Aandelen BVBA 'gratis' weggeven verdacht voor fiscus?

KrisVKH
Topic Starter

Aandelen BVBA 'gratis' weggeven verdacht voor fiscus?

#1 , 26 apr 2014 15:02

Hallo,

Ik zit in de volgende situatie:

Ik ben 50% aandeelhouder (en momenteel nog mede zaakvoerder) van een BVBA waar ik voor persoonlijke redenen uit wil. Ik heb ondertussen een nieuwe BVBA (met dezelfde activiteiten) opgericht waar ik enige zaakvoerder ben.

Mijn 50% aandelen van het oude bedrijf zouden naar de andere zaakvoerder moeten gaan, alleen heeft hij de middelen niet deze via persoonlijk kapitaal te vergoeden. Na overleg zijn we tot besluit gekomen dat hij mijn aandelen 'gratis' mag hebben als ik een factuur vanuit mijn nieuw bedrijf mag sturen voor 50% van het kapitaal dat in het (oud) bedrijf zit.

Maw, ik draag mijn aandelen gratis over als mijn ex-zakenpartner mijn nieuw bedrijf financieel een duwtje in de rug geeft.

Is zo'n constructie toegestaan, of gaat er binnen een paar maand ergens een lichtje branden op vlak van ontdoken personenbelastingen end.?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 26 apr 2014 15:05

Wat gaat u hem dan factureren????
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

KrisVKH
Topic Starter

#3 , 26 apr 2014 15:07

Iets in de aard van 'Bewezen diesten' ofzo. Is zoiets niet toegestaan?

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 apr 2014 15:52

Als de oude BVBA niet in faillissement gaat zal men daar weinig of geen problemen geven, je kan reden genoeg bedenken welke dienst dit is als er maar BTW op betaald word.

Persoonlijk heb ik mijn bedenkingen over de oude BVBA, snel nog wat geld recupereren en met een nieuwe lei beginnen met een nieuwe BVBA, ik zeg niet dat het zo is , maar de controleurs en de eventuele curator denken daar ook zo over, dit word nu ten andere veel gedaan !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus

#5 , 26 apr 2014 16:04

Via rekening courant en dan kan de andere zaakvoerder dat aanzuiveren is toch ook een mogelijkheid.

denlowie

#6 , 26 apr 2014 16:09

Via rekening courant en dan kan de andere zaakvoerder dat aanzuiveren is toch ook een mogelijkheid.
De ts vraagt ook :
Maw, ik draag mijn aandelen gratis over als mijn ex-zakenpartner mijn nieuw bedrijf financieel een duwtje in de rug geeft.
Dit zou te gemakkelijk zijn, vandaar mijn bedenkingen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

KrisVKH
Topic Starter

#7 , 26 apr 2014 17:12

Ik heb het geld ook minder graag op mijn persoonlijke rekening, vanwege de extra personenbelasting. Dus als ze over die B2B facturatie constructie niet moeilijk doen, liever zo dan via rekening courant.

Hetgeen we graag zouden doen is dus gewoon toegestaan en zou niet voor problemen mogen zorgen?

Franciscus

#8 , 28 apr 2014 22:01

U bent mede-zaakvoerder niet uw nieuwe bvba

dako

#9 , 30 apr 2014 15:52

Ik heb het geld ook minder graag op mijn persoonlijke rekening, vanwege de extra personenbelasting. Dus als ze over die B2B facturatie constructie niet moeilijk doen, liever zo dan via rekening courant.

Hetgeen we graag zouden doen is dus gewoon toegestaan en zou niet voor problemen mogen zorgen?
Je hebt de aandelen in deze bvba ooit betaald met prive geld. Wat je krijgt van de verkoop van deze aandelen komt ook onbelast terug bij jouw prive, dus hierop is geen personenbelasting verschuldigd, en (voorlopig) ook geen meerwaardebelasting,... (op paar uitzonderingen na)

Ik zou niet weten waarom je dit geld dus liever in je bvba binnenkrijgt (lees VennB op betalen + RV, of via loon belast in de PB) als je het belastingvrij terug prive kan krijgen.

Verder zou je dus een fictieve factuur maken welke bij een eventuele controle (afh. van het bedrag,...) vaak snel opvalle, met alle gevolgen vandien (schriftvervalsing, verwerpen kosten,...)

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”