Pagina 1 van 1
Stopzetting VOF
Geplaatst: 06 jan 2014 02:27
door lsmerken
Beste
Een vriend en ik hebben een VOF opgericht, nu laat deze niet veel meer van hem weten nog voordat we echt begonnen zijn.
Hij gaat akkoord met de stopzetting van de VOF maar het probleem is dat ik het weer ga moeten doen.
Ik had al eens een wijziging van de VOF opgemaakt, is dit hetzelfde formulier dat ik moet gebruiken?
De vorige keer heb ik naar de rechtbank toegestuurd:
- 3 delig exemplaar van de wijziging
- een verklaring van de algemene vergadering
- een betalingsbewijs
Is het nu hetzelfde dat ik moet doen of is het een heel andere procedure dat ik moet volgen? Zal de BTW dan vanzelf stopgezet worden?
We hebben niet echt een boekhouding aangemaakt, is dit erg? (ook niets van aankopen/ verkopen wegens tijdsgebrek, dus ook geen schulden/ vorderingen aan klanten)
Alvast bedankt
Groeten
Re: Stopzetting VOF
Geplaatst: 21 okt 2014 10:28
door NotAJudge
Re: Stopzetting VOF
Geplaatst: 21 okt 2014 10:41
door denlowie
Indien je 100% zeker bent dat er geen betalingen nog openstaat dan bestaat er een korte versie van ontbinden.
De BTW kan je nu al opzeggen met een speciaal formulier dat je kan downloaden .
Het is het formulier ond2 voor de handels rechtbank + verslag buitengewone vergadering.
Zeker goed nadenken of er geen taksen of nog btw moet betaald worden voor deze korte versie, anders kan er grote problemen van komen !!
Re: Stopzetting VOF
Geplaatst: 21 okt 2014 12:23
door denlowie
Ook het blad A van ond 1 dient neergelegd te worden.
Re: Stopzetting VOF
Geplaatst: 27 okt 2014 12:47
door Tom peeters
Ik zit met hetzelfde probleem maar dan met een GCV
Situatie : Net zoals starter van het bericht hebben we een GCV opgestart. Wij deden dit in bijberoep , maar vinden nu geen tijd om de activiteit verder te zetten. We hebben vrijstelling van sociale bijdragen en hebben geen schulden. Momenteel staat er nog 50 euro op de rekening, we waren een dienstverlenend bedrijf en hebben alle formaliteiten betaalt (belastingen, btw,...).
We hebben een Algemene vergadering gehouden , iedereen stemde om de activiteit stop te zetten. We hebben hier een verslag van gemaakt, in het verslag staat de staat van passiva en activa : activa is die 50 euro, passiva= 0) . In het verslag staat ook dat er geen vereffenaar is aangeduid, locatie van de boeken en afsluitingsdatum. Dus we komen in aanmerking van de voorwaarden van vereffening in 1 akte geloof ik.
Vervolgens de documenten ingevuld om in te dienen bij de rechtbank ( formulier 1 en formulier 2) . Alles ondertekend en het verslag van de algemene vergadering en bewijs van betaling bijgestoken.
Nu meermaals naar de rechtbank geweest en telkens terug gestuurd. Het was niet volledig telkens opnieuw. We moesten de vereffeningsprocedure volgen volgens Artikel-108-van-de-wet-van-25-april-2014-. Dus die voorwaarden waaraan de vereffening moet voldoen en waar we volgens mij voor in aanmerking komen. Heb een accountant gecontacteerd maar vraagt 500 euro, en dat kunnen we niet betalen. Dus ja , mijn vraag is nu wat de rechtbank juist wilt? Wat is die vereffeningsprocedure en hoe gaat dat concreet in zijn werk? Iemand een stappenplan?
Groet
Tom
Re: Stopzetting VOF
Geplaatst: 27 okt 2014 14:50
door denlowie
Eerst een vereffenaar aanstellen met een verzoekschrift aan de rechtbank en publiceren staatsblad.
Een tijd na dien de vereffenaar een pv van sluiting met een verzoekschrift en voor leggen aan de rechtbank en wachten op hun beslissing.
Dan stopzetting en publicatie in het staatsblad.
Dit zal toch ook +/- 500€ kosten hoor !!!