VZW ontbinden/vereffenen maar geen activa, enkel passiva

Pearlpro
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

VZW ontbinden/vereffenen maar geen activa, enkel passiva

#1 , 11 nov 2016 07:59

Ik ben bestuurslid in een vzw, maar de 2 mede-bestuurders hebben sinds de oprichting niet erg veel prestaties geleverd voor de vzw, hoewel daar afspraken voor gemaakt werden. Er werden tal va inspanningen gedaan om de vzw op de rails te krijgen, en er zijn zowel voldoende mogelijkheden om inkomsten voor de werking te verkrijgen, als om de doelstellingen van de vzw te realiseren. Er zijn vergaderingen en zelfs een bijzondere algemene vergadering geweest, maar nooit heeft dit kunnen leiden tot een daadwerkelijke start, de mede-bestuurders houden zich niet aan de afspraak, en tot op heden heb ik 95 % van het werk gedaan.

Er lijkt me geen andere mogelijkheid meer dan opnieuw een bijzondere algemene vergadering bijeen te roepen, met het oog op ontbinding en vereffening.

De statuten en de wetgeving is heel duidelijk voor de bestemming van het actief, maar ik kan quasi niks vinden over betaling van schulden indien er geen actief is. Ik kreeg juridisch advies, maar betreffende raadsman stelt eigenlijk enkel dat het mooi zou zijn als de bestuursleden elk hun deel van de schulden (in dit geval 1/3) zouden betalen. Merk op dat ikzelf schuldeiser ben. Een van de andere bestuurders wil het financiële plaatje effen maken door gebruik te maken van frauduleuze praktijken. Daar ben ik niet erg voor te vinden.....

Hoe los ik dit op? Ik wil graag alle kosten die ik gemaakt heb recupereren, en de nog openstaande facturen betalen, ik heb geen idee of het mogelijk is via de rechtbank gelden te recupereren van mijn mede-bestuurders. Ik kan de fraude (en eigenlijk de oplichtingspraktijken) van die ene medebestuurders kenbaar maken aan officiële instanties, maarhet gevolg daarvan zou ongetwijfeld zijn dat deze persoon heel zijn vermogen verliest (alles wordt ongetwijfeld inbeslag genomen, het gaat om een heel ernstige zaak, waarvoor ik bewijsstukken kan aanleveren, en de zaak is zelfs dermate grott dat ze ongetwijfeld de pers haalt) en wellicht zelfs de gevangenis ingaat. In dit geval zit ik dus met de gebakken peren, mijn werk (aan miniem tarief, op factuur, via mijn vennootschap) kan niet betaald worden, en wat ikzelf voor de vzw betaald heb, kan ik dan alvast van die betreffende persoon wellicht niet meer recupereren.

Er is ook nog een moreel kantje aan de zaak. De oplichter is blijkbaar onvoldoende intelligent om te beseffen dat hij mensen aan het oplichten is. Als ik effectief naar instanties stap dan is zijn leven vernield: hij zal zoel de stempel 'failliet' als de stempel 'oplichter' krijgen. Aan de relatie met zijn vriendin komt dan ook quasi zeker een einde. Toch wel vrij zware straffen voor onwetendheid...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Poene
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 nov 2016 14:11

Aangezien deze vraagstelling mij wel interesseerde, heb ik ook wat onderzoek gedaan. Het is inderdaad erg moeilijk om iets terug te vinden over de regeling wat er moet gebeuren met een schuldenput van een vzw. Bijna alle rechtsleer heeft het alleen over de situatie dat er wel een positief saldo overblijft.

Ik heb het toch teruggevonden:

"Wat kan een schuldeiser van een vzw doen wanneer hij niet betaald wordt?
In de eerste plaats zal hij de normale weg volgen. Dat wil zeggen dat hij de vzw schriftelijk zal aanmanen om over te gaan tot betaling. Indien dat geen resultaat oplevert, kan de schuldeiser de vzw dagvaarden voor de bevoegde rechtbank wegens het niet betalen van bepaalde schulden.

In sommige gevallen zal de schuldeiser echter merken en/of vernemen dat de vzw in diepe schulden zit. Op dat moment zal een schriftelijke aanmaning of een dagvaarding geen oplossing meer bieden. De schuldeiser heeft dan twee mogelijkheden. In de eerste plaats kan hij een vordering tot ontbinding van de betrokken vzw instellen. Het voordeel hiervan is dat men eventueel een nog diepere put in de vzw kan voorkomen, zodat de schuldeiser bij de vereffening nog minstens voor een deel wordt betaald. In de tweede plaats kan de schuldeiser proberen om de schulden van de vzw te verhalen op de bestuurders van die vzw persoonlijk. Hiertoe moet de leverancier een vordering tot aansprakelijkheid van de bestuurders instellen.
"

(uit MATHEÏ, S. De vzw stap voor stap, Larcier, 2010, Gent, 492.)

Dus in principe bent u uw vordering kwijt als er te weinig actief overschiet. Maar een van de bestuurders heeft zich frauduleus gedragen. Dit opent zeker de weg naar een eventuele aansprakelijkheidsvordering. Dat hangt af van de feiten.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”