fiscale optimalisatie met venootschap

tomlybeert
Topic Starter

fiscale optimalisatie met venootschap

#1 , 07 feb 2012 10:48

Ik zou willen aftoetsen of mijn redenering in verband met het oprichten van een vennootschap correct is.
Ik werk nu als werknemer met een loon van een 3000bruto en wat extralegale voordelen.
Ik zou een comm. venootschap oprichten omdat ik niet echt risico loop.
Mijn baas zou mij als zelfstandige inhuren en mij hetzelfde uitbetalen als wat hij nu kwijt is (3000 x 13,92 + extra voordelen + patronale bijdrage)/12 (om tot een soort maand-vergoeding te komen )
Ik kan dan zelf bepalen hoe ik uitbetaald wordt vanuit de venootschap, hoeveel ik in de venootschap laat en bijvoorbeeld een woning op de venootschap kopen.
Bijvoorbeeld: 1000euro afbetalen aan woning en mijzelf 2000euro uitbetalen bruto
Dit lijkt mij enkel maar meer voordelen te hebben dan nadelen.
Of zie ik iets over het hoofd?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 feb 2012 11:30

Dat is schijnzelfstandigheid, en binnekort zal daar aktief jacht naar gemaakt worden.
Ik denk zelf dat het nu ook al verboden is en strafbaar voor zowel werkgever als schijnzelfstandige.

tomlybeert
Topic Starter

#3 , 07 feb 2012 11:58

Ik was hier eigenlijk niet echt van op de hoogte, van "schijnzelfstandigheid".
Dat wil ik zeker niet doen, ik ga geen fraude plegen.

Maar ik zou dus mijn diensten dan ook moeten aanbieden aan andere bedrijven.
En mijn eigen materiaal kopen, eigen planning van werktijden, enzovoort.

Als ik dan bijvoorbeeld 2 klanten heb waar ik voor werk, dan zou ik uiteindelijk een veel aantrekkelijkere netto verloning kunnen hebben?

Er klopt naar mijn gevoel iets niet aan het "systeem"...

Maar goed, het stimuleert wel ondernemerschap en dat is wel een goede zaak natuurlijk.

Reclame

bartvdv

#4 , 07 feb 2012 12:28

Er zijn wel meer valkuilen: geen - of alleszins toch een beperkter - sociaal vangnet; makkelijker opzeggen van de samenwerking: geen ontslagregeling/-vergoeding zoals wanneer je in dienst zou zijn; geen loonsverhogingen meer; zelf hoofdelijk aansprakelijk voor het betalen van de sociale zekerheid (zelfs onder vennootschapsvorm; op een loon van 2000 euro/maand ongeveer 700 euro/maand), ... meerwaardebelasting op de verkoop van een gebouw dat in de vennootschap zit, ... personenbelasting en vennootschapsbelasting betalen (om te kunnen genieten van het verlaagd tarief in de vennootschapsbelasting moet je jezelf minstens 30.000 euro uitkeren), Allerlei kosten eigen aan het hebben van een bedrijf: boekhouding/balans/jaarlijkse taksen, enz. Geld dat in de vennootschap blijft is eigendom van de vennootschap, enz.

Er zijn natuurlijk een pak kostenposten, maar daarin wordt danig gesnoeid; denk maar aan de hervorming van de BIV, extra belasting 'voordelen alle aard', enz.

En dan is er inderdaad nog het probleem van de schijnzelfstandigheid, om sociale zekerheid te ontlopen. In theorie mag je alleen een bedrijf oprichten als er een economische reden voor is.

Alleen een boekhouder kan jou exact zeggen wat het allemaal kost, maar ik vind dat je goed gek moet zijn om vandaag zelfstandige te willen worden. Je bent in deze tijden beter af onder de vleugels van een bedrijf. Maar iedereen moet dat maar voor zichzelf uitmaken.

patjebrussel

#5 , 08 feb 2012 10:02

Ik zou willen aftoetsen of mijn redenering in verband met het oprichten van een vennootschap correct is.
Ik werk nu als werknemer met een loon van een 3000bruto en wat extralegale voordelen.
Ik zou een comm. venootschap oprichten omdat ik niet echt risico loop.
Mijn baas zou mij als zelfstandige inhuren en mij hetzelfde uitbetalen als wat hij nu kwijt is (3000 x 13,92 + extra voordelen + patronale bijdrage)/12 (om tot een soort maand-vergoeding te komen )
Ik kan dan zelf bepalen hoe ik uitbetaald wordt vanuit de venootschap, hoeveel ik in de venootschap laat en bijvoorbeeld een woning op de venootschap kopen.
Bijvoorbeeld: 1000euro afbetalen aan woning en mijzelf 2000euro uitbetalen bruto
Dit lijkt mij enkel maar meer voordelen te hebben dan nadelen.
Of zie ik iets over het hoofd?
Je baas zal je dat niet uitkeren, want hij zal wel een goedkopere vinden. Waarom zou ie dat nu uitkeren ? Waarom laten ze werk uitvoeren door derden ?
En je berekening klopt niet, veel te weinig voor een vennootschap zoals Bart ook al schreef. Ben je beter met een eenmanszaak.

Dat is nu het probleem met de mensen, die vooroordelen. Ik ben zelfstandige (eenmanszaak) en ze gooien me maar op de hoop met de multinationals zie je,...
Maar wij zijn de werkman van de jaren '20 geworden.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 feb 2012 18:35

Niet vergeten dat je als firma ook de nodige gemeentebelastingen moet betalen.
Dus vb gewone vuilzakken en vuilzakken als firma.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”