Beste Juridisch forum ,
Ik heb echt zo snel mogelijk advies nodig omdat de bank ING stappen heeft ondernomen dat mijn leven voorgoed zal kapot maken . Ik kan het helaas niet anders verwoorden! Om een lang verhaal kort te maken.
Ik werk sinds 1999 bij Belgacom (reeds 12 jaar) en in 2008 heb ik een VOF opgericht als bijberoep voor het maken van websites. Ik heb een paar sites gemaakt maar door te weinig tijd heb ik die VOF gelaten voor wat het was.
In Juni 2009 heb ik een huis gekocht ter waarde van 265.000€ en heeft de ING me deze hypothecaire lening gegeven omdat mijn vriendin en ik een goed loon heb als bediende.
In 2010 liet ik die VOF in faillisement gaan omdat er al meer dan een jaar geen inkomsten was en ik nog steeds sociale bijdrage moest betalen , vandaar..
in November 2011 heeft de rechtbank van koophandel een vonnis uitgesproken en die VOF failliet verklaard , maar ik was niet aanwezig want heb nooit die brieven ontvangen wegens een verhuis; maar er was nog een BTW schuld van 1900€ en de rechtbank heeft een curator de opdracht gegeven voor het innen van die btw.
De curator heeft ING gecontacteerd en heeft al mijn rekeningen laten blokkeren en de hypothecaire lening en ik ben dit allemaal pas te weten gekomen toen mijn bankkaart me ontnomen werd in de selfbank.
Ik heb meteen die BTW schuld van 1900€ betaald aan de curator. Die heeft op zijn beurt een brief opgemaakt dat alles betaald is en dat hij geen bezwaar meer heeft dat ik terug verder mijn ING rekening beheer alsook de hypothecaire lening.
So far So good ..
De bank ing vilvoorde liet me toen weten dat dit niet mogelijk is dat zij verplicht zijn om een nieuwe rekening te openen , nieuwe home banking + nieuw bankkaart + heb ik weer documenten moeten ondertekenen zodat de hypothecaire lening kan vereffend worden van de nieuwe rekening.
Ondertussen zijn we eind december 2011 en ontvang ik mijn nieuw kaart , ik probeer deze de dag nadien en die word me weer ontnomen in de selfbank. Ik neem weer contact met ING vilvoorde die me op hun beurt verwijst naar de hoofdzetel ING brussel en waarvan de dame me zegt. Al uw rekeningen zijn opnieuw geblokkeerd omdat u in persoon ' T.G' failliet bent en we vanaf vandaag de nationale bank hebben ingelicht dat u failliet bent in eigen persoon en dat we nu de volledige hypothecaire som kunnen opeisen, hetgeen we ook doen !
Zij had geen gehoor naar de feit dat dit over een bijberoep ging en ik nog steeds bij Belgacom werk als hoofdberoep en al ondertussen 2jaar en half de lening afbetaal;
Het komt er dus op neer , dat ik T.G. waarvan ik gans mijn leven gewerkt heb als bediende en eens een bijberoep wou proberen en het na een paar maanden het voor bekeken hou , dat dit dan uiteindelijk mijn leven kan kapot maken ??
Dit kan toch niet zijn dat ze het recht hebben om dit te doen ? Volgens ING Brussel ben ik zelf als persoon failliet en dat dit één van de nadelen zijn als je een VOF laat failliet verklaren. , dat is hetgeen die persoon me telefonisch meedeelde vanuit de hoofdzetel.
Ik heb in die 2 jaar en half steeds mijn lening correct afbetaald en heb de curator ook nogmaals gecontacteerd die me ook zei dat hij er zeker geen baat bij heeft van dat hij me die hypothecaire lening zou blokkeren gewoonweg omdat ik elke maand correct betaal en het bedrag van 2.000€ niet evenredig is met een kapitaal van 250.000€.
Ik weet echt niet meer wat te doen , zoals ik het verstaan heb zouden ze dus al volgende week hier kunnen aankloppen met een deurwaarder en me buiten mijn huis zetten en er een papier opplakken van Openbaar Verkoop !
Ik kan het nog steeds niet vatten wat me overkomt.
Echt waar , alle hulp en advies is welkom.
mvg ,
Thierry G.
ps : Sorry voor de fouten maar ben echt overstuur.