Ik ga proberen om mijn vraag zo duidelijk mogelijk te stellen, dit wordt geen sinecure, maar ik ga toch mijn best doen..
De situatie is al volgt: Ik baat momenteel 4 jaar een horecazaak (café) uit, samen met persoon X, wij zijn een BVBA en hebben geen personeel in dienst, dus wij verdelen uren/werk onder ons 2.
Ikzelf heb 61% van de aandelen in handen, mijn collega 39%.
Nu wil mijn collega uit de zaak stappen en zijn aandelen verkopen, het probleem is dat we geen overnemer vinden die aan onze eisen voldoet..
Nu zou ik misschien zijn aandelen willen overnemen zodat ik voor 100 % aandeelhouder wordt. Een sluitingsdag inlassen en zelf nog meer uren doen is dan aangewezen. Het probleem dat zich dan stelt is dat ik zo'n 25 uur per maand iemand in dienst zou willen nemen, maar eigenlijk 5x5 uur per maand een andere persoon (Dit zijn zéér variabele uurtjes, nu eens een maandagvoormiddag, dan weer een paar uur op zondagavond, etc dus 1 iemand voor deze 25 uur vinden die dus quasi altijd tijd heeft is onmogelijk) Aangezien de administratieve rompslomp dat dit met zich meebrengt ( dimona-aangiften,variabele uren, etc..) kwam ik op het volgende idee:
Van de 100 aandelen dat ik dan zou bezitten, verkoop ik er 5, dus 1 aan elke 'werkkracht'. De BVBA zou hun sociale bijdragen dan betalen, en ik keer hun dan loon uit..
Als ik nu bereken hoeveel hun sociale bijdrage zou bedragen, kom ik uit op 5x €0 (wegens maar ong. €600 inkomsten per jaar)..
Het grote voordeel hier zou natuurlijk zijn dat ik niet met dimona-aangiften etc moet zitten, en gewoon op het einde van de maand kan kijken hoeveel ze gewerkt hebben en ze dan loon uitkeren.
Mijn vraag is dus eigenlijk of dit legaal is, of dat dit zogenaamde 'schijnzelfstandigheid' is of nog iets anders...
Alvast bedankt!