OVERNAME VENOOTSCHAP

JanVDD
Topic Starter

OVERNAME VENOOTSCHAP

#1 , 19 okt 2011 15:29

VIA WELKE INSTANTIE OF/WIE KAN IK WETEN OF EEN BVBA DIE IK WENS OVER TE NEMEN GEEN OPENSTAANDE SCHULDEN HEEFT O.A.Bij belastingen,BTW,leveranciers :?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 19 okt 2011 15:43

De balans is al een eerste - weliswaar kleine - stap. En zo'n balans moet je met een korreltje zout nemen. Of er schulden zijn en hoe groot, welke lijken er verborgen zitten (als die er al zouden zijn), kom je alleen te weten door de boeken van het bedrijf grondig door te laten lichten. Maar daarvoor moet je al onderhandelen met diegene van wie je de vennootschap wil overnemen. Er is geen instantie of overheidsinstelling die je die informatie zal geven (belastingen, sociale zekerheid, banken, ...).

johngrisham

#3 , 09 dec 2011 18:44

de mensen van de bedrijfswinkel verkopen vennootschappen met alle nodige attesten rsz,belastingen etc.....

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 dec 2011 18:54

Als je een boekhouder hebt kan deze, gezien uw duidelijk gebrek aan kennis, via oa kruispuntbank, NBB, enz een aantal elementen ( wissels) structuur boekhouding nakijken.
Leuke is dat de opgegeven site GEEN ENKELE vermelding heeft inzake welk soort van bedrijf ze zijn.
Noch enig ondernemingsnummer, adres, BTW nr enz.... dus moeilijk na te kijken via (starten bij kruispuntbank der ondernemingen).
Verkoop van lege vennootschappen????

gezien ontbreken van zie reactie hieronder :lol:
Laatst gewijzigd door Franciscus op 09 dec 2011 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.

bartvdv

#5 , 09 dec 2011 19:46

En bovendien is de site in overtreding met de Belgische wetgeving.

johngrisham

#6 , 12 dec 2011 15:00

Duidelijk gebrek aan kennis?
Waarom is deze site in overtreding?

De vennootschappen die ik daar gekocht heb, hadden de volgende documenten:

-recente balans
-attest btw
-attest belastingen
-attest rsz
-betalingsbewijs of vrijstelling vennootschapsbijdragen 2009/2010/2011
-betalingsbewijs of vrijstelling sociale bijdragen zaakvoerder(s) 2009/2010/2011

Dit heb ik uiteraard laten controleren door mijn boekhouder.
Deze wist mij trouwens mee te delen dat hij al eerder met deze mensen had gewerkt, en dat dit steeds correct afgehandeld werd.

Denkt u nu echt dat ik bij dit kantoor meer ging betalen dan op een ander, en dit allen zonder te checken????
Deze mensen hebben alsook een eigen bedrijvencentrum in een magnifiek gebouw te Diest
Dit zijn heus geen louche mensen die je een firma verkopen in één of ander café.
Het bewijs dat de staat al deze attesten aflevert, wilt al genoeg zeggen!!

bartvdv

#7 , 12 dec 2011 15:58

De vermelding van de vennootschapsvorm ontbreekt, en het ondernemingsnummer bv. En ik dacht zelfs ook het bankrekeningnummer.

johngrisham

#8 , 13 dec 2011 12:31

Deze gegevens heb ik direct ontvangen wanneer we de documenten aan het gereed maken waren.
volgens mij dient dit niet allen op de site te staan. graag de wettekst hiervan?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 13 dec 2011 17:55

hier eens lezen aub
http://www.eatc.be/index.php?option=com ... 0&Itemid=2" onclick="window.open(this.href);return false;
en
nogmaals met dank aan Elfri
http://www.elfri.be/verplichte-vermeldi" onclick="window.open(this.href);return false; ... lberichten
en ook met dank aan Sirius Legal
http://siriuslegal.wordpress.com/2010/1" onclick="window.open(this.href);return false; ... meldingen

johngrisham

#10 , 15 dec 2011 14:34

In de tekst van eatc staat dit niet vermeldt (dit betreft briefpapier, facturen en dergelijke)
De andere teksten waren niet zichtbaar.

Ervan uitgaande dat u gelijk hebt, kan men toch steeds vragen bij het eerste contact naar de gewilde gegevens?

Als we zo gaan beginnen, is 75% van de Belgische sites frauduleus en zijn dit allen gangsters.

Ik begrijp uw standpunt wel, doch men, moet niet overdrijven.

tombe

#11 , 16 dec 2011 01:24

De regelgeving is inzake websites inderdaad strenger geworden. Terecht ook overigens, aangezien het helemaal makkelijk wordt je als firma voor te doen anders. Een groot deel van de Belgische sites is echter niet in regel en ik heb geen idee of hier actief achteraan gegaan wordt.

Ik zie echter geen reden om dit als bedrijf niet te vermelden omdat het je ook extra geloofwaardigheid biedt naar potentiële klanten. Mijn sites vermelden deze gegevens dan ook duidelijk. Omgekeerd, als ik overweeg met een bedrijf in zee te gaan en ik vind de gegevens niet op de site, ben ik bij voorbaat argwanend en geeft dit hen een ernstig nadeel t.o.v. een concurrent. Als er 2 of meer aanbieders zijn met gelijkaardige dienstverlening en vrij vergelijkbare prijzen, ga ik me niet bezighouden er eentje aan te mailen om zijn gegevens te vragen (of zelfs een whois te draaien), maar wend ik me meteen tot de andere.

johngrisham

#12 , 19 dec 2011 16:19

Ik begrijp uw standpunt!

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”