(schijn)zelfstandigheid

jef007
Topic Starter

(schijn)zelfstandigheid

#1 , 14 sep 2016 16:24

mijn dochter zou aan de slag kunnen als verantwoordelijke van een kindercreche.
echter als (schijn)zelfstandige
kan zij als volwaardige zelfstandige kunnen beschouwd worden? ze heeft echter zelf niet veel inbreng.
hoeveel bedragen de sociale bijdragen op jaarbasis ? is dit ongeveer 22% van haar netto belastbaar inkomen?
het betreft een hoofdberoep

dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 sep 2016 10:46

Vreemde vraag. Uw dochter mag ENKEL als "volwaardige" zelfstandige werken. Schijnzelfstandigheid is geen legale "werknemersvorm", zal ik ik maar zeggen. Ze moet er toch voor zorgen dat zij niet als schijnzelfstandige zal beschouwd worden door de overheid, als ze in dienst gaat van die creche. Als dit wel gebeurd, heeft ze een probleem.

Moest ik in haar plaats zijn, ik zou als voorwaarde om te beginnen stellen dat ze een arbeidscontract krijgt en ze gewoon als werknemer in dienst gaat.

Op het forum verschijnen wel meer draadjes van mensen die als schijnzelfstandige werken bij een creche. Is dit daar de gewoonte? (Vraag is gericht naar andere forumleden, hier, niet naar de topic starter.)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie

#3 , 15 sep 2016 11:28

Zeer veel creches werken met zelfstandigen, wegens de kostprijs van de rsz en andere.

Als men ze als zelfstandige laat werken krijgen deze mensen zeer weinig, als alles betaald is hebben ze in veel gevallen minder dan een gewone werkneemster.
Ook voor de flexibiliteit neem men zelfstandige, die mogen veel meer uren doen(onbeperkt), dan als werknemers.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

sloeberken

#4 , 15 sep 2016 11:43

Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie

#5 , 15 sep 2016 12:00

Naar wat ik weet word er zeer weinig controles op gedaan, zelfs in frituren vind men dit, en zeker ook in de sector bouw.

Gebruiker21

#6 , 15 sep 2016 12:04

Naar wat ik weet word er zeer weinig controles op gedaan, zelfs in frituren vind men dit, en zeker ook in de sector bouw.
In de IT sector wordt hier toch wel op gecontroleerd hoor...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie

#7 , 15 sep 2016 12:11

In de IT sector werken toch veel freelancers ? of ben ik mis ?

Gebruiker21

#8 , 15 sep 2016 12:50

In de IT sector werken toch veel freelancers ? of ben ik mis ?
Er werken veel zelfstandigen (éénmansbedrijfjes), en in sommige gevallen bouwen bepaalde van die zelfstandigen zo'n relatie op met een "klant" dat ze er jaren en jaren fulltime werken, verder geen andere klanten meer hebben, in een bepaald "team" terechtkomen (en bijgevolg onder het gezag komen te staan van een teamleader), etc... Ik heb van een aantal van deze consultants reeds vernomen dat zij controle kregen op schijnzelfstandigheid, op basis van het feit dat er een aantal jaren slechts naar één klant (groot bedrijf) gefactureerd werd. Dit is blijkbaar genoeg om zo'n onderzoek te triggeren.

Waarom dit soort onderzoeken dan niet gebeuren in de sector van de kinderopvang, is mij een raadsel. Misschien wordt die sector wat ontzien wegens "knelpuntberoep"?

WP002

#9 , 15 sep 2016 12:52

't Is niet omdat het vaak gebeurt, dat het daarom minder illegaal zou zijn.

Gebruiker21

#10 , 15 sep 2016 12:57

't Is niet omdat het vaak gebeurt, dat het daarom minder illegaal zou zijn.
Inderdaad. Dochter van de TS blijft strafbaar als ze effectief als schijnzelfstandige aan de slag gaat.

Maar wat me verwonderd is dat het een algemene trends in in de kinderopvang, blijkbaar, maar dat er niet tegen opgetreden wordt...

limelight

#11 , 15 sep 2016 13:08

Dochter van de TS blijft strafbaar als ze effectief als schijnzelfstandige aan de slag gaat.
Ja? voor zover ik weet is het vooral de werkgever die risico loopt. Die moet dan immers de sociale lasten retroactief dragen. Voor de "werknemer" kan het zelfs positief zijn dat het ontdekt wordt. Want dan moet er 13e maand, vakantiegeld enzo betaald worden.

Gebruiker21

#12 , 15 sep 2016 13:28

Dochter van de TS blijft strafbaar als ze effectief als schijnzelfstandige aan de slag gaat.
Ja? voor zover ik weet is het vooral de werkgever die risico loopt.
De "werkgever" draagt inderdaad het grootste risico, maar ik zou niet zomaar durven beweren dat de dochter van de TS zomaar vrijuit zal gaan, als ze op voorhand zeer goed besefte dat ze ging meewerken om een schijnzelfstandigheid in het leven te roepen...

Waarom het risico lopen, als je op voorhand weet dat je aan illegale praktijken meewerkt?

jef007
Topic Starter

#13 , 15 sep 2016 18:00

men heeft aan mijn dochter voorgesteld om als zelfstandige aan de slag te gaan.
maar ik ben achterdochtig genoeg om hierbij vragen te stellen over schijnzelfstandigheid
en waarschijnlijk is het zoal LOwie denkt, dat de (schijn)zelfstandige waarschijnlijk minder zal overhouden dan een werkneemster
anders zou de crechebaas niet voorstellen om als zelfstandige te beginnen

sloeberken

#14 , 15 sep 2016 18:58

Veel minder verdienen is zeker, geen vakantiegeld geen 13de maand geen recht op uitkeringen zoals ziekte arbeidsongeval.
Niet vergeten als ze op zelfstandige basis werkt dat ze ook een verzekering zal moeten nemen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

tira00

#15 , 15 sep 2016 20:08

Minder pensioen later...

Terug naar “Handelspraktijken”