wagen van bvba bij ex terugvorderen

elsje1975
Topic Starter

wagen van bvba bij ex terugvorderen

#1 , 01 jun 2014 21:24

.............
Laatst gewijzigd door elsje1975 op 12 aug 2014 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 01 jun 2014 21:44

Welk huwelijkscontract?
Wanneer werd de bvba opgericht?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

elsje1975
Topic Starter

#3 , 01 jun 2014 22:05

bvba tijdens huwelijk opgericht, maar zij heeft geen functie binnen de bvba. Wettelijk huwelijksstelsel. Zaakvoerder kan alleen beslissen over verkoop van voertuig, zij heeft uiteraard welr echt op de helft van de waarde en schulden.

Reclame

elsje1975
Topic Starter

#4 , 02 jun 2014 09:54

kan ik de wagen van de bvba (waar zij geen eigenaar van is, enkel bij scheiding de helft van de waarde krijgt) dmv een deurwaarder terughalen? Hoe gaat dat?

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 jun 2014 15:02

Je deed dus al vroeger aan fraude, door uw , toen nog echtgenote, met de wagen van de bvba te laten rijden. Als de fiscus hier achter komt, zou je ook nog een mooie rekening gepresenteerd krijgen.

elsje1975
Topic Starter

#6 , 02 jun 2014 16:28

toen zij nog mijn echtgenote was deed zij sporadisch kleine boodschappen voor de bvba, als ik als zaakvoerder dat niet kon doen. Zij was niet in loondienst. En dit was wel degelijk te verantwoorden voor de fiscus. Nu is de situatie veranderd, zij woont niet meer hier, zij wordt niet meer opgeroepen last minute dingen te doen voor de bvba, dus kan ik het nu idd niet emer verantwoorden fiscaal gezien.

denlowie

#7 , 02 jun 2014 17:12

toen zij nog mijn echtgenote was deed zij sporadisch kleine boodschappen voor de bvba

In het zwart? , want zij kan nooit familie zijn van een BVBA , en zij was geen aandeelhouder!!

Zeer opletten met verklaringen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sirkii

#8 , 02 jun 2014 20:39

Stuur uw ex een AS (en kopie per gewone brief) dat je bvba veertien dagen later de wagen zal verkopen aan jezelf voor x euro (factuur en btw niet vergeten) zodat de wagen dan op je stoep moet staan voor de tweedehandskeuring. Stel haar voor dat ze de wagen kan kopen voor de helft van de factuurwaarde (wel factuur maken op 100% en ook jouw deel in de bvba storten). Als ze er niet op ingaat wagen declareren als ontvreemd door xxx die niet inging op AS om m te laten aanslaan. Wagen uit de bvba halen kan alleen door verkoop.

Als je de wagen in de bvba wil houden gelijkaardige AS met ultimatum afleveren wagen en sleutel.

elsje1975
Topic Starter

#9 , 02 jun 2014 21:44

En als ze die wagen niet terug wil geven met sleutels? Dan? aangifte doen bij de politie? Deurwaarder?

Franciscus

#10 , 03 jun 2014 21:43

De wagen is eigendom van een bvba dat is een rechtspersoon.
Een rechtspersoon heeft geen familie.

Edoch ze mocht er gebruik van maken - had blijkbaar zelfs de sleutel.
Mogelijk één. Wagen met tweede sleutel gewoon weghalen van openbare weg als u die ergens aantreft.
Mogelijkheid twee de BVBA met een aangetekend schrijven en een gewone brief betrokkene in gebreke stellen en stellen dat ze het eigendom van de bvba binnen de X dagen na ontvangst brief dient terug te bezorgen. Indien niet dat de bvba de nodige gerechtelijke stappen zal nemen en klacht wegens misbruik vertrouwen zal indienen. artikel 491 - 492bis van het Strafwetboek
(Sw.)
PS best een advocaat raadplegen om het correct te laten formuleren - gelet op oa opmerkingen van denlowie.
Gezien dit een strafbar feit is is na die periode de politie inderdaad bevoegd om op te treden.

AFDELING II. - MISBRUIK VAN VERTROUWEN.

Art. 491. Hij die ten nadele van een ander goederen, gelden, koopwaren, biljetten, kwijtingen, geschriften van om het even welke aard, die een verbintenis of een schuldbevrijding inhouden of teweegbrengen en die hem overhandigd zijn onder verplichting om ze terug te geven of ze voor een bepaald doel te gebruiken of aan te wenden, bedrieglijk verduistert of verspilt, wordt gestraft met gevangenisstraf van een maand tot vijf jaar en met geldboete van zesentwintig [euro] tot vijfhonderd [euro]. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>
De schuldige kan bovendien worden veroordeeld tot ontzetting van rechten overeenkomstig artikel 33.

Art. 492. De bepaling van artikel 462 is toepasselijk op het misdrijf in het vorige artikel omschreven.

Art. 492bis. <ingevoegd bij W 1997-08-08/80, art. 142, Inwerkingtreding : 01-01-1998> Met gevangenisstraf van een maand tot vijf jaar en met geldboete van honderd [euro] tot vijfhonderdduizend [euro] worden gestraft de bestuurders, in feite of in rechte, van burgerlijke en handelsvennootschappen, alsook van verenigingen zonder winstoogmerk, die met bedrieglijk opzet en voor persoonlijke rechtstreekse of indirecte doeleinden gebruik hebben gemaakt van de goederen of van het krediet van de rechtspersoon, hoewel zij wisten dat zulks op betekenisvolle wijze in het nadeel was van de vermogensbelangen van de rechtspersoon en van die van zijn schuldeisers of vennoten. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>
De schuldigen kunnen daarenboven veroordeeld worden tot ontzetting van hun rechten overeenkomstig artikel 33.

elsje1975
Topic Starter

#11 , 04 jun 2014 10:34

Dank voor de uitleg. Brief met ultimatum was inmiddels vertrokken. Ze moest de wagen voor 18H gisteren inleveren. Is gebeurd, maar ze weigert de reservesleutel in te leveren. Discussie ontstond op de oprit en ik ben toen terug naar binnen gegaan, omdat mijn ex agressief werd en haar huidige vriend ook. Toen is mijn ex mij achterna gekomen en duwde de deur open en heeft direct mijn vriendin aangevallen die in de berging stond, minuten aan haar haar getrokken tot de plukken er lagen, geschopt, geslagen en ze heeft daarna mij in mij hoofd gebeten (!), geschopt en tegen de muur gesmeten. Zij is altijd zeer agressief geweest maar dit was echt de limiet. Politie is gekomen, PV opgemaakt, dokter heeft verwondingen bij mij en mijn vriendin vastgesteld (kneuzingen, krab,- en bijtwonden, vocht onder hoofdhuid, zwelling op schedel, kale plekken op hoofd...)
Nu moeten we nog aangifte doen of klacht neerleggen. Maar ik heb schrik dat ze dit te weten komt en dat we het laatste nog niet gezien hebben met haar;

Vandebos

#12 , 04 jun 2014 13:34

Aangeven! Geen medelijden mee hebben. Huisvredebreuk en opzettellijke slagen en verwondingen. Verwondingen laten vaststellen door huisarts met verslag.

Franciscus

#13 , 04 jun 2014 17:42

Waren ze nog ter plaatse als politie daar was? In dat geval hadden ze kunnen gearresteerd worden voor die feiten.

Niet geweten of ze reservesleutel bijhad ... wel dan kan u gezien de feiten ineens mee vermelden dat ze voldoet aan 'misbruik van vertrouwen' weigeren terug te geven van sleutel.

Maar vermoedelijk zal ze deze niet terugvinden. ... Best sloten laten veranderen en haar desgewenst haar de rekening presenteren voor de nieuwe sloten.

elsje1975
Topic Starter

#14 , 05 jun 2014 09:07

ze waren juist vertrokken toen de politie ter plaatse was. De sleutel is tot op heden niet teruggebracht. Zelfde brief van advocaat met deadline en dwangsom zal dan moeten vertrekken. Kunnen we daarin stellen dat als ze deze niet terugbrengt dat de kosten van de nieuwe sleutel door haar betaald zal moeten worden?

Franciscus

#15 , 05 jun 2014 22:29

Via rechtbank gezien dat een niet betaalde factuur aan bvba wordt.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”