Rechtsvorm Liefhebbersvoetbal

RadelozePapa
Topic Starter

Rechtsvorm Liefhebbersvoetbal

#1 , 29 apr 2016 11:14

Nadat ik hier vorige keer op een schitterende manier geholpen werd, ben ik opnieuw op zoek naar een antwoord.

Er werd mij gevraagd om onderzoek te doen naar de mogelijkheden die we hebben met onze liefhebbersvoetbal-vereniging. Momenteel bezitten wij geen enkele rechtsvorm. Hierover heb ik enkele vragen - indien ik hier niet kan geholpen worden, mag U mij ook altijd naar iemand doorverwijzen. Ik zou immers niet weten bij wie ik terecht zou kunnen met dit soort vragen.
  • Zijn er bepaalde risico's verbonden om de bestaande situatie voort te zetten (met name geen rechtsvorm aannemen). Ik denk dan voornamelijk aan dingen die te maken hebben met aansprakelijkheden en/of financiële risico's.
  • Zou het misschien beter zijn een rechtsvorm aan te nemen - zo ja welke en wat zijn de mogelijke voordelen of addertjes onder het gras hier. Ik denk dan zelf aan een vzw - dat zal dan leiden tot oprichtingskosten en statuten, maar welke voordelen zouden daar eventueel aan vasthangen ? Of is er een andere rechtsvorm meer aangewezen ?
Alvast bedankt voor enig inzicht jullie mij kunnen geven.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 29 apr 2016 13:54

U bent momenteel een feitelijke vereniging, dat heeft voordelen i.v.m. administratie, maar nadelen i.v.m. aansprakelijkheid. De belangrijkste vraag is wat u van activiteiten doet, buiten voetballen?

RadelozePapa
Topic Starter

#3 , 29 apr 2016 14:00

Alvast bedankt voor de reactie.

De "typische" activiteiten daarbuiten. Quiz organiseren om geld in de kas te krijgen, jaarlijkse kerstboomverbranding en bijhorende standjes.

Zou U misschien ook kunnen toelichten welke administratieve/aansprakelijke risico's er zijn in een feitelijke vereniging t.o.v. andere mogelijkheden ?

Reclame

LeenW

#4 , 29 apr 2016 14:06

Als feitelijke vereniging is elk lid individueel aansprakelijk voor schulden van de vereniging.

Hebt u al een btw-nummer voor al die activiteiten? Denk ook aan dingen als lidgeld, inkomgeld, sponsoring. Voor een vzw kan dit allemaal vrijgesteld zijn, bij een feitelijke vereniging niet.

RadelozePapa
Topic Starter

#5 , 29 apr 2016 14:18

Misschien ook daar een woordje uitleg. We besturen de ploeg met 3 mensen, de rest zijn eigenlijk "leden". We vragen 30 EUR lidgeld per jaar, waar voornamelijk de was en de verzekering (verplicht om te voetballen in de liefhebbersbond) mee betaald worden. De lokale kleinhandelaars sponsoren ons in ruil voor een plaats op het truitje of broekje.

We hebben geen BTW nummer en betalen op deze inkomsten ook geen taksen.

LeenW

#6 , 29 apr 2016 14:22

Hmm, dan ga je het fiscaal misschien ook ineens best oplossen, als je het juridisch da ook al wil organiseren. Een vzw is voor beide aspecten de beste oplossing naar mijn mening. Let wel op dat de fiscus 3 jaar terug kan gaan om de niet-betaalde belasting te innen.

thepolice
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 mei 2016 17:47

Wie betaald de rekening als er iemand zijn scheenbeen breekt ?!

Korte oplossing contacteer je huidige verzekering B.A. want volgens mij valt dit er niet onder... en kan je problemen krijgen als er daar 1 bv een oog verliest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 mei 2016 21:50

Is de liefhebbersbond geen vzw ?
Vraag daar eens na...

mbbs1024

#9 , 09 mei 2016 22:38

Als er bvb bij de kerstboomverbranding nog wat andere dingen in brand vliegen (bvb auto's of nabijgelegen huis), is ieder lid daarvoor aansprakelijk en kunnen ze daarvoor dus financiëel aangesproken worden.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”