snel na, wanneer je boekhouding niet in orde is, wel dan zal je verschoonbaarheid wel aan een draadje hangen, want dit word bestempeld als fraude, zelfs het tijdstip wanneer je u BTW aangiften deed in het verleden, dat word gecontroleerd, ten andere daar heb je geen voordeel mee om leveranciers niet te vermelden, want er bestaan procedures waar mee de schuldeisers die te laats zijn toch nog hun deel gaat krijgen.

boos
Topic Starter

#15 , 09 mar 2016 17:51

Ok. Ik ben van plan om een ander website te maken in dezelfde branche en een doorstart te maken. Kan ik in Nederland zelfstandige zijn ook al ben ik failliet verklaard in Nederland en kunnen de schuldeisers als nog achter Mij aan?

Terug naar “Handelspraktijken”