Pagina 1 van 1

bvba

Geplaatst: 26 mar 2014 10:45
door dekeijser
hoi ik wil een bvba opstarten wat zijn mijn oprichtingskosten aub

Re: bvba

Geplaatst: 26 mar 2014 11:11
door denlowie
Via een boekhouder naar gelang de boekhouder is dit 2000 a 2500€, in deze prijs is de notaris, voor de statuten opgesteld in een oprichtingsakte.

De boekhouder maakt verplicht ook een financieel plan op, en dan de publicatie in het staatsblad, en het ondernemingsloket + BTW nummer.

de vennoten verbinden zich schriftelijk om 18 550 euro ter beschikking te stellen van de vennootschap in wording, van het kapitaal in zijn geheel moet ten minstens   6 200 EUR werkelijk gestort zijn op de rekening van de bvba.

Re: bvba

Geplaatst: 26 mar 2014 12:56
door Rene
Ik heb niets tegen boekhouders maar als ze € 2.500 euro vragen voor een oprichting is dat veel geld.
Kosten notaris zijn minder dan € 1.000 (dacht zo een € 750), staatsblad € 156 euro (dacht ik), al de rest kan jezelf.
Inbreng is wel minstens € 6.200 volstort op een bankrekening. En in principe voor 1 dag.

Dus in principe kan het voor pakweg € 1.250 + inbreng.

Maar of je dan goed bezig bent is een andere vraag. Ken je iets van bvba wetgeving, sociale lasten, staatsblad, btw wetgeving, belastingen en aftrek van, ...
Indien NEE laat je dan bijstaan door een goede boekhouder, ... en die kosten geld. Maar snel € 1.000 verdienen voor de oprichting alleen?

Re: bvba

Geplaatst: 26 mar 2014 13:15
door denlowie
Toch wel even rekenen !

Voor het staatsblad is het in 2014

216,50 + 21% BTW= 261,97€

Ondernemingsloket 82,5€

Aanvraag BTW nummer 82,5€

Het principe voor één dag waar haal je dit, je zal bij controle toch moeten kunnen aantonen waar dit naar toe is.

Een goed Financieel plan opmaken laat je toch beter over aan iemand met ervaring, de vele faillissementen van bedrijfjes binnen de 5 jaar na oprichting bewijs dit.

Boekhouder te duur?
Statuten opmaken, opmaken aandeelhouders boek, Verslag van de oprichtingsvergadering, financieel plan opmaken enz..

Natuurlijk kan je veel zelf doen als je er kennis van heeft, je kan ook zelf je boekhouding doen.

Re: bvba

Geplaatst: 26 mar 2014 22:20
door Rene
Totaal kosten minder dan € 500 euro. + Notaris

Je geld op de rekening zetten voor 1 dag is symbolist natuurlijk. Zou kunnen, maar of dat slim is dat is iets anders.

Financieel plan, Bij mijn weten zijn er nog nooit (of bijna nooit) oprichters verantwoordelijk gesteld omdat het plan niet strookt met de werkelijkheid door een rechtbank.

Statuten opmaken en oprichtingsverslag daar betaal je de notaris voor.
Aandeelhouders register is een formaliteit die bijna geen geld kost.
Financieel plan is wel zeer belangrijk, maar beland in de kluis van de notaris.

Als je het zo bekijk is het een fluitje van een cent. En toch gaan er zoveel startende bedrijven over kop.
Omdat ze wel kennis hebben van hun zaken die ze gaan verkopen maar geen oog hebben voor de noodzakelijke administratie. En boekhouding, dat is meer dan alle facturen in een doosje gooien.

En Denlowie, heb zelf een bedrijf, was zelfstandig en doe mijn boekhouding zelf. BTW en belastingen natuurlijk ook.
Ben programmeur en heb zelf een boekhoud programma gemaakt, die ik ook verkoop aan leken.
Maar ook zag ik in mijn loopbaan veel boekhouders slecht bezig. Eerst hun zaken vullen en dan pas die van hun klanten. Sommige geloofden steenvast in hun boekhouden maar moesten wel in faling gaan door zijn stommiteiten.

Maar ook de oprichters of zelfstandige gaan niet vrijuit. Volgens mij hebben de meeste geen voeling met zaken doen
en zijn ze niet voorbereid om een tegenslag te verwerken.

Re: bvba

Geplaatst: 28 mar 2014 09:30
door dekeijser
wat kan ik het beste doen ik wil een koffiezaakje open doen zonder personeel sommigen zeggen eenmanszaak de andere zegt bvba ik weet het niet meer hoor is zo moeilijk wie is wat en graag het waarom dank je alvast

Re: bvba

Geplaatst: 28 mar 2014 12:18
door denlowie
Koffiezaakje is een horeca zaak waar slaag kansen minder zijn dan in andere sectoren, bij een BVBA ben je enkel verantwoordelijk tot het beloop van 18.550€, en bij een éénmanszaak hoe rooskleurig je het ook mag voorstellen is er altijd een risico, en dan ben je 100% verantwoordelijk voor de eventuele schulden.
En zeg ook nooit met mij kan het niet gebeuren, heb al zeer veel grote bedrijven zien in faillissement gaan, en met een horeca zaak weet je het nooit zeker.

Maar ik wens je toch alle succes toe.

Re: bvba

Geplaatst: 29 mar 2014 00:41
door Franciscus
http://economie.fgov.be/nl/binaries/bvb ... -31832.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

PS hebt u geen bedrijfsbeheer gevolgd?
U bent toch op de hoogte van de HACCP regelgeving?

Re: bvba

Geplaatst: 01 apr 2014 17:26
door dako
wat kan ik het beste doen ik wil een koffiezaakje open doen zonder personeel sommigen zeggen eenmanszaak de andere zegt bvba ik weet het niet meer hoor is zo moeilijk wie is wat en graag het waarom dank je alvast
.

En dat is nu net exact waarvoor je een boekhouder nodig hebt/kan gebruiken... om jouw advies te geven, te begeleiden, en jou de voor en nadelen van elke mogelijkheid kan geven... Deze kan je ook begeleiden met alle formaliteiten/...

Ja deze kost geld, maar met goed/degelijk advies kan je al verschillende risico's uitsluiten.

Je kan perfect zelf een financieel plan opmaken, oprichtingen, starten,... Maar wat als je financieel plan niet volledig/correct is, en het vanaf het begin (voor een boekhouder/expert) duidelijk was dat dit onmogelijk/onrendabel zal zijn. Dan ben je idd 1000Eur "kwijt" aan advies, maar bespaart je wel enkele 1000-den€ (oprichtingskosten, je inbreng) en alle andere mogelijke gevolgen (persoonlijk aansprakelijk,...)

Je kan perfect zelf BVBA starten, omdat ze dit je aanraden, maar wie zegt dat dit de voordeligste oplossing is in jouw situatie. Mogelijk had een boekhouder voor 500€ je enkele 1000-den kosten bespaard op termijn.

Idem voor fouten, of vergetelheiden tijdens de oprichting, of daarna. Deze fouten kunnen een veelvoud kosten van wat je "uitspaart" met een boekhouder (vb niet indienen BTW-listings, boetes wegens foutieve aangiftes/aftreken btw en belastingen,aansluitingen niet in orde,...) Bij een oprichting komt vb ook FAVV,inschrijving sociaal verzekeringsfonds, ....

Kost boekhouder zal inderdaad rond 1000€ zijn, en notaris+overige ook snel zoiets, dus 2000-2500€ is redelijke schatting

Er zijn zelfstandigen die dit perfect allemaal zelf weten, en kunnen, maar ik denk dat dit een kleine minderheid is. Indien je er zelf onvoldoende vanaf weet contacteer je best een boekhouder, of iemand die er voldoende verstand van heeft.