In de IT sector wordt hier toch wel op gecontroleerd hoor...Naar wat ik weet word er zeer weinig controles op gedaan, zelfs in frituren vind men dit, en zeker ook in de sector bouw.
Er werken veel zelfstandigen (éénmansbedrijfjes), en in sommige gevallen bouwen bepaalde van die zelfstandigen zo'n relatie op met een "klant" dat ze er jaren en jaren fulltime werken, verder geen andere klanten meer hebben, in een bepaald "team" terechtkomen (en bijgevolg onder het gezag komen te staan van een teamleader), etc... Ik heb van een aantal van deze consultants reeds vernomen dat zij controle kregen op schijnzelfstandigheid, op basis van het feit dat er een aantal jaren slechts naar één klant (groot bedrijf) gefactureerd werd. Dit is blijkbaar genoeg om zo'n onderzoek te triggeren.In de IT sector werken toch veel freelancers ? of ben ik mis ?
Inderdaad. Dochter van de TS blijft strafbaar als ze effectief als schijnzelfstandige aan de slag gaat.'t Is niet omdat het vaak gebeurt, dat het daarom minder illegaal zou zijn.
Ja? voor zover ik weet is het vooral de werkgever die risico loopt. Die moet dan immers de sociale lasten retroactief dragen. Voor de "werknemer" kan het zelfs positief zijn dat het ontdekt wordt. Want dan moet er 13e maand, vakantiegeld enzo betaald worden.Dochter van de TS blijft strafbaar als ze effectief als schijnzelfstandige aan de slag gaat.
De "werkgever" draagt inderdaad het grootste risico, maar ik zou niet zomaar durven beweren dat de dochter van de TS zomaar vrijuit zal gaan, als ze op voorhand zeer goed besefte dat ze ging meewerken om een schijnzelfstandigheid in het leven te roepen...Ja? voor zover ik weet is het vooral de werkgever die risico loopt.Dochter van de TS blijft strafbaar als ze effectief als schijnzelfstandige aan de slag gaat.