zetel van mijn vader zijn bvba

hulpnodig
Topic Starter

zetel van mijn vader zijn bvba

#1 , 23 dec 2011 15:29

hallo,
mijn vader, die in het buiteland verblijft, heeft in belgie een bvba overgenomen en via zijn boekhouder heeft hij de maatschappelijke zetel op het adres van die boekhouder mogen zetten. (hier staat niets van op papier mbt een contract ofzo). mijn vader is spoorloos verdwenen en ik heb al 7 maanden niets meer van hem vernomen. die boekhouder krijgt nu brieven van deurwaarders enzo en wil nu die bvba, met schulden waarschijnlijk, naar mijn domicilie laten overzetten. ik wil dit absoluut niet omdat ik niet wil opdraaien voor de kosten en nalatigheden van mijn vader.

mijn vraag: is het mogelijk om zonder mijn toestemming zomaar die bvba naar mijn adres over te zetten met als argument dat ik opttreede als contactpersoon voor die bvba? (mijn vader is slovaak en spreekt zeer moeilijk nederlands)

bedankt om mij hier wat raad over te geven...ik heb er slapeloze nachten van gekregen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 dec 2011 17:48

De zaakvoerder kan dat.
Opletten soms wordt aan de boekhouder machtiging gegeven om op te treden en documenten door te geven.
Heeft die bvba nog een doel, is er nog beweging in, is er nog vermogen, zijn de balansen (jaarrekeningen) steeds neergelegd??

hulpnodig
Topic Starter

#3 , 23 dec 2011 18:25

er is geen activiteit in die bvba, ik zelf bezit absoluut geen aandelen en ik ga absoluut niet akkoord dat die bvba op mijn domicilie terecht komt. naar mijn weten heeft de boekhouder geen machtigingen gekregen. kan een rechtbank zomaar beslissen om mijn vaders verlaten bvba zomaar van die boekhouder zijn adres op mijn adres te zetten? ik zit voor niets in die bvba, ik heb er niets mee te maken, ik heb louter het contact tussen de twee wat geholpen.

Reclame

Franciscus

#4 , 23 dec 2011 19:06

Rechtbank kan op vraag openbaar ministerie de bvba van rechtswege stopzetten.

Indien u geen aandelen hebt bent u geen aandeelhouder.
Indien u geen zaakvoerder was hebt u geen enkele bevoegdheid in die firma en kan je dus ook niets doen.

Bij mijn weten zal de boekhouder zich naar het parket/rechtbank moeten wenden.

In principe is er GEEN controle bij het verplaatsen van de maatschappelijke zetel.

U kan best eens contact opnemen met uw kwartieragent zodat deze NU al op de hoogte is. Bij moeilijkheden kunnen die vb wel vaststellen of een bepaalde firma effectief (nog) op een bepaald adres gevestigd is.

Deze weg zou de boekhouder ook kunnen volgen.
Is een soort afschrijving van ambtswege wegens niet meer aan te treffen.
De boekhouder ( en u dus ook) kan best alle brieven terugsturen naar afzender.

De firma van uw vader zal dan wel in faling worden gesteld.

hulpnodig
Topic Starter

#5 , 23 dec 2011 22:58

mijn enigste bekommernis is eigenlijk of ik hier schade van zal hebben of niet. het enigste wat ik met heel die situatie te maken heb is dat ik een boekhouder moest vinden voor mijn vader en dat ik wat heb geholpen in de communicatie tussen de twee

Justiceseeker

#6 , 24 dec 2011 09:31

mijn enigste bekommernis is eigenlijk of ik hier schade van zal hebben of niet. het enigste wat ik met heel die situatie te maken heb is dat ik een boekhouder moest vinden voor mijn vader en dat ik wat heb geholpen in de communicatie tussen de twee
Normaliter zal er U niets kunnen verweten worden maar dat moet blijken uit geschriften (emails). Wat U zeker preventief moet doen, is de boekhouder aangetekend schrijven dat U in géén geval wenst dat de zetel van de fa op uw adres komt te staan. Bij een faillissement beginnen de problemen... . Houd dus kopie van het AS goed bij.

U kan ook contact opzoeken met de rechtbank van koophandel en controleren of de zetel niet in uw richting is verhuisd. Pas als de boeken zijn neergelegd en U pertinent weet dat uw adres niet is gemeld in een akte bent U "in principe" safe. De site van Nationale Bank van België raadplegen op naam van de bvba is ook een mogelijkheid.

Justiceseeker

Franciscus

#7 , 24 dec 2011 14:30

hier kan je ook terecht.
klikken op "Public Search"

http://kbopub.economie.fgov.be/kbopub/z ... nform.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Nadat je via ondernemingsnummer, naam firma of adres op pagina van de firma bent heb je
onderaan ook toegang tot NBB en staatsblad

hulpnodig
Topic Starter

#8 , 24 dec 2011 16:00

van harte bedankt Justiceseeker en Franciscus.
Mijn grootste zorg was dat een rechtbank zou kunnen beslissen dat ik nu verantwoordelijk ben voor de activiteiten van de zaak van mijn vader omdat ik vroeger hielp bij het contact tussen die boekhouder en mijn vader die inmiddels verdwenen is.

Wat ik wel straf zou vinden is dat iemand zomaar een zaak op je adres zou kunnen zetten zonder dat er eerst gechecked word of die persoon in kwestie dat eigelijk toestaat.

Franciscus

#9 , 24 dec 2011 18:11

"""er eerst gechecked word of die persoon in kwestie dat eigenlijk toestaat.""
Wel hier moet ik op zeggen het wordt niet gecontroleerd wie zou dat moeten doen :wink:

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”