stoppen gewone commanditaire vennootschap zonder activiteit

sevolution
Topic Starter

stoppen gewone commanditaire vennootschap zonder activiteit

#1 , 17 jun 2013 17:20

Hallo,

Sedert een paar jaar ben ik zaakvoerder van een gewone commanditaire vennootschap die ik samen met mijn bvba opgericht had. Vermits ik de gcv nooit gebruikt heb zou ik ze willen sluiten maar weet niet juist hoe ik het moet doen. De vennootschap heeft nooit activiteit gehad, ze is opgericht en niet gebruikt.(geen rekeningnummer, geen facturen, geen boekhouding) Er is pas een belletje beginnen rinkelen toen ik papieren van de rsvz kreeg voor betaling dat ik mezelf eraan herinnnert werd dat deze nog bestond.(betalingen werd ik van vrijgesteld door papier van vrijstelling bij belastingen te laten invullen).

hoe ga ik best te werk? :?

thx

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mblb1

#2 , 17 jun 2013 18:22

U zal uw vennootschap moeten ontbinden en vereffenen conform de regels van art. 181 e.v. van het W.Venn.
(komt er eigenlijk op neer dat u een hoop formaliteiten zal moeten vervullen)

Dus ontbinden - aanstellen vereffenaar (goedkeuren of homologeren) - staat neerleggen - activa/passiva verdelen en de vereffening sluiten (na verdelingsplan voorgelegd te hebben aan rechtbank).
Misschien zal het in uw geval ook mogelijk zijn om gebruik te maken van de eendagsvereffening (waarbij u uw ontbinding en vereffening ineens doet). De formaliteiten staan (dacht ik) in art. 184 W.Venn. (is sinds de wetswijziging van 2012 weer mogelijk)

sevolution
Topic Starter

#3 , 17 jun 2013 19:31

Er is nog een probleem, de stille vennoot en de werkende vennoot bestaan niet meer(zijn twee firma's) ik ben de zaakvoerder.
Kan ik niet gewoon ontslag nemen in deze firma zodat ik de vereffeningsprocedure ontloop?

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 jun 2013 19:45

Als u de zaakvoerder bent dan ben je ook verantwoordelijk, je zal toch die GVC moeten ontbinden en de nodige stappen doen, want anders gaan ze aan u deur komen voor het betalen van provinciebelastingen en ook voor de rsvz.
Zoveel werk is het niet als je het in éénmaal kan doen, dit hangt af van welke rechtbank van koophandel, ga er eens tot langs en vraagt het daar eens.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mblb1

#5 , 18 jun 2013 12:40

Dit zijn op zich gewoon een aantal documenten die moeten worden opgemaakt.

Indien u mij even uw e-mail pm't, stuur ik wel even een stappenplan e.d. door

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”