VOF bijberoep faillisement,aanslag huis ??

Winston2010
Topic Starter

VOF bijberoep faillisement,aanslag huis ??

#1 , 08 jan 2012 10:21

Beste Juridisch forum ,

Ik heb echt zo snel mogelijk advies nodig omdat de bank ING stappen heeft ondernomen dat mijn leven voorgoed zal kapot maken . Ik kan het helaas niet anders verwoorden! Om een lang verhaal kort te maken.
Ik werk sinds 1999 bij Belgacom (reeds 12 jaar) en in 2008 heb ik een VOF opgericht als bijberoep voor het maken van websites. Ik heb een paar sites gemaakt maar door te weinig tijd heb ik die VOF gelaten voor wat het was.
In Juni 2009 heb ik een huis gekocht ter waarde van 265.000€ en heeft de ING me deze hypothecaire lening gegeven omdat mijn vriendin en ik een goed loon heb als bediende.
In 2010 liet ik die VOF in faillisement gaan omdat er al meer dan een jaar geen inkomsten was en ik nog steeds sociale bijdrage moest betalen , vandaar..
in November 2011 heeft de rechtbank van koophandel een vonnis uitgesproken en die VOF failliet verklaard , maar ik was niet aanwezig want heb nooit die brieven ontvangen wegens een verhuis; maar er was nog een BTW schuld van 1900€ en de rechtbank heeft een curator de opdracht gegeven voor het innen van die btw.
De curator heeft ING gecontacteerd en heeft al mijn rekeningen laten blokkeren en de hypothecaire lening en ik ben dit allemaal pas te weten gekomen toen mijn bankkaart me ontnomen werd in de selfbank.
Ik heb meteen die BTW schuld van 1900€ betaald aan de curator. Die heeft op zijn beurt een brief opgemaakt dat alles betaald is en dat hij geen bezwaar meer heeft dat ik terug verder mijn ING rekening beheer alsook de hypothecaire lening.
So far So good ..
De bank ing vilvoorde liet me toen weten dat dit niet mogelijk is dat zij verplicht zijn om een nieuwe rekening te openen , nieuwe home banking + nieuw bankkaart + heb ik weer documenten moeten ondertekenen zodat de hypothecaire lening kan vereffend worden van de nieuwe rekening.
Ondertussen zijn we eind december 2011 en ontvang ik mijn nieuw kaart , ik probeer deze de dag nadien en die word me weer ontnomen in de selfbank. Ik neem weer contact met ING vilvoorde die me op hun beurt verwijst naar de hoofdzetel ING brussel en waarvan de dame me zegt. Al uw rekeningen zijn opnieuw geblokkeerd omdat u in persoon ' T.G' failliet bent en we vanaf vandaag de nationale bank hebben ingelicht dat u failliet bent in eigen persoon en dat we nu de volledige hypothecaire som kunnen opeisen, hetgeen we ook doen !
Zij had geen gehoor naar de feit dat dit over een bijberoep ging en ik nog steeds bij Belgacom werk als hoofdberoep en al ondertussen 2jaar en half de lening afbetaal;

Het komt er dus op neer , dat ik T.G. waarvan ik gans mijn leven gewerkt heb als bediende en eens een bijberoep wou proberen en het na een paar maanden het voor bekeken hou , dat dit dan uiteindelijk mijn leven kan kapot maken ??
Dit kan toch niet zijn dat ze het recht hebben om dit te doen ? Volgens ING Brussel ben ik zelf als persoon failliet en dat dit één van de nadelen zijn als je een VOF laat failliet verklaren. , dat is hetgeen die persoon me telefonisch meedeelde vanuit de hoofdzetel.

Ik heb in die 2 jaar en half steeds mijn lening correct afbetaald en heb de curator ook nogmaals gecontacteerd die me ook zei dat hij er zeker geen baat bij heeft van dat hij me die hypothecaire lening zou blokkeren gewoonweg omdat ik elke maand correct betaal en het bedrag van 2.000€ niet evenredig is met een kapitaal van 250.000€.

Ik weet echt niet meer wat te doen , zoals ik het verstaan heb zouden ze dus al volgende week hier kunnen aankloppen met een deurwaarder en me buiten mijn huis zetten en er een papier opplakken van Openbaar Verkoop !

Ik kan het nog steeds niet vatten wat me overkomt.
Echt waar , alle hulp en advies is welkom.

mvg ,
Thierry G.

ps : Sorry voor de fouten maar ben echt overstuur.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 jan 2012 11:01

Heb jij je niet terdege geïnformeerd alvorens die VOF op te starten?
Lees even dit, en dan vooral het hoofdstuk "Nadelen" 3de lijn.
http://www.belgium.be/nl/economie/onder ... ormen/vof/" onclick="window.open(this.href);return false;

Je had ze beter stopgezet ipv ze failliet te laten gaan.

Winston2010
Topic Starter

#3 , 08 jan 2012 11:18

dus als ik het goed begrijp sta ik gewoon machteloos en zal ik alles verliezen door één foutieve beslissing namelijk dat ik die VOF failliet heb verklaard;
eerlijk gezegt heb ik me niet laten informeren daar mijn broer alle administratieve zaken ging regelen maar hij heeft wel een bvba en daar zijn de regels anders.

Ik kan gewoon niet geloven ondanks dit een bijberoep is en mijn jaar omzet maar 5.000€ was dat ik hierdoor alles zal verliezen;
Dan is er nog iets belangrijks dat ik mssh over het oog heb gezien maar dat me ws morgen te wachten staat namelijk mijn vriendin heeft mee getekend voor die lening
maar zij heeft ook nog een huis in eigendom en kapitaal op spaarrekening enz..

Dus de kans is groot dat ze morgen haar rekening ook blokkeren en al he geld van haar rekening halen voor de lening.
m.a.w ze maken me idd echt failliet en mijn vriendin.

Het is te zot voor woorden dat een VOF in bijberoep met maar een jaaromzet van 5.000€ zoveel schade zal aanrichten en we alles gaan verliezen ??!
terwijl we alle 2 een hoofdberoep hebben als bediende en we daarmee ook de lening hebben aangevraagd want die VOF is nooit ter sprake gekomen tijdens het onderhandelen van mijn hypothecaire lening.

het wordt gewoon een nachtmerrie ..

Reclame

Winston2010
Topic Starter

#4 , 08 jan 2012 12:08

Alvast bedankt voor uw reactie. Alleen spijtig dat ik al niemand kan contacteren op zondag mits betaling.Ik heb al een dossier ingediend bij Test-Aankoop en zal maandag morgend meteen advocaat raadplegen. Het toppunt van gans die zaak is dat wij momenteel een bouwaanvraag lopende hebben en we al 17.000€ aan Architect betaald hebben voor de plannen en de bouwaanvraag die goedgekeurd wordt op 27 feb. We hebben al sonderingswerken laten uitvoeren en een stabiliteits studie laten doen door een ingenieur. kostenplaatje van dit alles 17.000€ + 780€ sondering + 1800€ stabiliteits studie = 19580€ van onze duurzame spaarcenten dat uiteindelijk voor niets is als ze me alles ontnemen...
Elk advies is meer dan welkom.

bedankt ,
Thierry

Franciscus

#5 , 08 jan 2012 12:51

U bent : U bent hoofdelijk en volledig aansprakelijk met uw volledig persoonlijk vermogen. Gezien de VOF in faling is bent u als persoon ook aanspreekbaar met uw volldig vermogen in deze faling.
Gezien de vermenging van de vermogens wordt van alle vennoten ook het persoonlijk vermogen aangesproken.

Inderdaad een advocaat lijkt me aangewezen.
Wat staat er in het staatsblad .... curator???

"""Solidariteit van vennoten

De vennoten onder firma zijn hoofdelijk en onbeperkt aansprakelijk voor de verbintenissen van de vennootschap, inzover dit is gebeurd onder de gemeenschappelijke naam, en minstens een vennoot heeft getekend. Het faillissement van de vof heeft ook het faillissement van de vennoten tot gevolg."""

Winston2010
Topic Starter

#6 , 08 jan 2012 13:35

Ik heb ook even raad gevraagd via mijn moeder , die heeft een rechter over de zaak aangesproken vrijdag avond en
die wees me aan van zo snel mogelijk een advocaat te nemen en dat de curator niet het recht heeft om mijn huis in beslag te nemen enkel de schuld van de VOF in faling en enkel via loonbeslag tot het bedrag vereffend is. De rechter zei ook dat het opeisen van mijn hypothecaire lening 100% vanuit het standpunt van de bank komt en als ze echt willen dat ze dit ongedaan maken en me gewoon verder de lening laten afbetalen.
Ik denk dat de ING gewoon een manier ziet dat ze het volledig bedrag kunnen opeisen met intresten en penaliteiten want anders moeten ze nog 28j wachten tot alles afbetaald is. Ondanks dat ze een gezin breken zien ze enkel maar hun winst die ze nu ineens kunnen innen;

Ik zou het volkomen begrijpen als ik al maanden mijn lening niet zou betaald hebben maar ik al meer dan 2 jr zonder problemen...;

denlowie

#7 , 08 jan 2012 14:08

Een faillissement van de vof wil ook zeggen dat de vennoten ook in faling zijn !!
als je een goede curator heeft zal het nog mee vallen, maar je zal zelf na 6 maanden verschoonverklaring moeten aan vragen en pas na de sluiting van het faillissement zal je de resterende bedragen terug krijgen min de kosten van het faillissement, en dit kan enorm oplopen want zolang er centen zijn sluit men dit niet snel, de curatoren profiteren daar van , het is maar als er niks meer te rapen valt dat men het snel afsluit!

Wat ING bank betreft zit je slecht om maar niet zeer slecht te noemen, mensen die een LTD hebben die weten dit, maar ook andere!

Ik wil je ook nog mee geven dat iedereen recht heeft op een bankrekening, maar dat je de eerste weken het zonder zal moeten doen, en ook als je gehuwd bent met gemeenschap van goederen zal ook je vrouw haar bankrekening enige tijd geblokkeerd worden, Tussen haakjes het staat niet in de wetgeving ga toch meer eens tot bij je ziekenfonds om te zien als alles nog in orde is(normaal wel).

Door je persoonlijke faillissement sta je nu eigenlijk onder curatele en de curator zal beslissen wat kan of niet kan, je kan ook geen enkel verbintenis meer tekenen zonder de curator !

Ik versta nog steeds niet wie een F.O.V opricht en er zijn er nog steeds veel .

Je heeft zeer slecht gespeeld meer kan ik daar niet over zeggen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105

#8 , 08 jan 2012 15:36

Ik dacht dat poster alle schulden uit de faling had betaald en dat de curator het dossier had afgesloten.
Het is dus enkel de bank die dwars ligt en zijn geld wil zien.

Justiceseeker

#9 , 08 jan 2012 15:47

dus als ik het goed begrijp sta ik gewoon machteloos en zal ik alles verliezen door één foutieve beslissing namelijk dat ik die VOF failliet heb verklaard;
eerlijk gezegt heb ik me niet laten informeren daar mijn broer alle administratieve zaken ging regelen maar hij heeft wel een bvba en daar zijn de regels anders.

Ik kan gewoon niet geloven ondanks dit een bijberoep is en mijn jaar omzet maar 5.000€ was dat ik hierdoor alles zal verliezen;
Dan is er nog iets belangrijks dat ik mssh over het oog heb gezien maar dat me ws morgen te wachten staat namelijk mijn vriendin heeft mee getekend voor die lening
maar zij heeft ook nog een huis in eigendom en kapitaal op spaarrekening enz..

Dus de kans is groot dat ze morgen haar rekening ook blokkeren en al he geld van haar rekening halen voor de lening.
m.a.w ze maken me idd echt failliet en mijn vriendin.

Het is te zot voor woorden dat een VOF in bijberoep met maar een jaaromzet van 5.000€ zoveel schade zal aanrichten en we alles gaan verliezen ??!
terwijl we alle 2 een hoofdberoep hebben als bediende en we daarmee ook de lening hebben aangevraagd want die VOF is nooit ter sprake gekomen tijdens het onderhandelen van mijn hypothecaire lening.

het wordt gewoon een nachtmerrie ..
Alhoewel U zeer onvoorzichtig te werk bent gegaan en vrij naïef de zaken heeft afgehandeld, bent U eigenlijk failliet verklaard na vonnis en één (?) openstaande schuld bij de BTW-administratie. U had gewoon de activiteit moeten stopzetten, de sociale lasten op een "laag vuurtje" zetten (indien twijfel) nà -degelijk- te hebben geïnformeerd of gewoon uit het bijberoep stappen. U bent dus nù nog steeds failliet maar U zal een procedure voor verschoning moeten opstarten. Contacteer dus zo vlug mogelijk een advocaat (http://www.advocaat.be" onclick="window.open(this.href);return false;). Hier vindt U alvast wat uitleg over de werkwijze:

http://www.elfri.be/verschoonbaarheid-e ... illeerde-0" onclick="window.open(this.href);return false;

Justiceseeker

denlowie

#10 , 08 jan 2012 16:43

Ik dacht dat poster alle schulden uit de faling had betaald en dat de curator het dossier had afgesloten.
Het is dus enkel de bank die dwars ligt en zijn geld wil zien.
Het is niet de curator die een faillissement afsluit maar de rechtbank, en ook moet er een week of acht er overgaan omdat dan de eventuele schuldeisers hun schuld kunnen bekend maken aan de rechtbank, en dan pas kan men een faillissement afsluiten en dit kan ten vroegste na iets meer dan 2 maanden.
Alle post komt via de curator, en alle leningen bij banken eisen onmiddellijk hun geld op en dit is het ergste voor iemand die voor een klein bedrag in faling gaat.
Is het nu 100€ of 100.000€ dit staat nooit in het staatsblad .

Velen denken niet aan de gevolgen daarvan, zoals je terug meer dan een jaar op de zwarte lijst komt, jaren zonder creditcard en jaren zonder een lening, want het is niet omdat men verschoonbaar verklaard word dat de banken met geld staan te zwaaien, de credietverzekeringen doen daar toch een 5 tal jaar over.

Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”