ontslag bestuurslid vzw geraakt maar niet bekrachtigd

Amedee
Topic Starter

ontslag bestuurslid vzw geraakt maar niet bekrachtigd

#1 , 08 okt 2010 17:08

3,5 jaar geleden werd ik verkozen als bestuurslid van een vzw, voor een mandaat van 3 jaar zoals bepaald in de statuten van de vereniging.
Dit werd bekrachtigd door de Algemene Vergadering en werd gepubliceerd in het Staatsblad.

Eind 2009 heb ik laten weten dat ik geen kandidaat was om mezelf op te volgen maw ik zou mijn termijn van 3 jaar uit doen tot voorjaar 2010 en daarna opstappen als bestuurslid en terug gewoon lid worden.

De geplande bestuursvergadering en algemene vergadering begin dit jaar zijn om allerlei redenen niet doorgegaan. Bovendien dateert de laatste publicatie in het Belgische Staatsblad van desbetreffende vzw van april 2009 inhoudende:
  • Het verslag van de Algemene Vergadering januari 2006
  • Het verslag van de Algemene Vergadering januari 2007 (die waarop ik tot bestuurslid verkozen werd)
  • Het verslag van de Algemene Vergadering april 2008
Tot wanneer er een publicatie gebeurd is in het Belgisch Staatsblad, zijn interne bestuuraangelegenheden uiteraard niet tegenstelbaar aan derden. Maar wat wil dat nu zeggen in gewone mensentaal?

Het enige dat ik wil, is dat ik op officiële wijze en aantoonbaar aan derden niet langer bestuurslid ben, en dat liefst zo snel mogelijk. Ik zit al een half jaar te vragen om mijn ontslag officieel te maken maar er gebeurt niets. Wat moet ik nu doen? Mijn rechtsbijstand aanspreken? Ik heb geen zin om ambras te maken want ik wil wel nog gewoon lid met stemrecht in de algemene vergadering blijven.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 10 okt 2010 09:48

‘niet tegenstelbaar aan derden’ = enkel geldend tussen betrokken partijen

‘een mandaat van 3 jaar zoals bepaald in de statuten van de vereniging’ houdt in dat u geen mandataris meer bent door het enkele verstrijken van die drie jaar.

Controleer of in het Belgisch Staatsblad die beperkte duur vermeld is.
Zie daartoe : http://www.ejustice.just.fgov.be/tsv_pub/index_n.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”