Beste allen,
Ik zoek een antwoord voor de volgende naar mijn mening ingewikkelde probleemsituatie.
Hoe moet er gehandeld worden in geval een vzw in vereffening haar vereffening te vroeg heeft afgesloten (en gepubliceerd heeft in het Belgisch Staatsblad)? Dit gebeurde namelijk met miskenning van een onroerend goed dat deel is blijven uitmaken van haar patrimonium.
In het ontbindingsbesluit werd correct bepaald dat overeenkomstig de statuten het gehele netto actief zou worden overgedragen naar een andere (gelijkaardige) vzw. Het roerend netto actief werd reeds overgemaakt, maar wat gedaan met het onroerend goed?
Kennelijk zijn er volgens mij wellicht twee opties:
1) de verkoop van het pand door de vzw in vereffening (na alsnog correctie/rechtzetting in het BS) + overdracht van de opbrengst van de verkoop naar de andere vzw (maar kan in dat geval deze opbrengst rechtstreeks worden overgemaakt naar de rekening van de andere vzw, wetende dat alle rekeningen van de ontbonden vzw inmiddels werden geliquideerd?), of 2) overdracht (inbreng?) van het goed aan de andere vzw, die het verder zal beheren, voor zover dit geen fiscale implicaties meebrengt...
Hoe kan de ganse situatie het best worden rechtgezet?
Is er iemand die hierop een antwoord weet?
Met dank